Naar E ombouw van de Oxalys

Ik gebruik de aantrekbandjes van Puretech.

Onze packs bestaan eigenlijk altijd uit 2 (in mijn geval 2x 4 cellen, bij jullie 2x 5 cellen). Die twee packs zet ik met een goede dubbelzijdige tape aan elkaar.

In m'n kist heb ik op de accuplaat een strookje zelfklevend schuimrubber van Graupner zitten, te koop bij Hobbyin.

Daar leg ik de accu op en dan trek ik er 2 van die bandjes omheen.. muurvast.

Vind het geklooi met het plakken van klittenband aan je accu's maar helemaal niets, plus dat het ook nog eens zwaarder is.

2 puretech straps wegen samen 9.3 gram, het stukje schuimrubber weegt 2 gram en de dubbelzijdige tape ook. Ben je dus voor onder de 15 gram klaar met het ophangen van je accu :)

Klitteband zwaar? Geklooi? Pardon?

Met een stukje klitteband onderop zit de accu net wat steviger tegen verschuiven, zelfs als je eens het aantrekbandje wat minder strak aantrekt. En na de vlucht pak je evengoed zo de accu's eruit, net zo makkelijk als dat je klitteband spanbandjes losgaan.

10S pakketten bestaan bij mij uit 2 5S pakketten, die met een stukje tape aan elkaar vastzitten. Zelfklevend tape is voor mij minder geschikt, omdat ik de losse 5S pakketten ook nog wel eens gebruik.

Als ik me niet vergis zag ik trouwens in de nieuwe Matt F3A kist ook klitteband zitten op de accuplaat :)

Groet,
Gerben

Het nadeel ervan vind ik dat je verlijmt op het pack, en bij het verwijderen van het pack dus kracht op de buitenkant gaat zetten, waardoor e.e.a. naar verloop van tijd zal gaan rekken. Het verlijmen op een pack is iets wat vaak lastig is door het oppervlakte van de krimpkous. Vervolgens moet je dit op al je packs doen.

De straps zijn er om het gewicht in je kist te houden. Het enige wat je dan nog wil, is dat de packs niet kunnen schuiven. Dat voorkom je met iets wat anti-slip is. Of dat nou schuimrubber is, of anti-slipmat, of wat dan ook.

Voordeel is dat je niets op je packs hoeft te lijmen. Dat vind ik zo'n geklooi, daarom gebruikte ik die term. Niet dat het gebruik ervan geklooi is, in de praktijk werkt het ook, al vind ik de oplossing zonder klittenband op de packs te verlijmen, behoorlijk eleganter.

Ik doe het al 2 seizoenen met een plankje en 3 M5 breekbouten, zou niet anders meer willen...:)

Idd die bandjes zijn 'the best'.

Om schuiven te voorkomen gebruik ik siliconen anti-slip materiaal, wordt ook gebruikt in bijv. badkuipen om uitglijden te voorkomen.

Je kunt ook zo'n siliconen kleefmatje gebruiken die bedoeld zijn voor je dashboard, te koop voor een paar euro bij de halfords oid.

ik gebruik al jaren de Velcro klittenbandjes van Aerobertics, die zijn breder dan degene van lorentz en minder flubbie (dun). Deze hebben dus mijn voorkeur: Aerobertics.be - accesoires

ik gebruik al jaren de Velcro klittenbandjes van Aerobertics, die zijn breder dan degene van lorentz en minder flubbie (dun). Deze hebben dus mijn voorkeur: Aerobertics.be - accesoires

Voor mij idem dito. Wat antislip gehaald bij geloof ik de Blokker en klaar, schijnen ze ook te gebruiken voor pannen heb ik me laten vertellen. Zit zo vast als een huis.
Die banden van Velcro kun je echt heel strak zetten en de klitteband is ook nog eens supersterk.

Zijn dat van die dingen waar aan het eind het klittenband breder is, waar je het door kunt halen en dan aantrekken?

Die heb ik wel op kleinere kistjes.. maar ik vind het aantrekken ervan niet prettig werken.

Pure Tech Velcro Strap Products

productbox_straps.jpg

Die dingen vind ik het fijnst werken.. genoeg wegen naar Rome dus weer :)

9st6wl.jpg

Het model zonder spinner is niet af.

Na enige tijd zoeken een geschikte spinner gevonden met een gat voor de koeling.
27 gram is een heel acceptabel gewicht.

9jhcon.jpg

Ik weet niet waar Ed 'm vandaan heeft, maar Aerobertics heeft een heel zwik van die dingen liggen..

Voor de C50 heb je een variant die gelijk ook propmeenemer is. Een erg lichte en elegante oplossing.

Na een reeks aanpassingen aan de Tru turn spinner was de conclusie dat er toch winst te behalen valt door een koolstof spinner met een hele lichte aluminium backplate te gebruiken.
De Tru turn spinner weegt na modificatie 39 gram.De moer om deze weer op de E motoras te bevestigen weegt ook 8 gram.Toch weer 20 gram bespaard.
De geleverde moer had niet de juiste schroefdraad, er was een te fijne draad in gesneden.
Nieuwe draad in gesneden,ach het volgende vlieg seizoen is nog ver weg.
Ik denk dat koeling ook bij E motoren een belangrijke rol speelt in levensduur en efficiency,vandaar de wens een spinner met een gat.De Tru turn spinner heeft een diameter van 82 mm de koolstof E spinner 80 mm. Dat de spinner iets kleiner is zie je wel maar het is niet storend.Natuurlijk zijn er vele spinners te koop,naarmate deze minder wegen en er gaten in zitten worden ze steeds duurder.Deze spinner komt via MEC. Dit is een bijprodukt in een lijn van F3AX(M) spinners.

Om een model compleet te maken moet je vroeg beginnen.
Ik heb in augustus nog een paar lipo s gekocht bij het bekende warenhuis in HK.
Sinds 25 augustus is het pakket in Nederland.
Via track en trace is het te volgen tot de douane,hierna krijgt het een 3S nummer en is het via TNT te volgen.
Geen bericht en 5 verschillende verhalen verder is het nu 7 november en taal nog teken van het pakket.
Het laatste bericht is dat het in beslag is genomen vanwege de inhoud of is vernietigd.
Ook kan het zijn teruggestuurd.
De douane kan alleen iets zeggen als ik een DFC nummer weet,en TNT kan dit nummer niet geven.
Nadat Nitromethaan op de lijst van terroristisch gevaarlijke stoffen is gekomen zijn nu ook lipo s verdacht.

De zendingen uit HK kwamen wel altijd aan, zij het met enige vertraging. D.w.z. het lag binnen 2 dagen bij de douane die er vervolgens een paar weken over deed. Vervelend genoeg kon ik ook niet achterhalen wat het probleem was, althans waarom het zo lang moet duren.
Ik kreeg vervolgens de vraag wat er in zat en de rekening en daarmee werd de BTW bepaald.

Een van de redenen waarom ik ze nu bij hetzelfde warenhuis vanuit hun Duitse distributie punt laat komen. En de prijs is beter dan wanneer ik het uit HongKong laat komen! Ze hebben helaas nog niet alles op voorraad in Duitsland.

Intussen heb ik al weer een paar zendingen gekregen.
Met deze zending is iets mis gegaan.
Als er sprake is van heffingen krijg ik ook een brief waarin de waarde van de goederen moet worden aangegeven.Een paar dagen later komt TNT met een extra heffing voor het rembours.
Je betaald dan invoerheffing BTW en dubbele transportkosten aan TNT.
Contant gepast aan de deur betalen en je hebt je spullen.
Nog altijd goedkoper dan de factor 3 waarmee in ons land de prijzen worden vermenigvuldigd.
Na een paar contacten met helpdesks,douane , klachtenafhandeling en onderzoeksafdelingen van de monopolisten wil ik wel familie van Joep van t Hek zijn.
Wordt vervolgd.

Inmiddels heb ik van HK bericht gekregen dat de spullen weer bij HK zijn.
Na een omzwerving van ongeveer 3 maanden weer terug aan de andere kant van de wereld
Ook moet ik nu voor de ongevraagde retour zending betalen.
Wat er mis is gegaan weet ik nog niet,dit wordt nu onderzocht.

Het zwaartepunt bepaald en de accupakketten met de geadviseerde klittenband vastgezet op een houten onder plaatje.

Het gehele plaatje met lipo s wordt met 2 nylonbouten onder de bellypan geschroefd.

Als volgende week de laatste spullen binnenkomen kan ik de eerste testen doen.
Toch maar een Emcotec schakelaar gekocht voor 2 accupakketten.

Het laatste te behandelen onderwerp is de lader voor op het veld.
Ik bezit 2 stuks I Charger 1010B+ Laders geschikt voor 10 cellen.
300 Watt en maximaal 10 Ampere laadvermogen.
De Hyperion lipo cellen mag je met 5C laden, in 20 minuten vol spreekt mij wel aan.tijdens Het zoeken naar wat andere spullen kwam ik een I charger tegen van 1000 watt.
Misschien is dit de oplossing voor het 5 C laden.

Het zoeken naar wat andere spullen kwam ik een I charger tegen van 1000 watt.
Misschien is dit de oplossing voor het 5 C laden.

Bedenk je wel dat die 1000Watt er alleen uitkomt op een 24~28v voeding. En dat je dan dus een 24v voeding moet hebben die zo'n 45A kan leveren. En daarbij weer een stopcontact of generator die 1000Watt kan leveren.

Het 5C laden van Hyperion is leuk voor de kleinere pakketjes, maar voor 8/10s is het nog bijna niet te doen.

Met 2 packs en 1 lader waarmee je op 2C kunt laden, kun je al 2 vluchten per uur maken. Dat is al meer dan de meeste mensen willen cq doen.

Ed,

Wat voor stroomvoorziening heb je op het veld?
220V, 12V (zo ja, hoeveel Ah accu('s), of 24V)?

Groet,
Gerben

Ed, ik zou me nu nog geen zorgen maken als je al twee 1010s hebt. Ga eerst maar vliegen en zeker als je je 3e pakketje binnen hebt, moet je flink doorvliegen voor je "droog" komt te staan. Ik laad mijn 4900s in ongeveer 25 minuten vol op 1.5C (7.5Amp op 12V = max vermogen 1010B+). Met 2 1010B+ en drie pakketten kan ik redelijk achter elkaar doorvliegen.

Volkert

Back