Naar E ombouw van de Oxalys

Als laatste de lipo dragers netjes afgewerkt.
De lipo s worden met klittenband op de dragers vastgemaakt en met 2 nylon M6 inbusbouten verwisselbaar gemaakt.
Zo zijn de lipo s voor het volgende project ook beschikbaar.

2dvk1p5.jpg

Als het goed is, is het dit weekend mooi vliegweer.. kun je zelf ervaren hoe geweldig dat electrovliegen is :)

Bij het doornemen van de gebruiksaanwijzing van de Emcotec schakelaar is er een verwijzing dat het mogelijk is via de balans stekker de lipo s te laden met een bij emcotec verkrijgbare adapter. heeft er iemand ervaring met deze manier van laden.

Bij het doornemen van de gebruiksaanwijzing van de Emcotec schakelaar is er een verwijzing dat het mogelijk is via de balans stekker de lipo s te laden met een bij emcotec verkrijgbare adapter. heeft er iemand ervaring met deze manier van laden.

Ja, ik :P.. mijn indooraccuutjes (2s 500mAh) zit zelfs niet anders aan dan een balansstekker.

In feite maakt het geen moer uit, je gaat immers die lipo's niet met 5A laden ofzo, dus de balanssnoertjes zijn dik genoeg.

Wat die adapter doet, is het 1e en het laatste pennetje van je balanceeraansluiting aftappen voor de laadaansluiting. Dat zijn immers gewoon de + en de - van je pack. Die kun je dus ook zelf maken, als je een beetje handig bent.

Je krijgt dan

Code:
balansstekker lipo --> balansstekker 'adapter' --> balansstekker lader
                                 |
                                 |
                                 +---------------> laadaansluiting lader

Electrisch gesproken is er dan geen verschil met een 'normale aansluitwijze'.

Ed,

1 uitgang is voor 2 cellen, andere is voor 3 cellen

beide tegelijk kan niet

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vermoed dat als je op beide aansluitingen een 2s lipo zet, dat het gewoon werkt. Je laadt dan alleen wel als 2p2s, wat verder geen nadelen heeft, tenzij 1 cel zou komen te overlijden.

Let wel: uitproberen is op eigen risico. Niet bij mij komen piepen als je huis in rook opgegaan is :P

@Ed.. je kunt wel 2 lipo's tegelijk laden, door ze in serie te zetten. Dan moet je nog wel weer even met de kabeltjes aan de slag, maar je zou het geheel kunnen laden als een 4s lipo.

inmiddels zijn alle modellen op 1 na voorzien van 2 lipo s
Ik zag bij HK een Hextronic lader van $ 24.95 geschikt op 2 pakketten tegelijk te laden.

Na maanden van rondzwerven van een bestelling is deze weer bij HK aangekomen.
Hierdoor beschik ik nu over een groot aantal bonuspunten en kan er wat uitgezocht worden.

Ja die bonuspunten doen ze slim.. je raakt ze ook nooit meer kwijt, want ook over je aanschaf die je met bonuspunten betaald, krijg je weer bonuspunten :P

Heb je inmiddels al kunnen genieten van het electrisch vliegen?

Heel even, het weer was onaangenaam.
Op de betonbaan was een stevige crosswind. Niet fijn voor een eerste vlucht
Met nog niet de juiste lipo s was het zwaartepunt te ver naar voren.
Kan er nog weinig over zeggen.

Ed, governor kan gevaarlijk zijn en je kist kosten, let op met wat je doet:

- Als je met Castle Creations werkt gaat de motor heel lummelig van start, steeds een klein beetje harder, de trekkracht neemt dan toe terwijl je nog geen druk op de roeren hebt. Bij mij tipte de kist voorover, met als gevolg een uitgebrande regelaar. Laat een helper je kist vasthouden tot je weet of het voor jouw combinatie goed werkt.
- Omdat governor bedoeld is voor helikoptergebruik zijn niet alle toeren beschikbaar, bij Castle Creations loopt Governor Low vanaf 2500 rpm tot 9000 rpm en de Governor High van 7000 tot 10000, je kunt in High dus NIET onder de 7000 rpm vliegen, dat was op mijn RC model heel erg hard schrikken, soort van aan-uit regeling
- Governor zoekt naar constante luchtsnelheid en zal met de wind MEE het gas vol opentrekken, als je dus constante grondsnelheid zoekt is dit contra productief. Bij LB zoeken we constante luchtsnelheid omdat we in een vlakke ronde niet willen dat de kist tegen de wind in harder stijgt dan met de wind mee. De figuren vliegen we altijd cross wind en dan speelt constante grondsnelheid geen rol
- Om governor correct te laten werken mag volgas niet meer zijn dan 70% van het bereik, de regelaar zelf heeft die 30% nodig om te kunnen werken.

En als je dat allemaal voor lief neemt zul je beloond worden met een fenomenale rem in de daalvlucht waarbij een 23 inch propeller 46% meer gewicht kan afremmen dan een 19 inch prop. De remkracht in governor is namelijk lineair met het oppervlak van de prop.

Ik denk dat ik eerst meer even zonder de governor ga vliegen en alles in de gewone modus uittesten.
De Hyperion lader met 2 laad uitgangen voor 2 cellen is in gebruik en volgens mij ben ik nu compleet.
Met de huidige levertijden voor kits nadenken voor een tweede F3A E model.
Te bouwen voor het volgende seizoen.
Met ZN line komt het niet meer goed na de schandalige aflevering van de CAP 232 kit.
Op zoek naar een geschikte kit . Delro of CA models.
Een ieder bedankt voor de adviezen en goede raad.

Krill levert met de Spark Evo een erg mooi afgewerkte en ongetwijfeld ook goed vliegende kist. Sebart heeft de WindS Pro 2m, qua afwerking minderwaardig, maar vliegt wel erg goed.

(als mogelijke alternatieven voor Delro/CA Models)

Een logische 2e kist bij deze zou natuurlijk de Osmose zijn.

De Spark is volgens mij niet echt een bouwkit.
Er is wel een witte versie ,maar dit is ook ARC.

Of de Osmose nog te koop is in kitvorm betwijfel ik.

Het gaat niet om het rechtstreeks zaken doen.
Hij levert niet op de afgesproken levertijden.
Ik heb inmiddels wel 20 kits bij hem besteld en afgeleverd gekregen.
Niet alleen voor mijzelf ,ook voor clubleden en vrienden.
Hij mag van mij zelf aangeven wanneer hij de kits aflevert,als hij een datum noemt en ik er dan nog 2 maanden bijgeef levert hij gewoon 4 tot 6 maanden later.
Vaak nog in delen en naleveringen.
Soms gaat het zo fout dat er bij mij complete jets worden afgeleverd die voor andere mensen bestemd zijn.
Ik had heel wat uit te leggen thuis toen er een doos ter grootte van de halve woonkamer op mij stond te wachten. Een jet ????????
Een Passport van CA, een Chip Hyde /Marcello Colombo ontwerp lijkt mij ook wel wat.
Misschien een dubbeldekker. Of de tweede Oxalys vioorzien van een nieuwe Plettenberg .
Een 8 cellen axi ???????? Kortom het zoeken is ook leuk.
Als ik weer een ZN line kit aanschaf zoek ik eerst psychische hulp.

De Krill en Sebart zijn inderdaad nauwelijks kits te noemen, veel meer dan een servo erin schroeven is het niet. De Osmose in kitvorm zou volgens de CA models website bij CA models gewoon leverbaar moeten zijn, voor $999 inclusief verzending.

Camodel

Back