Naar E ombouw van de Oxalys

Een Passport van CA, een Chip Hyde /Marcello Colombo ontwerp lijkt mij ook wel wat.

Ed,

ik heb een tijdje terug met Chip Hyde gemaild over een nieuw ontwerp van Hyde/Colombo genaamd "De Ja Vu".
Het schijnt een erg goed vliegend toestel te zijn en volgens eigen zeggen ( Hyde/Colombo) hebben ze een aantal eigenschappen van huidige F3A-toestellen gecombineerd (Axiome/Spark/MissWind...).
De prijs is van oxai-niveau (lees nogal duur)... Maar misschien iets voor jou?

Ook maar even fotootje dan:
dejavuno2.jpg]
dejavuno2.jpg
dejavuno2.jpg
dejavuno2.jpg

dejavuno2.jpg
dejavuno2.jpg

Laatst bewerkt:
Interessante informatie,maar als dit model het prijsniveau heeft van Oxai is het waarschijnlijk geen kit.Ik zoek iets te bouwen.
Misschien als kit verkrijgbaar,de grote hulp vleugel is zo te zien geleend van de Axiome.

hallo Ed, volgens mij is elk CA model beschikbaar als kit. Als je geen haast hebt zou je Lorenz kunnen contacteren. Hij importeert nu CA en zal zeker ook een kit kunnen meebestellen lijkt mij.

@Henri: volgens mij is het een Matt Kimbro design. Ik dacht dat alleen de Visa en Passport door Hyde/Colombo zijn ontworpen

De Addiction heb ik wel overwogen,een prachtige kist.
De Delro kwaliteit is mij bekend,een sublieme passing en afwerking van de Epoxy.
De ingedekte delen strak en precies.
Doordat de vector sturing in de F3A niet meer is toegestaan is lagere de romp ten opzichte van de latere ontwerpen een nadeel.
De vorm en de uitstraling zijn van de Oxalys,beide modellen zijn in dezelfde tijd ontwikkeld.
De 2e Oxalys blijf ik nog even met een brandstof motor vliegen.
Misschien bevalt het E vliegen mij wel niet, of zo goed dat ik voor een tweede model de andere Oxalys ook ombouw.
De De ja vu lijkt mij het meest aantrekkelijke model.
Eerst maar eens informeren wanner deze kit leverbaar is.

Inmiddels heb ik zoveel E spullen ,laders,laad kabels, balanceer kabels, Accu pakketten.
Eerst paste alles gewoon in een koffertje.
Nu nog een goed koffer of sorteer doos zoeken waarin alles past en overzichtelijk vervoerd kan worden.
Wie heeft de ultieme oplossing.

De Oxalys is nu uitgevoerd met een Turnegy 10 cellen motor.
Voor mijn vervolgstappen met het E vliegen overweeg ik een chique E motor aan te schaffen.
Scheelt toch al snel 100 tot 125 gram gewicht alleen al op de motor.
Er zijn een paar hele interessante nieuwe motoren verkrijgbaar.

Een Hacker of toch een Plettenberg EVO ,een motor van Steven Neu of de Axi 8 cellen motor.
De buitenloper van Hacker of de gecombineerde binnenloper van Plettenberg.

Merle Hyde heeft al aangeboden om er een Hydemount voor te ontwerpen en te maken.
Wel wil hij dan de motor een tijdje hebben, hij vertrouwd de maatplaatjes niet.
Voor de Neumotor heeft hij er al een paar gemaakt.
Nog nooit heeft iemand aan hem gevraagd er een te maken voor een Plettenberg.
Nu maar al vast er een kopen scheelt straks lang wachten.

Een flexibele ophanging levert bij een vertraagde binnenloper een veel beter geluid op. Bij niet vertraagde motoren zie ik het een beetje als een overkill. De nieuwe Advance van Plettenberg loopt zijdezacht.

Ik vlieg zelf met de Axi 5325, op 8s, en dat bevalt mij prima. Die motor is er ook in 10s variant. Axi heeft ook de 5330, voor 10s, is alleen een stuk zwaarder.

De plet EVO is wel algemeen bekend, Derk gebruikt 'm, en op mijn club ken ik 'm van Hans Meij en Bram Dees. Prima ding, máár met de klapprop wel een stroomvreter, meer dan welke andere motor dan ook.

De Hacker C50 is ook een beproefd concept, werkt prima, voldoende vermogen. Ik ben zelf geen fan van vertragingen, vind het geluid ervan niet mooi en het feit dat je ze vroeger of later tóch zult moeten onderhouden.

De Plet Advance heb ik recentelijk in actie gezien op een toestel van Hans Meij, loopt erg mooi en een mooi geluid, veel stiller dan de C50. Vergelijkbaar met een buitenloper qua geluid.

Hoewel ik er zelf niet in geloof, zweren de overige vliegers bij ons er redelijk bij dat er een verschil is tussen binnen- en buitenlopers. Naar mijn mening zit dit vnl. in de afstelling van je throttle curve, bij een niet-vertraagde buitenloper luistert dat nauwer dan bij een vertraagde binnenloper. Dat is ook logisch, immers bij een niet vertraagde motor regelt de regelaar het toerental tussen 0 en ~7000 toeren (afhankelijk van de setup, de Axi 8s draait 8200 toeren), bij een vertraagde motor heb je het dan al snel over een regeling tussen 0 en 40.000 toeren. Naar mijn mening is er dan ook geheel geen verschil tussen binnen- en buitenlopers, máár wel een verschil tussen wel of niet vertraagd.

Uiteindelijk denk ik dat al deze motoren voldoen, en diegenen die ik nog niet genoemd heb, ook. Het is veel minder moeilijk om een goed werkende electromotor te maken, dan een goed werkende brandstofmotor. Een electromotor is nu eenmaal veel eenvoudiger qua constructie.

Bij electroaandrijvingen, is naar mijn mening de regelaar véél belangrijker dan de motor.

Een flexibele ophanging is sterk af te raden voor een electromotor. Ten eerste is het in het geheel niet nodig, daar die motoren niet trillen, ten tweede kan je daarmee de timing van je motor vernaggelen. Onze motoren, muv een nieuwe hacker-variant, zijn sensorless en moeten dus zelf de positie uitvogelen. Dit geldt juist voor overgangssituaties van niet-aangedreven naar aangedreven, juist ook het punt waarop je de grootste koppelklap zult krijgen op je ophanging. Het is dus geheel niet ondenkbaar dat je door een (te) flexibele ophanging, de sync op je regelaar kwijt kunt raken bij een overgangssituatie vanuit rem naar aandrijving.

Rubbers in de ophanging kan wel, maar dan niet op zo'n manier dat de motor vrijheid van beweging krijgt in torsierichting, zoals bv. een hydemount.

HEt enige doel wat die rubbers dan dienen, is de overdracht van geluid verminderen.

Ik zou het niet doen, het is totaal nutteloos je ophanging complexer en zwaarder maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn eerste serieuze poging tot E vliegen is nog even uitgesteld.
Bij het testen van de Cc HV 85 regelaar in combinatie met de Turnegy 160SK 63-4-230KV
ging er iets mis .
Bij het snel gas geven leek het wel of de motor het benauwd kreeg.
Snel gestopt en de boel nagezien.
De propeller kon je er zo ongeveer 30 mm uittrekken en er was wat slijpsel te zien.
Van alle magneten zaten er nog 2 vast.
Verder geen schade en alle magneten nog heel.
Wat heb ik fout gedaan. Natuurlijk is de Turnegy door spookverhalen van losse magneten.
De Cc regelaar en zijn geheugen vertelden mij via de diagnostiek dat er een onmogelijke motortiming was ingesteld.
De magneten vastgelijmd met 24 uurs epoxy en in de oven op 70 graden gewarmd om extra sterkte te krijgen.
Na de montage draait de motor weer soepel en ga ik in het model wat aanpassingen aanbrengen.
Op advies van Richard en Dick een achterlager en een hulpspantje monteren zodat de motor niet meer kan slingeren.

Met name bij de Electronic Timing Advance en de PWM switching Rate ging het mis.
Onkunde en te weinig informatie en documentatie bij de Turnegy motoren liggen hieraan ten grondslag.
Ik ben nu op zoek naar de juiste instellingen voor de Turnegy motor.

70 graden gaat nog wel, maar leg nooit een e-motor in een oven. Verlijmen van e.e.a. kan het best met UHU endfest.

Hoewel magneten pas echt gaan demagnetiseren bij hogere temperaturen, zal dit proces ook bij 70 graden al beperkt optreden.

Voor de Turnigy kun je bij 'PWM Rate' gewoon 'outrunner mode' kiezen. Bij 'Motor Timing' kun je 'normal (5)' kiezen. Mocht je dan tegen performance problemen of een warme motor aanlopen, kun je daar 'low' van maken. Blijft de motor op 'normal' nog erg koel, kun je 'high' pakken.

Als je regelaar te snel wil optoeren, of te langzaam, kun je op het tabblad 'throttle' nog de instelling 'throttle response' aanpassen. Hoe hoger hoe beter.

Dit klinkt misschien stom, maar je hebt de magneten er wel met de juiste orientatie ingelijmd?

Overigens geloof ik niet dat je motor kapot gegaan is door die instellingen. Wat je ook geselecteerd had, dat had gewoon moeten werken, op z'n hoogst inefficient. Dat die motor dus kapot gegaan is, is louter te danken aan de slechte kwaliteit van Turnigy.

Laatst bewerkt door een moderator:
Pas op voor je regelaar, als de motor niet helemaal in orde is kun je die laten ploffen.

Na het opnieuw verlijmen van magneten test ik mijn motoren met een goedkope regelaar op mechanisch functioneren voordat ik mijn goede regelaars gebruik. Dit testen kan op een half pakket met een klein propje.

Regelaar instellingen hebben een grote invloed op het rendement, een lagere timing verplaatst de warmte van de regelaar naar de motor.

De enige instelling die slecht is voor de magneten is brake strength, bij gas dicht wordt de motor kortgesloten en krijg je grote klappen op de magneten.

De magneten heb ik per stuk er weer ingelijmd zoals deze er uit kwamen.
Inmiddels is de as klaar en de motor voelt weer goed aan.
De as steekt nu 20 mm door de achterkant heen. Hierover kan gemakkelijk het lager met het spant worden geschoven.Natuurlijk kan je niet veel verwachten voor die $50 maar als eerste project heb ik er veel van geleerd.De motor was wel behoorlijk warm geworden bij het proefdraaien.
Als het deze week niet lukt met de Turnigy koop ik een andere buitenloper.
Even zien welke dezelfde bevestigingspunten heeft.
Alvast bedankt voor de heldere uitleg.

Laatst bewerkt:
Hoezo slechte kwaliteit? meer dan 300 vluchten zonder problemen onder extreme omstandigheden (winter en hoge zomertemperatuur). Ook een Mercedes kan weleens stuk gaan maar om dan te zeggen dat dit een slechte auto is gaat wel erg ver.
Ook een Hacker kan stuk, net als een Axi. Alleen diegene die dit overkomt vertelt dit niet altijd.
Wat kan er nu stuk aan een simpel apparaat als een buitenloper, lagers verslijten niet of nauwelijks en magneten gaan alleen maar los als de motor verkeerd behandeld wordt, ik heb ook bij een Axi magneten los zien zitten.

gr Richard

Dat de Turnigy stuk is gegaan heb ik denk ik aan mij zelf te danken.
Misschien is de combinatie Turnigy / Castle Creations HV85 geen goede combinatie.
Te veel rem geprobeerd.Geen ondersteunend lager vanaf het begin toegepast.
Nadat de motor vreemde geluiden ging maken dit nogmaals proberen.
Ik ga er nog gewoon even mee door en zie wel wat er van komt.
De as is verlengd en morgen ga ik het hulpspant met het lager inbouwen.
Ik heb de Castle Creations regelaar uit het model gehaald en een Turnigy 120 A Opto regelaar gemonteerd.
Als ik toch aan de AXI ga moet het propeller klemstuk verlengd worden.
Bij de Turnigy motor is de afstand van de voorkant van de motor tot de aanslag van de propeller groter dan bij de AXI.In het model is het spant geplaatst op de Turnigy afstand.

mx2235.jpg

oig9z8.jpg

Laatst bewerkt:
Back