Ik vlieg zelf met de Axi 5325, op 8s, en dat bevalt mij prima. Die motor is er ook in 10s variant. Axi heeft ook de 5330, voor 10s, is alleen een stuk zwaarder.
De plet EVO is wel algemeen bekend, Derk gebruikt 'm, en op mijn club ken ik 'm van Hans Meij en Bram Dees. Prima ding, máár met de klapprop wel een stroomvreter, meer dan welke andere motor dan ook.
De Hacker C50 is ook een beproefd concept, werkt prima, voldoende vermogen. Ik ben zelf geen fan van vertragingen, vind het geluid ervan niet mooi en het feit dat je ze vroeger of later tóch zult moeten onderhouden.
De Plet Advance heb ik recentelijk in actie gezien op een toestel van Hans Meij, loopt erg mooi en een mooi geluid, veel stiller dan de C50. Vergelijkbaar met een buitenloper qua geluid.
Hoewel ik er zelf niet in geloof, zweren de overige vliegers bij ons er redelijk bij dat er een verschil is tussen binnen- en buitenlopers. Naar mijn mening zit dit vnl. in de afstelling van je throttle curve, bij een niet-vertraagde buitenloper luistert dat nauwer dan bij een vertraagde binnenloper. Dat is ook logisch, immers bij een niet vertraagde motor regelt de regelaar het toerental tussen 0 en ~7000 toeren (afhankelijk van de setup, de Axi 8s draait 8200 toeren), bij een vertraagde motor heb je het dan al snel over een regeling tussen 0 en 40.000 toeren. Naar mijn mening is er dan ook geheel geen verschil tussen binnen- en buitenlopers, máár wel een verschil tussen wel of niet vertraagd.
Uiteindelijk denk ik dat al deze motoren voldoen, en diegenen die ik nog niet genoemd heb, ook. Het is veel minder moeilijk om een goed werkende electromotor te maken, dan een goed werkende brandstofmotor. Een electromotor is nu eenmaal veel eenvoudiger qua constructie.
Bij electroaandrijvingen, is naar mijn mening de regelaar véél belangrijker dan de motor.
Een flexibele ophanging is sterk af te raden voor een electromotor. Ten eerste is het in het geheel niet nodig, daar die motoren niet trillen, ten tweede kan je daarmee de timing van je motor vernaggelen. Onze motoren, muv een nieuwe hacker-variant, zijn sensorless en moeten dus zelf de positie uitvogelen. Dit geldt juist voor overgangssituaties van niet-aangedreven naar aangedreven, juist ook het punt waarop je de grootste koppelklap zult krijgen op je ophanging. Het is dus geheel niet ondenkbaar dat je door een (te) flexibele ophanging, de sync op je regelaar kwijt kunt raken bij een overgangssituatie vanuit rem naar aandrijving.
Rubbers in de ophanging kan wel, maar dan niet op zo'n manier dat de motor vrijheid van beweging krijgt in torsierichting, zoals bv. een hydemount.
HEt enige doel wat die rubbers dan dienen, is de overdracht van geluid verminderen.
Ik zou het niet doen, het is totaal nutteloos je ophanging complexer en zwaarder maken.