Mijn vlieg ervaring van vandaag

Als je up trimt maak je de invalshoek van een stabilo groter. Het gaat daardoor een grotere kracht omlaag leveren en daardoor gaat de staart omlaag.
Als een vliegtuig rechtuit maar met de staart omlaag hangend vliegt zoals jij zegt, dan levert het stabilo juist een kleinere kracht omlaag, of zelfs een kracht omhoog op.

Ik blijf er toch bij dat de stand van een vliegtuig niet verandert als je het zwaartepunt verlegt. Ja, de stand van het stabilo (en het instelhoekverschil ten opzichte van de vleugel) verandert, maar de vleugel zelf (en daarmee de stand van de romp) blijft exact hetzelfde zolang de snelheid en het gewicht van een vliegtuig hetzelfde blijft.

Ik onderbreek even met mijn Vliegervaring van vandaag!

Als er gevraagd wordt "wat voor zwever voor aan de helling" zeg ik (en anderen met mij) vaak "als het vliegt en de omstandigheden zijn goed kan alles van het duin!

Nu heb ik een tijdje geleden een FunCub gekocht om mijn 1ste stapjes richting motorvliegen te doen en al bij de 1ste vlucht wist ik dat ik deze ook een keer van het duin wilde gooien! (want het ding blijft met de motor uit gewoon heel goed doorvliegen)

En wat een geluk vandaag! De wind was goed en ik had er de tijd voor dus Huppakee!!

Daarna nog 2 accu's op het strand leeg gevlogen en een uurtje languit in het duin gelegen met een DLG'tje boven mijn hoofd maar daar heb ik geen beeldmateriaal van.

Weer een geslaagde middag!

Laatst bewerkt door een moderator:
Zullen we het vraagstuk van de invalshoek bij veranderend CG verhuizen naar de afdeling Aerodynamica?

Diepe zucht....ik heb vanavond weer m'n centrum gevonden

Net even snel om de hoek (7 minuten lopen) in het weiland gezwiept......dit is de oplossing voor stress en baan en werk en weet ik veel wat niet lekker is....lekker een half uurtje zwiepen na het eten, mooie dooie luchten, groener dan groen gras, leeuwerik in de lucht, en een verdwaalde koe die in je nek hijgt (koeien zijn echt hele leuke beesten!) ...en ook weer een iets minder waardeloze werptechniek dan vorige keer...denk ik.

Lightroo.jpg

sigh...... als Frans een wist hoe blij ik ben met deze ballo DLG :D

Laatst bewerkt:
Net even snel om de hoek in het weiland gezwiept......dit is de oplossing voor stress en baan en werk en weet ik veel wat niet lekker is....lekker een half uurtje zwiepen na het eten

Dat lijkt mij nou ook.... Niet eerst nog eens naar een veld rijden en een hoogstartlijn uitlopen. Daarom ga ik binnenkort beginnen met de bouw van een mimi.

Waarom zit trouwens het hlg/dlg forum niet als subforum bij het zweefvliegen?

Dat lijkt mij nou ook.... Niet eerst nog eens naar een veld rijden en een hoogstartlijn uitlopen. Daarom ga ik binnenkort beginnen met de bouw van een mimi.

Waarom zit trouwens het hlg/dlg forum niet als subforum bij het zweefvliegen?

ga idd een mimi bouwen....nix lijnen uitrollen...gewoon op een veldje om de hoek zwiepen...voel en leer de lucht lezen met je kistje.....gooi em in je auto en pak elke 30 minuten die je hebt om ergens op een nogo place de meest fantastische belletjes te pakken.....Ik heb op de meest gekke plaatsen met de mimi gezwiept....

Ik herinner me een uitspraak van een zweefbroeder hier op dit forum.... "als je op 30 meter hoogte geen thermiek weet te pakken, dan heb je op 100 meter ook nix te zoeken :D

Hij blijft leuk. :D

Laatst bewerkt:
En met een DLG pak je op 2m nog een belletje met wat geluk ;)
Wat het hlg/dlg gedeelte betreft, heb t me ook al vaker afgevraagd, maar ik kan het zelf niet verplaatsen, dus het doet niet ter zake zeker?

Franck, die foto, ik kreeg een hartaanval, maar blijkt dat je hem niet in de grond geboord had ;) volgende keer eerst lezen voor ik de fotos bekijk :D

Franck, die foto, ik kreeg een hartaanval, maar blijkt dat je hem niet in de grond geboord had ;) volgende keer eerst lezen voor ik de fotos bekijk :D

Ha ha h a, nou eigenlijk wel ! Net op de laatste meter hoogte gooide ik de remmen uit en overtrok, met dit neusstandje tot gevolg...no worry's de grond is in het weiland super zacht en het gras dicht en hoog...dus hij bleef ff zo staan.

Laatst bewerkt:
Dus toch! I knew it! ;)

Iets meer down meemixen...als ik remmen uitgooi dan zet de neus zich onder 20° naar beneden...zodat je zelf mooi kan afvangen met de knuppel

vandaag voort eerst op onze tijdelijke nieuwe club gezwoofd gezwiepd en gesleupt.....in buchem.... er ging van alles mis...hoort erbij.

foto+1.JPG

K6 , wat is dit toch een heerlijk ding om te vliegen

foto+2.JPG

Laatst bewerkt:
yep ! ik ben vaak de enige van ons clubje die alles heel houdt...:D (knock knock)

weer wat geoefend met slepen, waaide eigenlijk net iets te hard...mgoed...

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag even leuk gevlogen. De Ka-7 lag in de auto, maar de wind was net teveel om hem met een lekker gevoel te monteren. Dan de Fantasy maar naar boven, die kan wel wat wind hebben. Het ging af en toe zeer vlot omhoog, maar je waaide ook heel hard weg. Eindelijk weer eens goed thermiek geproefd, nog niet gehad dit jaar.

De vario lag in de kist om te loggen, maar hij heeft het niet gedaan. Misschien verkeerd stekkertje gepakt of zo. Ik was wel benieuwd naar de stijgsnelheden, volgende keer beter.

Back