Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
twr-trading in Deventer. Heb zo even de link niet bij de hand. Geen idee of de service net zo goed is als bij rckix (is bijna onmogelijk te evenaren) maar ze reageren wel snel op mails, wat toch een goed teken is.

Bij rckix is verzenden boven de 100 euro trouwens gratis, dus als je slim bent bestel je bijv een extra accu erbij, en ben je minder kwijt, maar krijg je meer. ;-)

Laatst bewerkt:
Verzending in Belgie boven de 100 euro is gratis. Naar Nederland rekenen ze 9 euro.

Ok, heb ik daar overheen gelezen. Ja, dan is een afweging tussen 2 tientjes meer betalen voor gegarandeerd goede service of wat goedkoper met misschien ook goede service.

rckix heeft trouwens nog niet de nieuwste versie van de Pro, dus met hogere staart. Heeft het voordeel dat je geen blade strike (eigenlijk flybar strike) met de staart kan krijgen (wel nog steeds met de canopy) maar de nieuwere versie heeft wel als voordeel betere servo's en een stekker tussen ontvanger en landingsgestel dus nooit meer solderen als je het landingsgestel moet vervangen. :-)

Geen idee, de laatste keer dat ik daar met Marc contact over had, was hij nog wat afwachtend, vanwege dat raken van de staartboom door de flybar-verhaal. Bovendien betekent een nieuwe versie verkopen dat je of tegelijk verschillende versies van de reserve onderdelen te koop moet hebben, want bijvoorbeeld de main shaft van de oudere versies past niet in de nieuwste versie, omdat een paar pinnetjes op een andere plek op de kop zitten. Om het overzichtelijk te houden, houdt rckix het dus bij de meer beproefde oudere versie. Als die niet meer geleverd wordt, zal men wel moeten overstappen, maar ik begreep dat hij er nog wel wat op voorraad had, dus dat kan nog wel even duren.

Op zich is het geen groot probleem hoor, als je niet te wild met de "cyclic" doet kun je snel en toch smooth vliegen, zonder strikes. En er is ook iemand die met succes de flybar heeft ingekort en andere gewichten (fractie zwaarder) heeft geplaatst. Daardoor is een strike (ook met de canopy) volledig onmogelijk, zonder aan stabiliteit in te boeten.

pTtYT8bgcGI[/media] - nine eagles solo pro fly bar modificata.wmv

In dit filmpje wordt alles prima uitgelegd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ik weer.

meldde ik laatst nog dat ik bijna niets kapotgevlogen heb, nu lijkt de sleet op de heli te komen en ging van de week de flybar eraan.

Geen probleem, dacht ik want ik had er een liggen. Zit-ie kapot en wel in het zakje... zo'n kamer voor het gewichtje gebarsten enz...

Dat komt mij heel bekend voor. exact hetzelfde gehad. zeker een slechte serie

Ik heb op een ander forum gelezen dat een aantal mensen hun heli met ingescheurde flybar hadden ontvangen. Dus inderdaad waarschijnlijk een slechte serie.

Over een maandje, na nog wat oefenen met de Nano, ga ik voor een Honey Bee FP2. Kan je toch net wat meer mee volgens mij in het winderige Nederland.

Heb je daar ervaring mee toevallig?

Hoi, allemaal.
ik heb sinds een paar dagen ook een solo pro aangeschaft. wel de Nano Arrow van Robbe maar zijn identiek als de nine eagles.

Mijn vorige was een honeybee FP V2. die heb ik reeds verkocht om op te zoek te gaan naar iets anders.
Ik was echt wel verrast met deze kleine micro.
Veel beter te besturen dan de HB. en ook in kleine ruimtes.

Ik heb nu ongeveer een 15 batterijtjes leeg gevlogen en nog niets aan de hand gehad. geen raar gedrag gemerkt (buiten een beetje bijtrimmen af en toe) en geen stukken gehad. Landingsgestel is nog heel en ook nog niets gemerkt van de slagen van de flybar.

Waarschijnlijk zal dit ook wel te maken hebben omdat ik wat meer vliegervaring heb met de moeilijker te besturen honeybee. Dit is een leuk ding om aan te sleutelen maar vliegt voor geen meter. maar je leert er inderdaad wel veel van.
met deze Nano Arrow heb ik dus veel meer vliegfun wat uiteindelijk toch ook de bedoeling is he ?

Maar het blijft me verbazen dat dit kleine dingetje zo relatief stabiel is tov van een zwaardere honeybee of walkera met dezelfde afmetingen. Normaal gezien hoe groter de heli, hoe makkelijker te besturen.
Wel jammer dat de vliegtijd beperkt is tot een 5-tal minuutjes. Heb wel 2 batterijen bij het koffertje maar denk toch nog een paar bij te kopen.

groetjes

Heb je al snel buiten gevlogen, met de zender op "volle maan" stand? Dan heb je pas de volledige servo-uitslagen tot je beschikking, en kan je een flybar-strike krijgen als je wilde moves maakt.

En 2 accu's is inderdaad niks. Het is jammer dat ze zo duur zijn, maar 5 of 6 is al een stuk beter, dan kun je tenminste een half uur achter elkaar vliegen.

Dat de Pro zo stabiel is en toch zo levendig is inderdaad een aparte combinatie. Misschien komt het door het lage gewicht in combinatie met de 45 graden flybar die best groot is. In ieder geval is het inderdaad een leuke heli voor rustig indoorvliegen en oefenen op fijne moves, en buiten duik je zo lekker even een bocht naar rechts in, of gooi je de neus naar beneden voor een stukje FFF om je te verbazen over de snelheid van deze "bromvlieg" ;-)

Laatst bewerkt:
RE: Onderdelen

@m1traz: je weet wel dat er inmiddels 2 versies van de main shaft zijn, die niet uitwisselbaar zijn? En die duikvlucht, kan die misschien zijn veroorzaakt door een servo die is vastgelopen in zijn uiterste stand? Een aantal receiverborden hebben daar last van. Test voor de zekerheid eens met de heli in je hand of geen van de servo's ergens tegen de eindstand aanloopt. En je kan inderdaad ook even naar de linkjes kijken, misschien zijn ze uitgesleten door een slingerende rotorkop. Bij mij is er zelfs daardoor eentje in de lucht losgekomen. Gelukkig bleef de heli toen netjes op zijn plek hangen, en gebeurde het niet in een snelle rechterbochtt of zo...

Wel een boel pech met de reserve onderdelen zeg. Je zet wel het gas op nul als je merkt dat je gaat crashen? Ik heb (even afkloppen) tot op heden alleen een scheur in de canopy gevlogen, en een linkje tussen flybar en tuimelschijf versleten en de bladen vervangen omdat ze een soort "wobble" (lichtjes schudden) veroorzaakten bij bepaalde toerentallen. Er is een kans dat ik binnenkort aan een nieuwe staartmotor toe ben, want hij loopt zwaarder dan eerst, en bij met de hand ronddraaien hoor ik zachtjes tikken in de motor. Gelukkig heb ik een complete Pro voor onderdelen (goedkoper dan die losse spullen).[/QUOTE]

Nah, servowegen controleer ik voor elke vlucht. Dat de rods slecht aan het worden zijn, dat denk ik wel. Bij mij bleef hij na een draai in een duik hangen. De klap (op volle snelheid) was denk ik gewoon te hard voor de mainshaft. Mijn leverancier maakt vooralsnog geen onderscheid, dus ik ga ervan uit dat hij nog op versie 1 zit... Zoals hier te lezen in heb ik er al een paar van verstookt...)

Eerlijk is eerlijk, ik ben geen rustige vlieger met dit ding, meestal komt hij er goed vanaf maar ik ben niet iemand die heel angstvallig aan het vliegen is of zo. Dat zou met een grote heli wel anders zijn.

Ik heb ook een joekel van een Coax (60 cm) en dat ding boezemt nog steeds een gezonde angst in... zeker binnen.

Wat ook nog kan is dat er wat vuil op de schuifweerstanden van de servo's zitten. Die zijn bij de eerdere versies helemaal open en dus kwetsbaar. Wat contactspray schijnt dan soms te helpen.

Ik heb er trouwens nog een paar bij genomen. Dit is gewoon helemaal mijn heli. Niet te groot en onhandig, je neemt zo het koffertje mee op vakantie, in de auto etc. Enige 2 nadelen zijn dat je door het lage gewicht een windstil plekje moet hebben, en de flybar strikes tegen staart en canopy. Voor het eerste is geen oplossing, voor het 2e wil ik nog wel eens zo'n flybar mod proberen met andere gewichten.

Ik heb de nieuwe heli's vandaag even kort testgevlogen, en er zit toch verschil tussen. De ene wil vrij vlot naar voren en zit snel in FFF. De andere krijg ik alleen maar in FFF door eerst een dot gas te geven, dan komt de staart omhoog en wil hij ineens wel. Maar tegelijk heb ik idee dat hij wel weer sneller een rechter bocht maakt en daarbij beter op hoogte blijft. Heel apart. Binnenkort nog maar eens in detail naar de neutraalstanden van de servo's kijken. De best vliegende wordt dan mijn 1e heli, en de andere is voor onderdelen.

Ik wil oa de ontvanger en het landingsgestel daarvan gebruiken om in mijn oude versie Pro te zetten, dus het type met de lage staartboom. Eens kijken wat de nieuwe servo's in combinatie met een frame waarbij de flybar de staart onmogelijk kan raken, oplevert. Ik had al de indruk dat de oude versie nog sneller rechter bochten kan maken doordat de staatrotor lager zit, en volgens een Duitser die veel met deze heli vliegt kan je met het oude frame ook betere linkerbochten met wat helling maken, dus met wat roll naar links.

Ik heb 1 keer even buiten kunnen vliegen maar het is de laatste dagen nogal winderig. Toen even op volle modus gevlogen maar geen flybar strike gehad. misschien komt dit ook omdat hij nog redelijk nieuw is. Na verloop van tijd zal de flybar ook wel soepeler en minder recht worden en meer kans op een strike hebben.

Ik heb een kleine theory over de mankementen die ik hier soms lees. en de zogenaamde 'maandag morgen-modellen'.
Nine eagles is een chinees bedrijf en moet het hebben van massa- productie en lage loonkosten.
Robbe is oorsrponkelijk een Duits bedrijf maar laat zijn toestellen ook maken in de lage loon landen, waaronder Nine eagles. gezien de reputatie van robbe zullen ze ergens toch wel een kwalitatief product op de markt willen brengen.
Daarom denk ik dat de Nano Arrow een grondigere eindkontrole heeft dan de solo pro. Ook al komen ze van dezelfde productieband. Misschien zelfs een testvlucht voor dat hij op de markt wordt gebracht.
maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken hoor. het blijft een theory.
de Nano met koffer heb ik ook een 113 euro betaald in de locale modelbouwshop. Iets meer dan de solo pro die rond de 98 euro komt op de meeste plaatsen.

De kwaliteitscontrole zal inderdaad wel verschillen. Mijn 2e Pro had problemen met de servo's, die in de uiterste standen vastliepen. En de afstelling van de linkjes tussen swashplate en servo's is niet altijd even geslaagd, waardoor je of extreem moet trimmen, of de linkjes een paar slagen moet verstellen.

Maar pure uitval heb ik nog niet meegemaakt. Misschien dat er een staartmotor zit aan te komen, bij de Pro die het meest heeft gevlogen loopt hij een beetje zwaarder dan eerst, en ik hoor tikjes als ik de rotor met de hand rond draai. Ik vermoed dat de borstels minder beginnen te worden, hij is een keer met staart eerst naar de grond gegaan tijdens een mislukte funnel...

Vroeg me af of ze ook gewoon te koop zijn ergens als BNF. of een model met de body zonder motors, printplaat en zender. voor de onderdelen dus.

Zijn er trouwens ook ergens Extreme-parts te koop voor dit model? Mijn honeybee heb ik toen ge-upgrade met oa een sterkere mainmotor en reinforded blades.
Misschien zit er dit nog aan te komen maar heb er nog niets over gelezen.
Als je de CB100 ziet, lijkt deze wel 'professionler'.

BNF is nog wat schaars en vaak duur vergeleken met aanbiedingen die nu voor de koffersets gelden. Een site in Engeland heeft ze voor 45 euro ex verzenden, goedkoper ben ik nog niet tegengekomen.

Ik heb ook 1 extreme part voor de Pro gevonden, een metalen rotorkop:

Miracle Mart - RC Helicopters RC Cars RC Planes Parts for Cars Parts for Helicopters Accessory Xtreme Production

Alleen laat het plaatje waarbij hij is geplaatst zien dat je die alleen in combinatie met de oudere enkele linkjes kunt gebruiken.

Misschien dat er een staartmotor zit aan te komen, bij de Pro die het meest heeft gevlogen loopt hij een beetje zwaarder dan eerst, en ik hoor tikjes als ik de rotor met de hand rond draai. Ik vermoed dat de borstels minder beginnen te worden, hij is een keer met staart eerst naar de grond gegaan tijdens een mislukte funnel...

Volgens mij zijn de motortjes beide brushless, dus er kunnen geen borstels slijten.
Is het asje schoon? klein plukje haar of stof is voldoende om zwaar te lopen. Zit het achterste lagertje nog op zn plek, deze is zeer gevoelig en komt makkelijk uit de zitting.

Kleine correctie, ze zijn niet brushless, maar coreless. Klinkt bijna hetzelfde maar is toch een enorm verschil.

Ik zie niks om het asje zitten, en de endcap zit er nog strak op. Dus ik denk toch aan een beschadigde borstel. Als je de motor afremt tijdens gas geven, branden de borstels in, en wordt het oppervlak ruwer. En dat is nu precies wat er is gebeurd toen hij met staart omlaag uit die mislukte funnel naar beneden "spiraalde". Misschien is dat het tikje wat ik nu hoor. Hij lijkt nog goed te vliegen, alleen met volgas wil de staart soms een aantal graden wegzwiepen voordat hij weer stil hangt, maar ik weet niet of een perfect lopende staartmotor volgas wel zonder enige verdraaiing van de staart doorstaat.

Hallo,

Hoe zit het eigenlijk met de accu's? heb gelezen dat als je ze volledig leegtrekt dat dat aanzienlijk de levensduur verkort of geld dat alleen voor de zwaardere types? ik heb het idee dat 1 van de 2 die ik heb meer vermogen heeft. Ik kan nu een accu leegvliegen zonder 1 keer te crashen.;):p dat had ik 2 weken geleden niet kunnen dromen.:(

verlang wel nu eens om buiten te kunnen vliegen maar de weergoden hebben tot nu toe niet veel goeds te bieden gehad. HELAAS!!

De accu's schijnen inderdaad minder te worden als je ze diep ontlaad. Te diep ontladen kan zelfs direct einde van je accu betekenen. Advies is meestal tot 75 a 80 % van de maximale capaciteit te benutten. Dus maw, time een vlucht en stel je vliegt ruim 6 minuten maximaal voordat je echt moet landen vanwege te weinig vermogen, dan stel je de time in op 5 minuten, en land dan als je dit tijd hebt gevlogen.

Verder is het belangrijk om de accu na een vlucht een minuut of 15 te laten rusten. Ten eerste om af te koelen, want ze kunnen best warm worden, en het chemisch proces binnenin de accu moet even tot rust kunnen komen, voordat je aan een nieuwe laadcyclus begint.

Desondanks kan zelfs met inachtname van al die voorschriften je accu een stuk van zijn capaciteit verliezen. En er zit best wel verschil tussen deze uit China afkomstige producten, dus de ene serie kan prima presteren, en een andere een stuk minder. Met 1 van mijn accu's haal ik nog maar 3 minuten bijv, terwijl ik ze nooit "mishandel".

En mooi dat je hem nu beter onder controle begint te krijgen. Nu nog wat beter weer, en je kan lekker buiten racen. Pas wel op als de heli vaart krijgt buiten, en de neus naar beneden duikt, hij snel op de grond is, dus dan moet je of wat gas bij geven om meer lift te krijgen, of een tikje minder naar voren. Scheelt een met volle snelheid de neus de grond in boren crash...

Laatst bewerkt:
Ik heb sinds vandaag de Honey Bee Fp v2, wat aan machtig apparaat zeg!
Zo makkelijk het is om met de Nano rond te smijten, zo vol angst durf ik die Honey Bee nog niet echt de lucht in te trekken binnen in huis :)

Even wachten tot het buiten wat minder waait komende dagen.

De Nano begin ik steeds beter onder controle te krijgen, nu ook de Heli Grapple om het fijne stuurwerk te oefenen.

2 sims op de computer vandaag geprobeerd, Heli-X en FMS.
Maar beide vind ik niet echt interessant, op de sims vlieg ik zo loopings met cp helicopter :confused: en ik kan je vertellen, zo goed kan ik echt niet vliegen in het echt ;)

Back