ML Midge 0.8cc Diesel

Met bovenstaand trucje stond niets in de weg om de dekseltjes van de gaten en sleufjes te voorzien.

Eerst een paar ondiepe centers geboord, wilde zeker weten of ze op de juiste plek zouden komen

IMG_20230102_163638.jpg


Centertjes geboord en de verzonken gaten gemaakt. Sleufjes al eerder gefreesd, met een verdeel kopje gaat dit super makkelijk.

IMG_20230102_164334 - kopie.jpg


Volgende keer de gaten in de motorblokjes.

IMG_20230102_171855.jpg
 
Weer wat gedaan.

Draadgaatjes voor het dekseltje in het motorblokje maken.
Na "nullen" eerst even net aan merken van de centertjes.

IMG_20230104_182009.jpg


Dan even passen. Past nog ook.

IMG_20230104_182054.jpg


Centers boren.

IMG_20230104_182308.jpg


Zo nu voorboren voor M2.5.
Zwaar verspanen met Ø2.1 mm boortje.
Ja, helaas geen diepte schaalverdeling op de boorkolom, dan maar een stukje tape op 6 mm.

IMG_20230104_182612.jpg


Voorzichtig tappen.

IMG_20230104_182909.jpg


Dekseltje dicht..

IMG_20230104_200318.jpg


In het carburateurhuisje het gat voor de sproeier geboord.

IMG_20230104_192359.jpg


Messing boutje M3x20, hier moet de sproeier uit worden gemaakt.
Voor de volgende keer.

IMG_20230104_200130.jpg
 
De sproeier afgemaakt. Stukje glad gedraaid en het gaatje geboord. Het gaatje heb ik met een centerboortje van 1 mm gemaakt. Ook het houdertje voor de naald gemaakt.
Nu verzinnen hoe de naald te maken.

IMG_20230106_201249.jpg
 
Echt geweldig, lache Jan W had ook al zijn draaibank te voorschijn gehaald en ben ook op zoek naar waar die van mij ook alweer stond.
 
Ja te voorschijn gehaald en weer netjes alles schoon en gangbaar gemaakt, Frans echt geweldig wat je ons laat zien, ik heb mijn zoon al gevraagd te kijken naar wat rest materiaal op het bedrijf waar hij op zaterdag machines schoonmaakt.
 
O die is wel erg groot, onze zoon werkt op zaterdag bij Biezepol Heerjansdam die hebben ook wel leuke machines staan, maar niet zo groot denk ik
 
Ja ga ze ook slijpen op de draaibank met een dremel oid. Goede tip hoe de draairichtingen moeten zijn. Nog een houder maken.
Nee helaas in dit ontwerp zit geen zitting, gewoon recht door. Denk dat ze het ontwerp zo simpel als mogelijk hebben gemaakt.
Inzagen om loslopen te voorkomen, ja staat nog op de lijst mocht het het te los zitten. (vaak wel) Figuurzaagje, daar had ik niet aan gedacht :thumbsup:
 
Gelijk maar de tips uitgeprobeerd. Helaas geen Dremel, maar een Proxxon leek mij ook wel goed.
Een houder voor de Proxxon, nou die ff met een quick and dirty oplossing.

IMG_20230107_145306.jpg


Dat gaat prima. Iets ruw resultaat dus nog even met een polijstpapiertje glad gemaakt

IMG_20230107_142127.jpg


Naaldjes klaar hoek volgens tekening.

IMG_20230107_144925.jpg
 
Ik maak op de zelfde manier ook wel yoke's voor RDS aansturing van de rolroeren. Polijst dan na met de blauwe siliconen/diamant polijstschijfjes van Proxxon.
Proxxon-polijst.jpg
 
De naald moet worden vastgezet in het houdertje, ook het aanzuigbuisje of slangnippeltje moet aan de sproeier geplakt worden.
Nu kan je dat met zacht- of hardsoldeer vastzetten, maar wat is het handigst te doen. Zacht soldeer (tin/lood) is lekker gemakkelijk en dat heb ik liggen.
Als het zou voldoen ben ik snel klaar, proefje dan maar.
Een test naaldhoudertje en zuigbuisje gemaakt. De naald zit met zachtsoldeer heel behoorlijk vast. Kreeg het wel los met twee tangen.
Bij normaal gebruik lijkt dit wel ok. Het zuigbuisje was een ander verhaal. Het buisje kon met de hand worden afgebroken op de soldering.

Dan hardsolderen, tja , had ik niet liggen, en wat voor brander heb je daar wel niet voor nodig. Beetje gespeurd op internet en het MBF en daar wat tips gevonden.
Omdat de onderdeeltjes klein zijn heb je geen grote brander nodig. Zelfs een creme brûlée brander zou geschikt zijn.
Op het werk wat flux en zilversoldeer "geleend", maar eens proberen.

Ah, wacht eens dat hardsolderen had ik op de LTS gedaan, oh ja weet het weer.
Staafje was 1.5 mm dik, heb ik iets dunner gemaakt naar 1mm.
Van het zilversoldeer een ringetje gemaakt en dat om de te solderen verbinding gelegd, schepje flux erop en stoken maar.

Deze had ik nog, ff proberen.

IMG_20230109_175759.jpg


Aanzuigbuisje als eerste, voorzichtig verwarmen, niet te heet maken, nou dat ging makkelijk.

IMG_20230109_175056.jpg

Beetje opleuken.

IMG_20230109_175558.jpg


Naaldje proberen.
Ging ook zonder problemen, brander groot genoeg.

IMG_20230109_175709.jpg


Volgende "zit die wel vast test",euh ja, zat goed vast de zuigbuis brak naast het soldeer en de "naald" ging krom.
Hardsolderen wordt het dus. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Iets verder met de brandstofverzorging.
Tankje en het dekseltje gedraaid.

Nog de zuigbuis en een moertje maken om het tankje vast te zetten.

IMG_20230112_203810.jpg


Normaal zit er schroefdraad op de deksel/tank. Schroef je de tank er simpel op. Alleen ik heb niet de hulpstukken voor de Unimat om draad te snijden. Kopen is geen optie, tweedehands moeilijk te vinden en daarbij erg prijzig.
Dan maar iets anders bedacht.

Tank ML Midge.png
Tank sectie.png
 
Hardsolderen

Hardsolderen kun je leren.,
zoals fietsen, lopen, fluiten, zwemmen en nog veel meer.
Menig (hard)soldeerwerk is te maken met enkel propaan.
Sneller en vaak beter,
zeker bij meer te solderen metaal massa
met un gas-en zuurstof.
Veel mensen hardsolderen met een propaan-perslucht brander.
Denk maar eens aan edelsmeden.

Dat perslucht bij je gas geeft toch weer meer hitte en kun je sneller hardsolderen.
Een hardsoldering maken is tijdgebonden.
Een werkstuk metaal moet de tijd krijgen om op te warmen,
een hardsoldeer vloeimiddel moet op vloeitemperatuur gebracht worden,
en het toevoegmetaal zilver moet daarin kunnen smelten en vloeien.

Hardsolderen is iets dat werkelijk iedereen kan leren.
Het beste is, ga op een hardsoldeer cursus.
Hier leer je in korte tijd echt hardsolderen.

Enkele foto als voorbeeld:
upload_2023-1-13_17-12-17.png
upload_2023-1-13_17-12-26.png
upload_2023-1-13_17-12-34.png
upload_2023-1-13_17-12-47.png

Foto's w.p. 1-2023 Copyright Foto's alleen voor "Het Modelbouw Forum".
1 messing aan messing aan koper
2 RVS aan messing
3 Aluminium aan koper
4 RVS onderplaat links tonnetje RVS, rechts tonnetje koper

Hier zie je dus op de foto's dat alles mogelijk is.
Bang maken doe ik niemand, teveel beloven zeker ook niet.

Behalve foto 3 is alles met hetzelfde vloeimiddel en hardsoldeer zilver gesoldeerd.
Foto's 3 is een vloeimiddel voor
aluminium aan aluminium of
aluminium aan koper of
aluminium aan messing.

Mogelijk is dat NVM weer een workshop gaat organiseren.

Wil je meer weten over hardsolderen kijk eens bij mijn bijdragen hier:

Resultaten voor Zoekopdracht: hardsolderen

Heb je vragen kun je ze altijd stellen.
Er is altijd wel iemand die een passend antwoord kan geven op je vraag.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Iets verder met de brandstofverzorging.
Tankje en het dekseltje gedraaid.

Nog de zuigbuis en een moertje maken om het tankje vast te zetten.

Bekijk bijlage 524180

Normaal zit er schroefdraad op de deksel/tank. Schroef je de tank er simpel op. Alleen ik heb niet de hulpstukken voor de Unimat om draad te snijden. Kopen is geen optie, tweedehands moeilijk te vinden en daarbij erg prijzig.
Dan maar iets anders bedacht.

Bekijk bijlage 524181 Bekijk bijlage 524182
Frans, mijn Emco kan wel draad snijden, je bent altijd welkom om deze klussen bij mij te doen.
 
Frans, mijn Emco kan wel draad snijden, je bent altijd welkom om deze klussen bij mij te doen.

Ah, goed te weten.
Kan natuurlijk ook uitbesteden:rofl:
Welke Emco heb jij een 5?

Op de 3 die ik heb kan je draadsnijden. Daar heb je een nogal speciaal hulpgereedschap voor nodig. Aan de achterkant wordt een brug gemonteerd. In de brug een kopieer inrichting die de spoed volgt van een rol met de te snijden spoed. Voor elke spoed heb je een andere volger en rol nodig. Gebruikt knijter duur en of het helemaal toppie werkt??

De 4 heeft weer een opzet met tandwielen, zo als het heurt. Aandrijving met de hand dmv een zwengel.
Deze oplossing ziet er niet erg ingewikkeld uit en zou zelf te maken te zijn.

De NVM heeft een tekening te koop voor de 3 om een draadsnij opzet met tandwielen te maken. Werkt hetzelfde als die voor de 4, alleen wat groter in bouw
 
Frans, ik heb heel lang geleden zeer gebruikte Emco maximat V10-P met een Nortongetriebe gekocht, heb daar een andere motor op gebouwd met een frequentie regelaar , omdat de tandwielkast wat verkracht was, en ik geen 3 fase op zolder heb, door de jaren heen heb ik er geen spannende dingen mee gedaan, maar ik wil hem ook niet missen, ik heb heel vroeger wel wat les gehad in draaien op de LTS maar daar houd het wel mee op.
Moet wel zeggen dat de frequentie regeling geweldig werkt en ook op lage snelheden.
 
Ding Dong, ...de pakketbezorger.
Ah ja, had een tijdje geleden bij AliExpress een setje diamant pasta besteld. De pasta is later nodig voor het lappen van de cilinderbusjes en de zuigertjes.
Nu kostte het setje ongeveer 12 Euro, dus was de verwachting niet al te hoog. Je weet wel, iets anders krijgen dan wat op de foto stond. Nou dat viel erg mee. Een leuke kleurige set spuitjes gevuld met pasta van 40 tot 0.5 mu. Gezien de prijs zal je dat wel met een 200 mu korreltje moeten nemen.

Ter vergelijk onder het setje een spuitje pasta met herkomst Europa. Zo beetje gelijke hoeveelheid alleen deze kostte 80 Euro Ex btw. Ja, echt.......voor e'e'n spuitje.

IMG_20230114_133259.jpg
 
Het zuigbuisje en het moertje om de tank vast te zetten zijn klaar.

IMG_20230114_150031.jpg


Nu moet het zuigbuisje aan de sproeier worden gesoldeerd. Beide uitgelijnd op de Unimat.

IMG_20230114_150246.jpg


Dan een ringetje soldeer er op en wat flux.
Plaatselijke sneeuwbui.

IMG_20230114_151036.jpg


Ondanks dat de onderdeeltje ruim waren ingespannen om niet te veel warmte te verliezen was het brandertje dat ik eerder had gebruikt te klein. Kreeg er niet voldoende warmte in. Met een grotere brander was het zo gefix.

IMG_20230114_151552.jpg
 
Back
Top