Naar E ombouw van de Oxalys

Oh, trouwens, ed, als vervanger voor die S9650 is er maar één optie wat mij betreft.. koop de Futaba brusless opvolgers er van, de BLS 153.

Betere servo's ga je in die maat gewoon niet vinden. Iets sneller en sterker dan de 9650's, minder speling en meer nauwkeurigheid. Ontzettend goede middenstelling.

Met mijn Alliance was ik bij ons de eerste die brushless servo's kocht, en die servo's zijn nog steeds in gebruik. Men is met van alles aan het experimenteren geweest, maar een jaar later komt iedereen toch ook bij die brusless servos uit. De BLS 451 is ook zo'n dijk van een servo. JR/Hitec/Graupner, ze zijn geprobeerd en ze leggen het er tegen af.

Hans Meij kocht, op advies, een serie JR DS8715, en heeft daar spijt van. Heeft ze allemaal al weer weggedaan en de BLS servo's gekocht.

De 9150's zou ik ook vervangen door BLS 451, of op z'n minst de tandwielsetjes vervangen zodanig dat je 9154 krijgt. Ze zijn toch wel sterk genoeg, en de extra snelheid komt je in de hedendaagse programma's met snaps, ten goede.

Sowieso zou ik geen enkele servo zó van een brandstofkist met YS overzetten in een electrokist. Van alles de tandwielsetjes vervangen, door het bruute geweld van zo'n YS zullen die flink op hun donder gehad hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het idee 9S is ontstaan tijdens trainingssessies met Piet van Noord.
Hij experimenteerde met 11 cellen pakketten met de grote Plettenberg F3AX motor.
Met zoveel cellen en ook nog parallel is het de moeite waard om ook eens naar het gewicht te kijken. Ook opmerkingen van vliegers dat het motorvermogen was teruggeschroefd vanwege te veel vermogen bracht mij op de simpele gedachte , neem je toch een cel minder.
Bij Piet werkt dit prima. Onzekerheid of met de ombouw van brandstof naar Electro het model binnen de 5050 gram kon blijven gaf in ieder geval wat marge tijdens de start van het project.
Het is zeker de moeite waard om van gebaande paden af te wijken, al is het maar om alle mensen met wedstrijd aspiraties en geen top budgetten, aan te geven dat er ook nog andere mogelijkheden zijn.
De gaten van de bellypan maak ik dicht omdat ik geen nieuwe durf te bestellen bij de leverancier van de kit.
Als dit onderdeel dan geleverd wordt kan ik gelijk meedoen met een nog op te richten klasse van historische F3A modellen.

Alleen de Bellypan en de voorkant van de romp wordt overgespoten.
De Oxalys is nog gespoten met autocryl verf van AKZO Nobel.
Deze verf kan je heel mooi laten aansluiten op de bestaande lak. door 2 kleuren nat in nat te spuiten kan je de kleurverschillen welke toch ontstaan door veroudering en invloed van licht in elkaar laten overvloeien.De verflaag achter de cockpit lijn is nog zeer acceptabel.

Het worden de BLS153 Futaba servo s als vervanger voor de 9650 servo s
Voor de vleugels overweeg ik de BLS 551.

Voor de stroom verzorging een 800-1000 MA Lipo pakketje.
Bij de brandstof setup heb ik Lipo en Li ion gebruikt.
Uiteindelijk kwam ik toch weer terecht bij een 1700 MA nicad pakket.
Heel veel Futaba servo s zijn gemaakt voor 4.8 volt.

Nu zag ik bij veel vliegers de magneet schakelaars en volt regulatiesystemen van Emcotec in gebruik.

Wat is de goede setup?

gewoon een 800mAh lipo met emcotec schakelaar/regelaar, uitgang op 5,9V zetten. Volgens mij kunnen alle recente Futaba servo's daar prima mee omgaan.

Ik gebruik per vlucht ongeveer 30mAh.

Volkert

Ook de oudere kunnen dat prima hebben. Een volgeladen 4 cellen NihMH pack geeft rond de 6v af.

Gewoon 4 cellen Eneloop/NiMh/NiCD is altijd prima, maar relatief zwaar.

Het meest gebruikt in NL F3A-land is volgens mij de Emcotec micro DPSI ('magneetschakelaar'). Als lipo kun je daar van alles aan hangen, in principe zou een keer 100mAh al voldoende zijn, maar ik zou er niet mee willen vliegen. Van die DPSI is een single en een dualbat versie. Ik zou de dualbat nemen en dan 2x een 400~500mAh lipootje eraan. Sterker nog, dat is waar ik mee vlieg. Voordeel daarvan is dat als er een acu sterft (wat ik dus gehad heb) je niet je kist verspeeld.

Op een electro 2m kist zul je tussen de 40 en 60 mAh verbruiken per vlucht (da's nogal eens iets anders dan de ~300mAh per vlucht met een YS ;)).

Dit is het ding wat ik gebruik.. de nieuwe versie die ook hoger gezet kan worden, zo ben ik alvast klaar voor een eventuele toekomst op 7.2v.

DPSI Micro - DualBat 5.9/7.2 JR | DPSI Micro Family | DPSI SYSTEMS

Dit is waarschijnlijk de meest gebruikte:

DPSI Micro - SingleBat 5.5/5.9 JR | DPSI Micro Family | DPSI SYSTEMS

Als je niet van Emcotec houdt en wel van Powerbox, Powerbox heeft ook dit soort dingen, alleen werken die met een pennetje ipv magneten. Vind ik persoonlijk minder mooi.

Overigens vloog ik eerst met een Graupner regulator, zonder schakelaar, en dat werkte ook prima.

Waarom die 551? Dat is een metal-gear servo en op ailerons zou ik geen metal gears willen hebben, omdat die van nature altijd iets meer speling hebben.

Ik neem aan dat dat vanwege het gewicht is, pak dan de BLS 154, dat is in feite de brusless opvolger van de S9154, wat weer dezelfde servo is als de S9150 die je al hebt, alleen dan met andere tandwielen.

Die BLS 154 heeft nylon gears, even sterk/snel als die 551, en is specifiek gemaakt voor ailerons.

Futaba® Servo Specs

Ik ben er zelf nog niet uit wat ik op m'n 2m ontwerp ga zetten. Ik vloog met de S9650 als vleugelservo's, en dat ging prima, vlieg nu met die BLS 153's als vleugelservo's, en dat gaat prima. De ailerons op mijn kistje zijn niet zoveel kleiner dan een full-size F3A kist, en de 153's zijn sterker/sneller dan de 9650, die ook al werkten. Ik denk dus dat op een 2m kist de BLS 153's ook uitstekend zouden werken als vleugelservo's.

Hoe dan ook, Futaba + Brusless + F3A = BLS 154, volgens futaba dan ;)

Het is.. S9202 (analoog coreless) --> S9150 (digitaal coreless) --> BLS 154 (digitaal/brushless/coreless)

Dank voor de info, Emcotec gebruik ik bij de grote modellen,en is altijd goed.
Twee keer 400 of 500 lijkt mij heel safe.
Het stroomgebruik van de brandstofmotoren zet je wel heel somber neer.
In de YS setup met een 700 CC tank kan ik 14-15 minuten vliegen.
Het stroomgebruik is 200 Ma per vlucht van gemiddeld 13 minuten , 2x het F3A programma.
Mijn Sukhoi met 9 servo s gebruikt 300 ma per vlucht. ( F3AX A programma)
En het dubbele als de roeruitslagen maximaal worden gezet.

Nu nog de beste aanbieding zoeken voor de servo s

In de YS setup met een 700 CC tank kan ik 14-15 minuten vliegen.
Het stroomgebruik is 200 Ma per vlucht van gemiddeld 13 minuten , 2x het F3A programma.

Ik baseerde bij op de cijfers van Fred. Maakt verder ook niet uit :)

Nu nog de beste aanbieding zoeken voor de servo s

Ik weet niet hoe het met de prijzen zit momenteel, maar ik had in het verleden een goede deal en goede afhandeling bij servocity:
www.servocity.com.

De BLS 153's had Bert liggen voor een goede prijs (aerobertics.be).

Ik heb op de Hydeaway ook kleine servo s op aileron gebruikt.
De JR DS 3328
Dit ging een hele tijd goed, totdat de tandwielen wat speling kregen.
Door het toch wel grote aileron oppervlakte en de krachten op de tandwielen waren deze niet sterk genoeg.
De tandjes werden rond en het roer onbestuurbaar,het viel er af .
Ik heb alle vleugelservo s vervangen voor de 9150 Futaba servo s.
De tandwielen in deze servo s zijn 8 mm dik.
Als de set up van de BLS 154 hetzelfde is zijn ook deze tandwielen 8 mm dik.

Laatst bewerkt:
Ik heb op de Hydeaway ook kleine servo s op aileron gebruikt.

Een brandstofmodel is in dit geval niet te vergelijken, daar die servo's veel meer klappen te verwerken krijgen dan de servo's op een electromodel.

De roeren op mijn WindS 110 zijn net zo groot als die van de Hydeaway, en na zo'n 400 vluchten nu met deze kleintjes als vleugelservo, hebben ze nog steeds 0,0 speling. Met de S9650 heb ik een vlucht of 900 gemaakt, eveneens zonder problemen.

Hoe dan ook, dat dat een 'grijs gebied' is, weet ik.. als je 100% zekerheid wil, dan zijn die BLS 154 de aangewezen keuze. Als ze leverbaar zijn.

Ik baseerde bij op de cijfers van Fred. Maakt verder ook niet uit :)

Ik weet niet hoe het met de prijzen zit momenteel, maar ik had in het verleden een goede deal en goede afhandeling bij servocity:
www.servocity.com.

De BLS 153's had Bert liggen voor een goede prijs (aerobertics.be).

Hi Ed,

ik heb vorige week nog 6 stuks (BLS153) bij Bert Deleare gekocht. Uiteraard weer supersnel geleverd en voor een goede prijs. Mijn ervaring is de laatste tijd dat alles wat ik buiten de Benelux koop, altijd veel verborgen kosten zitten. transport, duties, inklaringskosten. Als je dan onderaan de streep op gaat tellen wat je totaal kwijt bent, ben je net zo duur of soms duurder uit. Dus ik zou zeggen lekker om de hoek bestellen!

Ik zal een offerte aanvragen

2X BLS 153
2x BLS 154

1x Jeti optio 99 spin of toch de Master?
1x Jeti Max Bec

Nu is alleen de motor nog goedkoop
Om op een afschrijving van € 2 per vlucht te komen moeten er minimaal 700 worden gemaakt

Brandstofkosten is al meer dan 2 euro per vlucht, die afschrijving is dus niet echt reëel.

reken maar na.. een YS vind minimaal 20% lekker, 20% coolpower is, als je niet de pattern pro variant neemt, iets van 30 euro per 3.78 liter. Zeg dat je voor een vlucht 300cc verstookt. Dat zijn dan 12 vluchten per can, oftewel EUR 2.50 per vlucht.

Goed, accu's gaan ook niet eeuwig mee. Op 1 pack van 250 euro maak je 250 vluchten minimaal. Dat is dus 1 euro per vlucht.

De Master Basic: niet nemen. Die had ik eerst in m'n WindS 110 en de rem is niet instelbaar, of althans, niet zodanig dat je er wat aan hebt.

1x Jeti optio 99 spin of toch de Master?
1x Jeti Max Bec

Voor die paar tientjes extra zeker de spin nemen ivm de uitgebreide instelmogelijkheden, met name de instelbare EMK rem is voor F3A belangrijk.

De Max BEC is een goede keus.

Kost maar de helft van de emcotec micro rs en is een prima dingetje.

Om Bias op te roepen is weinig nodig.
Afschrijving is iets anders dan variabele kosten

Dat is waar, echter als je naar het totale kostenplaatje kijkt, dan is het niet reeel om louter naar afschrijving te kijken.

Een hogere afschrijving is zeker verantwoordbaar, als daar fors lagere variabele lasten tegenover staan.

Als je de Master Basic wil proberen; die heb ik nog liggen, mag je zo hebben om te proberen.

Ik kan alleen de Jeti Spin 99 Opto
en de Master Spin 99 Opto vinden .
Als ik het goed begrijp is de Master Spin 99 Opto voor de Hacker en de Jeti Spin 99 voor de andere motoren.

Wat is dan de master basic?

Ik ga ook de Castle Creations Phoenix 85 HV maar uitproberen.

Als ik het goed begrijp is de Master Spin 99 Opto voor de Hacker en de Jeti Spin 99 voor de andere motoren.

Voor zover ik het begrepen heb zijn het dezelfde regelaars. De ene met de Oranje Jeti sticker er op. De andere door Jeti voor Hacker gefabriceerd met de grijze Hacker sticker. Ik durf overigens niet volledig uit te sluiten dat er toch een optimalisatie voor de Hacker C50 in de Hacker variant zit.

Je hebt:

1) Jeti Spin 99 Opto
2) Hacker/Jeti Master Spin 99 Opto
3) Hacker/Jeti Master Basic 90 Opto

Alle drie zijn qua electronica geheel gelijk. Bij mijn weten zijn 1 en 2 qua software gelijk, 3 heeft eenvoudiger software. Volgens mij is de Master Basic 90 Opto een 'reject' van de Spin 99 productielijn; hij haalt de specs niet, dus relabelen ze 'm naar Master Basic 90 (ipv 99) en zetten ze er eenvoudiger software op.

Ik ga ook de Castle Creations Phoenix 85 HV maar uitproberen.

Op papier zou die prima moeten zijn, en lichter dan de Jeti/Hacker

Back