De accu's schijnen inderdaad minder te worden als je ze diep ontlaad. Te diep ontladen kan zelfs direct einde van je accu betekenen. Advies is meestal tot 75 a 80 % van de maximale capaciteit te benutten. Dus maw, time een vlucht en stel je vliegt ruim 6 minuten maximaal voordat je echt moet landen vanwege te weinig vermogen, dan stel je de time in op 5 minuten, en land dan als je dit tijd hebt gevlogen.
Verder is het belangrijk om de accu na een vlucht een minuut of 15 te laten rusten. Ten eerste om af te koelen, want ze kunnen best warm worden, en het chemisch proces binnenin de accu moet even tot rust kunnen komen, voordat je aan een nieuwe laadcyclus begint.
Desondanks kan zelfs met inachtname van al die voorschriften je accu een stuk van zijn capaciteit verliezen. En er zit best wel verschil tussen deze uit China afkomstige producten, dus de ene serie kan prima presteren, en een andere een stuk minder. Met 1 van mijn accu's haal ik nog maar 3 minuten bijv, terwijl ik ze nooit "mishandel".
En mooi dat je hem nu beter onder controle begint te krijgen. Nu nog wat beter weer, en je kan lekker buiten racen. Pas wel op als de heli vaart krijgt buiten, en de neus naar beneden duikt, hij snel op de grond is, dus dan moet je of wat gas bij geven om meer lift te krijgen, of een tikje minder naar voren. Scheelt een met volle snelheid de neus de grond in boren crash...