Mijn vlieg ervaring van vandaag

Heb vandaag ook weer even lekker gevlogen. Het begon al een beetje avond te worden en heb niet echt een belletje weten te vinden. Maar gebruik ook geen vario en moet ik het maar een beetje op gevoel doen.

Het blijft elke keer weer spannend aan het elastiek. Vooral als je hem zelf gooit (wat wel zou moeten als je in je eentje bent) maar je moet eigenlijk niet teveel nadenken en hem gewoon loslaten. :p

Al met al een paar leuke, korte vluchters gehad.

Vandaag met de kult mini gevlogen. Er was wel thermiek direct na de eerste motorloop maar daarna slechts sporadisch. Lekker rondgescheurd op de motor:D dan maar. Wel heerlijk vliegweer! Zicht hield idd niet over. Vanavond nog ff langs de opticien geweest, bril is iig nog goed. Geen nwe bril = meer geld voor hobby:D

Thermiek?

Vandaag ook even met de Mini Zone staan gooien. Een paar kleine belletjes gehad, maar echt omhoog ging het niet. Ik dacht dat het aan mij lag, maar jullie hadden toch ook moeite om boven te blijven. Gelukkig maar ;)

Wel meeuwen en een reiger(!) zien thermieken, maar die zaten flink hoog. Buiten bereik van de DLG.

Een thermiekende reiger :confused:. Dat was nieuw voor mij.

Slecht zicht, zoeken, zoeken, nog eens zoeken en meer neerwaartse lucht dan stijgende :(
Een boer was een paar velden verder zijn land aan het omploegen maar daar kon ik vandaag helaas niet komen door het slechte zicht.

2bizz15032012.jpg

Dat heb ik ook nog nooit gezien, terwijl ze er zo goed voor uitgerust lijken te zijn. Als die achterlijke beesten nou eens hun nek strekken bij het vliegen dan lijkt me dat het zwaartepunt ook wat beter terecht komt. Het was toch geen zwart-witte reiger he:p

Als die achterlijke beesten nou eens hun nek strekken bij het vliegen dan lijkt me dat het zwaartepunt ook wat beter terecht komt.
Dat weet ik niet. Veel vliegtuigontwerpen hebben toch een kortere neus met wat extra lood in tegenstelling tot een langere neus met minder lood. De wendbaarheid neemt dan toe. Precies het verschil tussen ooievaar en reiger.

Samen met een ooievaar in een bel, als ik dat nog eens mag meemaken.

Ze doen het vaker. Je ziet echter dat ze slecht kunnen centreren en daar altijd wel wat vleugelslagen voor nodig hebben.

Bij ons zie je ook regelmatig aalscholvers thermieken. Laatst zag er wel 30-40 boven Stolwijk in 1 bel!! Hun zweefvliegprestaties lijken mij overeen te komen met een beroerde twee meter modelzwever.

Overigens heb ik zelfs wel eens een zwaan, licht klapwiekend zien cirkelen.

Met een ooievaar mee zweven is idd magisch. Ik heb enkele keren met ze mee mogen cirkelen. Ze beschikken over een ongeloofelijke zweefcapaciteit.

Vorig jaar tijdens het treffen in Ootmarsum dat mee mogen maken, ik vloog toen note bene met mijn Flying Cloud die er redelijk vogelachtig uitziet.
Die ooievaars die kunnen er wat van....

I know the feeling! Afgelopen weekend voor het eerst meegemaakt, magisch!

Groet,

Jacob

ik heb ook al vanalles zien thermieken...

buizerds, valken, meeuwen, ooievaars, reigers, kraaien, zwaluwen en nog ander klein gevogelte dat ik niet kon herkennen...

vroeger zag ik enkel roofvogels draaien, en de ooievaars op doortocht...

nu zie ik alles draaien... het lijkt echt dat de vogels volop evolueren hierin... ik vind het alvast fascinerend hoe ze ons allemaal verslaan ;)

vliegervaring

gisteren ben ik gaan vliegen in een natuurdomein (openbaar uiteraard) in zonhoven....(belgië) leuk in de zanderige grond tussen de heide enz....

met een aangename 22° op de thermometer ging ik op verkenning...
al snel zag ik een heuvel, waarerg weinig bomen op stonden (2 windaf, en 1 rechts op 50m voor me.)

het leek me een schitterende plek om de helios de lucht in te sturen...

een zachte bries verraadde dat er massa's belletjes passeerden.

bij de eerste worp die ik als verkenningsvlucht aanschouw, merkte ik al dat het onmiddelijk koekenbak was.
de helios gaf al direct strak bellen aan, maar toch zette ik de landing in, om te kijken hoe ik het best binnen kom.

bij de 2e worp gooide ik al snel in dezelfde bel, en ik was vertrokken voor 15min....
op 2minuten tijd zat ik al op de regelementaire 120m! :wink: :razz: tijd om hem terug in het zicht te krijgen.
(ja ik heb erg slechte ogen en men bereik is maar net 110 meter ofzo hehe :wink: )
gewoon doorsteken in rechte lijn, tegen de wind in, even door de dalende lucht, en BOEM weer een dikke bel....
en stuk voor stuk serieuze thermiekbellen!

tussen de belletjes wat acro vliegen tot ik op werphoogte kwam... en hup weer een bel... (zo heb ik er maar liefst 6 op rij kunnen meepikken.)

kortom... een uur gaan vliegen, en maar een paar landingen gemaakt... eerder van moetes (katja die dorst heeft) dan door gebrek aan lift.

ik heb een prachtige namiddag gehad, en de helios had de eerste voorjaars lift mogen voelen. dat zal ie weer prettig gevonden hebben.

grtz Didi

Je zal er zelf wel meer oog voor krijgen...... leren gaat immers meestal ongemerkt. Die vogelkes zijn er al wat langer dan jij ;)

hoe komt het dan dat ouwe rotten in het modelzweven mij vertellen dat ze 15j geleden nooit meeuwen zagen draaien.... zij kijken al jaar en dag naar boven. :)

Dat meen je toch niet serieus, dat je denkt dat vogels die al mjloenen jaren bestaan nu ineens het thermieken ontdekken...?

In ieder geval heb ik een stukje tekst uit 1964 gevonden waarin het ook al beschreven werd. Hier gaat het over starlings (spreeuwen) die het doen, ik neem aan dat die dan 15 jaar geleden door je collega vliegers ook nooit gezien zijn :-) Ik heb ze er trouwens ook nooit op kunnen betrappen.

JSTOR: The Auk, Vol. 85, No. 1 (Jan., 1968), pp. 19-23

Hier staat ook een stuk over het thermieken van meeuwen, en ik lees nergens dat dit pas de laatste 15 jaar het geval is....How Seagulls Fly

Voorzover ik weet thermieken bijna alle trekvogels sowieso (anders zouden ze nooit zulke afstanden af kunnen leggen). Je ziet het vaak niet denk ik omdat ze zo klein zijn. Grote roofvogels en ooievaars vallen veel meer op.

hoe komt het dan dat ouwe rotten in het modelzweven mij vertellen dat ze 15j geleden nooit meeuwen zagen draaien.... zij kijken al jaar en dag naar boven. :)

:) Wellicht Global warming.
Vroegâh was de zomer nog gewoon zomers en bij goed weer zaten de meeuwen gewoon lekker aan de kust of boven zee. ;)

Thermieken... Dat ging mooi daarnet!! Het leek wel overal te stijgen. Eerste 'zichtgrens' bel van 2012 gepakt vandaag. Heerlijk zeg! Uitzakken en gewoon weer een nieuwe bel pakken. Ook zelfs op final (denk metertje of 20) nog weer een bel kunnen uitdraaien. Wat een middag.. En dat met mijn vuilnisbakken cumulus 2000'tje! Blijkt thermiek heel mooi aan te geven. De vleugeltjes gaan zwabberen, wordt een beetje bokkig... Bochtje inzetten en stijgen maar! Hoop op nog meer van dit soort dagen, maar dan straks met de Gracia!

----------------------
Sent from iPhone.

Thermieken... Dat ging mooi daarnet!! Het leek wel overal te stijgen. Eerste 'zichtgrens' bel van 2012 gepakt vandaag. Heerlijk zeg! Uitzakken en gewoon weer een nieuwe bel pakken. Ook zelfs op final (denk metertje of 20) nog weer een bel kunnen uitdraaien. Wat een middag.. En dat met mijn vuilnisbakken cumulus 2000'tje! Blijkt thermiek heel mooi aan te geven. De vleugeltjes gaan zwabberen, wordt een beetje bokkig... Bochtje inzetten en stijgen maar! Hoop op nog meer van dit soort dagen, maar dan straks met de Gracia!

----------------------
Sent from iPhone.

ook dit is global warming ;)

gisteren was het hier hetzelfde... ik vond zelden zo makkelijk thermiek als gisteren.
een duw naar rechts.... links inzetten, en blijven draaien... geen enkele keer uit die bel geduwd...

het leek wel TE gemakkelijk ;)

maar we hopen allemaal op dit soort dagen :) daar gaat het zweven toch om ;)

ik duim alvast mee voor het mooie weer!

je hebt geluk met zo een cumulusje.... tis en blijft een goed toestel om te thermieken... ze blijven boven wanneer anderen zakken.

Back