PH_AJH
Forum veteraan
Als je up trimt maak je de invalshoek van een stabilo groter. Het gaat daardoor een grotere kracht omlaag leveren en daardoor gaat de staart omlaag.
Als een vliegtuig rechtuit maar met de staart omlaag hangend vliegt zoals jij zegt, dan levert het stabilo juist een kleinere kracht omlaag, of zelfs een kracht omhoog op.
Ik blijf er toch bij dat de stand van een vliegtuig niet verandert als je het zwaartepunt verlegt. Ja, de stand van het stabilo (en het instelhoekverschil ten opzichte van de vleugel) verandert, maar de vleugel zelf (en daarmee de stand van de romp) blijft exact hetzelfde zolang de snelheid en het gewicht van een vliegtuig hetzelfde blijft.
Als een vliegtuig rechtuit maar met de staart omlaag hangend vliegt zoals jij zegt, dan levert het stabilo juist een kleinere kracht omlaag, of zelfs een kracht omhoog op.
Ik blijf er toch bij dat de stand van een vliegtuig niet verandert als je het zwaartepunt verlegt. Ja, de stand van het stabilo (en het instelhoekverschil ten opzichte van de vleugel) verandert, maar de vleugel zelf (en daarmee de stand van de romp) blijft exact hetzelfde zolang de snelheid en het gewicht van een vliegtuig hetzelfde blijft.