Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
De accu's schijnen inderdaad minder te worden als je ze diep ontlaad. Te diep ontladen kan zelfs direct einde van je accu betekenen..

Ik heb op de HB een lipo safer gemonteerd, geeft een luid geluids signaal en een rood lichtje als het voltage van je lipo cellen onder een bepaald niveau komt. Zo kan je ze niet meer te diep ontladen (als je tenminste ook land als die gaat piepen :))

Laatst bewerkt:
Een Lipo Saver is inderdaad handig, maar voor de Solo Pro veel te zwaar, dus dan blijft alleen de timer-methode over. En dan moet je nog geluk hebben dat je Lipo's uit een goede serie komen.

Weet iemand trouwens of er ook alternatieve accu's voor de Pro te koop zijn, dus die niet door Nine Eagles worden gemaakt, maar wel zonder aanpassingen aan de Pro (dus geen ander snoertje aan de 5 in 1 of accuhouder solderen etc,) te zijn gebruiken? Voor de Blade MSR zijn er veel verschillende merken die accu's maken, of veel goedkoper dan de originele accu's, of met hogere capaciteit en/of hogere C waardes, maar voor de Pro ben ik ze nog niet tegen gekomen.

Mogelijk een eenvoudige oplossing voor de flybar strikes:

attachment.php

Strip is 3 mm breed aluminium. Met dank aan onze Duitse Solo Pro vliegers van RCLine Forum.

Laatst bewerkt:
De accu's van de Robbe Nano Arrow zijn los te koop en passen ook, echter exact dezelfde waarden als de Nine Eagle accu's.

Ik heb laatst bij helikopterplanet een accu gekocht voor 7,5 euro, goede prijs vond ik zelf.

7,5 is een betere prijs dan de 11 euro die ik er ook voor gevraagd zie worden. Maar vergeleken met de 2 dollar per stuk accu's waar ik op Rc-groups mensen over hoor opgeven nog steeds erg duur...

Dat is zeker een stuk goedkoper 2 dollartjes!
Misschien moeten we toch maar een MSR kopen dan :p

Ook geen verkeerd dingetje volgens mij, alleen stukje duurder in aanschaf

Voor de prijs van 1 MSR heb je bijna 2 Solo Pro's in koffer. Dan kun je beter een extra kabeltje aan de batterijhouder maken, dan kun je ook die accu's gebruiken.

De MSR zou ook prima vliegen maar als je kijkt wat voor zender je bij de RTF set krijgt, dan is de zender van de SP een stuk beter. Als je een Spectrum zender hebt is een MSR een stuk interessanter.

MSR schijnt in hover iets beter te zijn, waarschijnlijk deels door de ingebouwde mix in de ontvanger die een tikje elevator met rudder meestuurt, om het naar achteren zwaaien met rudder links en naar voren willen bij rudder rechts op te vangen. Bij de SP moet je dat zelf doen.

Buiten zou de SP wat levendiger zijn, de MSR moet je dan iets meer op gang helpen, maar is dan misschien iets sneller.

Verder bevat de rotorkop van de MSR veel meer onderdelen, waaronder ringetjes die bij een crash natuurlijk gelijk foetsie zijn.

Dus beide micro heli's hebben hun voor- en nadelen.

Laatst bewerkt:
Toch is dat wel vrij vervelend, in ieder geval heel erg wennen, dat de Pro naar achter of voren wil bij respectievelijk links en rechts rudder. Maakt het precies sturen toch net even wat moeilijker.
Aan de andere kant is het wel een goede oefening denk ik, vlieg je misschien een andere heli wat makkelijker omdat je al gewend bent tegenstuur te geven.

De zender van de MSR is inderdaad een stuk minder, al is die van de pro ook niet helemaal geweldig, dat lcd schermpje heeft natuurlijk wel een lekker hoog gadget gehalte.

Wat is nou het voordeel van die dure zenders zoals de Spectrums? Heb je daar echt wat aan?

Dat tegensturen is lastig, al kun je er ook gebruik van maken. Drijft een windvlaag je naar de bomen, stuur dan rechts om snel meer snelheid te maken en je bent zo weg uit die gevaarlijke situatie.

Wat ik van de NE zender erg prettig vind zijn de batterij-indicator en de weergave van de trims. Throttle percentage is leuk, maar niet echt nodig.

Bij een duurdere zender kun je aanpassen hoe de servo's en gas + staartrotor op de sticks reageren. Zo kun je de reacties wat softer rond de neutraalstand maken, wat bij hoveren handig kan zijn, of juist de besturing wat feller maken als je dat prettiger vindt.

Ligt eraan of je er gebruik van kan maken, soms staat die boom/muur nou net aan de rechterkant :D

Die batterij indicator en de trims zijn inderdaad handig, precieser dan met ledjes en schuifjes. Nog prettiger zou zijn als er ook feedback van de heli op het schermpje zou staan, bijvoorbeeld toerental van de rotor en resterende accu spanning. Maar dat is vast lastig, lees duur.

Dat is wel handig wat die zenders aangaat... En met meerdere heli's ook wel fijn met 1 zender.
Als ik de Honey Bee een beetje kan vliegen kan ik er eens over na gaan denken.
Al had ik gelezen ergens dat je de Solo Pro niet kan binden met een andere zender... dan heb ik er wat minder aan...

Boom rechts? Ook geen probleem, draai naar links en je gaat iets achteruit. Wijst de neus van de boom af dan stoppen met links en gelijk vol naar voren. De neus duikt dan naar beneden, en weg ben je.

Nine Eagles, Walkera en E-flite hebben elk hun eigen protocol en als een merk het protocol van de andere wil inbouwen, zodat hun zender compatibel wordt met dat andere merk, gaat dat geld kosten. Dus ziet men daarvan af. Met als gevolg dat, al zijn het allemaal 2.4 GHz zenders, je niet niet met een zender van het ene merk een heli van een ander merk kan besturen.

Nine Eagles heeft wel een iets strakker uitziende zender die je o.a. bij de Kestrel meegeleverd krijgt, en die kun je ook aan een Solo Pro binden. Of je dan alleen meer instelmogelijkheden krijgt weet ik niet. Op zich vind ik de huidige zender prima voldoen, niet te zwaar, je kan hem ook eenvoudig even met 1 hand vasthouden als je de heli uit je hand laat starten, ombouwen naar mode 1 is een paar tellen werk en de sticks zijn volgens mij gevoelig genoeg om strak te kunnen sturen. En hij past perfect in het koffertje als je de Pro met koffer hebt gekocht. Maar wil je meer, en verder richting CP en 3D vliegen, dan ontkom je niet aan een duurdere zender.

Laatst bewerkt:
Je hebt wel voor elke boom een oplossing zeg! :)
Maar je hebt gelijk, echter mijn reactie snelheden liggen nog niet altijd zo hoog om alles te ontwijken.
Zeker als ik nose in vlieg, dan moet ik soms (te lang) nadenken.

Gelukkig kan de Pro heel wat hebben en is het een perfecte leer heli!
Zeker voor het stik en richtings gevoel met nose in vliegen.

Die cp's en het 3d vliegen laat ik voorlopig nog maar voor wat ze zijn.
Ik heb inderdaad ook de koffer en het is een heel leuk portable setje zo!

Een andere zender ben ik ook nog niet naar opzoek.

Zit er wel aan te denken nog een klein binnen helitje bij te kopen, misschien een walkera CB100, ziet er ook erg leuk uit. En vliegt wellicht weer net wat anders, oefening baart kunst zeker als het anders vliegt.

Laten we het er maar op houden dat ik tijdens mijn eerste buiten vluchten nog wel eens een boom, of hoge brandnetels, op mijn pad ben tegen gekomen... ;-)

Walkera's schijnen wat kwetsbaarder te zijn, door hun wat hogere gewicht, en daardoor wat minder wendbaar dan de SP, maar de CB100 is wel een vrij stabiele heli, en met je Solo Pro ervaring erbij moet je een eind komen. Hier is een filmpje van een outdoor vlucht met de CB100: [media=youtube]kUUHPB39ros[/media]

Ik heb trouwens een oplossing gevonden voor het zender probleem dat ik een aantal berichten geleden had gemeld. Dat de throttle op 100% bleef staan. Vandaag schoot me ineens te binnen dat ik een keer ergens wat had gelezen over een vastgelopen zender van de Solo Pro. Na wat zoeken vond ik die tip weer terug op Youtube: [URL="
- sbloccaggio radio nine eagles[/URL]

Sommige SP-vliegers hadden ineens dat hun zender alleen maar 3 streepjes op het display gaf en niet meer wilde "binden". Oplossing is dan beide sticks in te drukken en rond te bewegen. Dit schijnt een soort calibratie van de zender te zijn of zoiets. Degene die deze tip heeft geschreven is Italiaan of zo, dus zijn uitleg was niet goed te volgen. Hoewel ik nog wel een normaal display kreeg, en alleen throttle niet reageerde, heb ik dit toch als laatste redmiddel geprobeerd, en het bleek prima te werken. Eerst ging de zender in de "3 streepjes stand" en na nog een keer de procedure te hebben uitgevoerd werkte de throttle stick ineens weer normaal.

Ik had inmiddels de zender van mijn coaxje aan de Pro "gebonden" maar gelukkig is de zender van de Pro nu dus weer helemaal bruikbaar. :D

Het schijnt trouwens ook dat je het bijmixen van links aileron bij volgas vooruit, wat sommige revisies van de ontvangerprint hebben (gelukkig de meest recente niet meer) ook kan uitschakelen. Ik ga dat binnenkort eens testen want ik heb zo'n versie ontvanger, en door die mix is hij voor outdoor zo goed als onbruikbaar...

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk dat is mooi van je zender, toch wel prettig dat je die van de SP weer kan gebruiken! Goed om te weten dat beide sticks indrukken die functie heeft.

Ik heb gelukkig geen last van het bijmixen van de aileron bij een FFF, is toch ook helemaal niet nodig?

Eigenlijk ben ik opzoek naar een wat minder stabiele micro heli voor binnen, heb je toevallig tips daarvoor?

Vanmorgen even buiten gevlogen, het leek windstil maar stiekem toch iets te veel wind, behoorlijk crash gemaakt en de swashplate gemold. de bovenkant waar de linkjes aan vast zitten zat los en ik zag het lagertje eronder maar kon het zaakje wel weer aan elkaar klikken. toch vliegt hij voor geen meter meer maar alles lijkt in orde?? iemand een idee?

Ik denk dat je nieuwe lagers of een swashplate moet hebben, als er een klein beetje zand/stof tussen de lagers komt lopen deze al niet soepel genoeg meer.
Of het zit wat schuin, heli's zijn ontzettend gevoelig voor de allerkleinste afwijking.

Dit kleintje heeft inderdaad van een zuchtje wind al wat last, wel jammer!
Je leert er mee omgaan :)

Kijk dat is mooi van je zender, toch wel prettig dat je die van de SP weer kan gebruiken! Goed om te weten dat beide sticks indrukken die functie heeft.

Ik heb gelukkig geen last van het bijmixen van de aileron bij een FFF, is toch ook helemaal niet nodig?

Eigenlijk ben ik opzoek naar een wat minder stabiele micro heli voor binnen, heb je toevallig tips daarvoor?

Dat bijmixen van links aileron hebben ze een tijdje in de software van de ontvanger ingebouwd, om bochten naar links met hoge snelheid makkelijker te maken. Zonder aileron links bij te sturen, krijg je een SP op volle snelheid niet of nauwelijks linksom. Maar het bijmixen bleek geen succes, en bij een hoge staartboom raakt de flybar dan de staart, dus bij latere ontvangers is die mix niet meer aanwezig. Nu heb ik een nieuwe Pro, en een oudere, dus met de mix. Ben er nog niet achter hoe ik die eruit krijg, dus dat wordt nog even zoeken.

Een minder stabiele heli voor binnen? Misschien een Honeybee, al is die misschien al wat te groot. Of een Walkera, ik geloof de 4#3b of zo. Let wel op dat de schade aan de heli en de meubels bij een eventuele crash groter zullen zijn dan met een SP...

@boppie69: Wind en een 27 gram lichte heli is inderdaad geen goede combi. Je kan wel met een beetje wind vliegen, maar dan moet je er wel rekening mee houden, zo gaat de neus extra snel naar beneden met wind mee, en het staartvinnetje werkt met wind nog beter als windvaan, dus sturen wordt lastiger. Beste vliegomstandigheden zijn meestal 's ochtends vroeg, of later op de avond als de wind weer gaat liggen. Of je moet een goed beschutte plek weten, met een dikke rij bomen of een hoge heg of zo, die de wind blokt. Dan kun je echt los.

Wat betreft je probleem, is er niet iets anders los/scheef/ontzet, misschien is de pin aan de achterkant van de swashplate uit zijn geleide-opening geschoten? Kun je een paar duidelijke foto's van je rotorkop plaatsen en aangeven wat er precies niet goed gaat met vliegen? Trekt hij weg naar 1 kant? Of trilt alles heel erg? Etc, etc...

Laatst bewerkt:
Dat de schade groter is met een Honey Bee ben ik me van bewust, die heb ik sinds zaterdag staan en binnen ga ik daar voorlopig nog niet mee vliegen!
Vandaag eindelijk weinig wind hier, dus straks voor het eerst echt mee vliegen buiten.

Ik zal eens wat googlen voor andere indoor heli's.

Als de software het bijmixen regelt is het denk ik lastig eruit krijgen als ze daar niets voor hebben ingebouwd.
De Nano die ik heb hoor ik ook wel geregeld tikken bij wildere stuur acties, echter hij is ondanks die tikken van de flybar nog wel goed bestuurbaar dan.

Ik vermoed dat het zoiets is als met de dual rates, dus dat je op de zender de maximale stuuruitslag kan kiezen met indrukken van een stick. Misschien kan de mix ook op zo'n manier uitgezet worden.

Tijdens normale vlucht maakt een tikje niet uit, maar probeer maar eens een snelle bocht naar links met een beetje roll links bijsturen, zodat de heli mooi schuin komt te hangen. Dus wat hij in een bocht naar rechts al uit zichzelf doet. Dan krijg je tik na tik.

@ indoorvlieger,

eigenlijk trilt het allemaal wat meer dan voorheen en hij trekt overduidelijk naar achter. als ik naar voren stuur kan ik hem wel weer redelijk stabiel houden maar zodra ik de stick naar neutraalstand laat gaan vliegt hij naar achter. foto zoals ik hem aantrof na de crash (zo goed mogelijk nagebootst, er was ook een linkje los trouwens.

2e foto andere kant

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back