Naar E ombouw van de Oxalys

zunrjp.jpg


smyic4.jpg


111jbtc.jpg


Nog een paar spuitgangen en het afmonteren kan beginnen.
De T Canalysers zijn aluminium gespoten en met blanke lak afgewerkt
Doordat tussen de laklagen met Autocryl een dag droogtijd is duurt het lang.
Ben benieuwd wat de grote Canalyser voor effect heeft
 
Erg netjes.. wou dat het mij zo goed lukte, dat spuiten :P
 
ben benieuwd naar je ervaringen met de canalysers. Heb langzamerhand het idee dat een grote canalyser een negatieve instelhoek (a la twee dekker) zou moeten hebben, een kleine een positieve (om druk op de romp te zetten). Maar goed, misschien maakt het allemaal niet uit...

Volkert
 
Beide Canalysers zijn met een kleine negatieve instel hoek gemaakt.
Zijn verstelbaar van 1.5 graad negatief tot 1.5 graad positief.
Ze zijn universeel uitwisselbaar met zowel de E Oxalys als de brandstof versie.
De kleine Canalyser is gemaakt volgens het originele ontwerp.
De eerste Canalysers hebben minder profilering, er is ook nog een niet geprofileerde versie in de maak.
 
4kjtkh.jpg


Nog 2 spuit gangen te gaan en wachten op het goed door harden van de verf begin ik met het samenstellen van de accu pakketten.
De motor heeft 4 mm dikke aansluitkabels en de lipo pakketten 6 mm dikke aansluitingen.
Ik heb al een aansluiting gemaakt voor 2 parallel pakketten in een 4 mm dikke kabel uitvoering.
Wat nu 6 mm aansluitingen kopen of de draden van de lipo verjongen.
Ik ben benieuwd wat voor oplossingen er zijn, volgens mij vele.
 
Ik ben zelf erg tevreden met de nieuwe XT60 pluggen, vanaf middelzware Turnigy en Zippo lipo's bij HobbyKing zitten die er van huis uit al op en los kosten ze ook niet veel. Ik ben van plan om geleidelijk al mijn goldplugs te vervangen - de XT60's kunnen een boel stroom aan (al is dat voor mij niet zo'n issue) en zijn makkelijk los te trekken.
>perfect for applications up to and beyond 65A constant<
 
Laatst bewerkt:
Gewoon 4mm goudcontacten aan de LiPo solderen.

Dat doet (nagenoeg?) iedereen.

Alle F3A elektromodellen die ik totnutoe gezien heb gebruiken de 4mm goudcontacten.

De populaire Rhino's 4900 van HK worden uitgeleverd met AWG10 en 6mm connectoren, je knipt de connector eraf en soldeert er een 4mm op en klaar.

Wel opletten dat je de lipo kabels één voor één doorknipt en niet tegelijk :-)

EDIT:

@bdoets De XT60's krijg je niet aan AWG 10 draad gesoldeerd - te dun.
 
Laatst bewerkt:
Welke stekkers je ook gebruikt, ik zou niet zo'n 'verloopstukje' gebruiken, maar gewoon de plus van de ene accu in de min van de andere steken, en dan de overgebleven plus en min op je regelaar aansluiten.

elke stekker extra is een extra overgangsweerstand, een extra kans op iets wat los kan en extra gewicht. Daarbij is het overbodig.

Waar je even over na kunt denken, is de anti-vonk oplossing. Als je de Spin 99 of die Turnigy zonder oplossing daarvoor gebruikt, zul je elke keer als je de handel aansluit een forse pets te horen en te zien krijgen. De condensatoren op de regelaar laden zich dan snel op.

Die pets kan voor je regelaar of accu's geen kwaad, maar je stekkertjes smelten er letterlijk langzaam door weg, zonder oplossing zul je ze na enige tijd moeten vervangen.

De meest eenvoudige oplossing is om ergens een klein weerstandje (5 ohm ofzo) neer te zetten, bv. aan de plus van een accu. Je kunt dan de hele handel aansluiten, doet eerst de min, en dan voordat je de plus inplugged hou je de stekker van de regelaar even tegen het weerstandje. De condensatoren worden dan via dat weerstandje geladen, wat de stroom beperkt en zorgt dat er geen *pets* is. Direct erna plug je de stekker daadwerkelijk in.

Ikzelf heb dat opgelost door aan de regelaar aan de plus een 2mm goudcontactje met weerstandje te zetten, en aan al mijn accu's een extra aansluitinkje te maken met 2mm goudcontacten.

Ik sluit dus eerst de min aan, dan het 2mm goudcontactje en dan de plus. Op die manier heb ik ook geen *pets*.
 
Inderdaad wat Henri aangeeft, de 'anti-pets' voorziening is wel essentieel.

Ook noodzakelijk op je lader / laadkabel trouwens, daar speelt hetzelfde.

Ik heb ook de oplossing van Henri in gebruik maar mij persoonlijk bevalt de oplossing die ik van Hans Meij heb afgekeken beter, en dat is met de weerstand direct aan de female connector van de regelaar / lader gesoldeerd. Voor je de male in de female steekt even de andere pool van de weerstand aanraken en presto.

Voordeel: veel minder werk, want je hoeft niet aan al je accupacks de extra connector te maken, alleen aan regelaar en lader (laadkabel) een weerstand op de female.

Lijkt op dit, alleen doe ik het aan de plus pool (bij mij is aan de accu kant de plus een male, dus aan de regelaar/lader de plus een female)

attachment.php
 
ik heb aan een weerstandje twee 4mm goudcontacten gesoldeerd. Accu plaatsen, even weerstand ertussen, er weer uit en de accu verder aansluiten. Foutloos en geen extra gewicht.

Volkert
 
In de afbouwfase van de Oxalys aangeland kom ik toch op de vraag wel of niet een dubbel accu systeem toepassen.
Al zoekend kwam ik op een Powerbox sensorswitch Dual switch 5.5 volt regulatie systeem.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft ?
De Emcotec is afgeraden en Jeti heeft een enkel accu systeem
 
Een heel draadje en het gehannes met magneten.
Ik heb ook een Emcotec mini magic 5 met een magneetschakelaar en vind dit erg onpraktisch.
Ga ook de schakelaar vervangen voor de standaard schakelaar met pennetje.
 
Dat draadje was van mij afkomstig, ik heb inderdaad een slechte ervaring met die Emcotec, maar juist door dat draadje denk ik dat het exemplarisch is.

De magneten ben ik 100% met je eens, vind ik ook een nadeel.
 
Dat draadje was van mij afkomstig, ik heb inderdaad een slechte ervaring met die Emcotec, maar juist door dat draadje denk ik dat het exemplarisch is.

Inderdaad, en dat terwijl ik van de powerbox sensor juiste meerdere voorvallen weet, waarbij een toestel verloren is gegaan.... (ze schijnen nog wel eens door te branden)

Magneten vind ik persoonlijk niet zo'n punt, maar dat is een keuze:)
 
Nu het model gereed is komt de vraag,wat is de meest handige manier om de lipo s vast te zetten en gemakkelijk wisselbaar te maken.
De eerste gedachte is klittenband,de drager is al gemaakt in een eerdere stadium.
Zoals ik het nu bedacht heb wil ik de lipo s fixeren op de onderplaat met klittenband,om het geheel stabiel te houden te werken met ook een bovenplaat.
Ik ben benieuwd wat voor oplossingen er nog meer zijn
 
Ik gebruik deze aantrekbandjes. Vind ik veel prettiger dan klitteband.
Er moet dan nog een stukje rubberachtig materiaal tussen de onderplaat en de accu om verschuiven te voorkomen.

Aantrekbandjes Lorenz

Idd die bandjes zijn 'the best'.

Om schuiven te voorkomen gebruik ik siliconen anti-slip materiaal, wordt ook gebruikt in bijv. badkuipen om uitglijden te voorkomen.

Je kunt ook zo'n siliconen kleefmatje gebruiken die bedoeld zijn voor je dashboard, te koop voor een paar euro bij de halfords oid.
 
Ik gebruik een klittenband lus om de accu. Accu wordt op zijn plek gehouden door een stukje zelfklevend klitteband onderop de accu en op de accu plaat.

Alternatief kun je accu op een stukje triplex plaat monteren, en de plaat in het toestel schuiven. Voor in een sleuf laten vallen, achterin met een boutje vastzetten. Veelgebruikt systeem in vooral grotere toestellen met 10S2P pakketten e.d.

Groet,
Gerben
 
Back
Top