Mijn vlieg ervaring van vandaag

De hele ochtend motregen, vanmiddag even droog. Ik naar het terrein van de Deventer Luchtvaart Club waar ik vorige week lid van ben geworden (jaja.....)
Er was verder niemand maar ze hebben wat gemist! Wie verwacht op een vochtige,grijze, windstille middag thermiek? Ik niet in ieder geval. Wat kun je er dan toch naast zitten :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
wauw Arjan, gaaf hoor en wat een lekkere muziek weer zeg.

Ik vind het knap dat je die *bump* zo duidelijk kunt onderscheiden en dat je al zo snel in de gaten hebt dat je de verkeerde kant opdraait.
Wat dat aangaat kom ik waarschijnlijk gewoon een hoop ervaring tekort want ik zou dat waarschijnlijk niet opgemerkt hebben.

Groetjes, Jesse.

Scheelde niet heel veel inderdaad. Deze vlucht was 18 minuten. Bij de volgende start gaf ik mijn zoon Ronan de zender direct na het loskomen van de lijn, en hij bleef 20 minuten weg.....zijn eerste echte thermiekvlucht (met een vreselijk nette landing ook nog trouwens, hij liep helemaal te glimmen)

Wat dat aangaat kom ik waarschijnlijk gewoon een hoop ervaring tekort want ik zou dat waarschijnlijk niet opgemerkt hebben.
Groetjes, Jesse.

Hoi Jesse,
bij mij is het rap beter geworden vanaf de dag dat ik met een (full-size) DLG ben gaan vliegen. Hoe lichter en langzamer het vliegtuig, hoe beter je ziet wat er gebeurt. Met een goede DLG krijg je heel snel in de gaten hoe thermiek werkt. En deze Brillant is ook erg licht en langzaam dus daar zie je het ook heel makkelijk aan (als je weet waar je op moet letten :-) )
Verder heb ik veel geleerd van het vliegen met een vario. Dan hoor je wat je denkt te zien en wordt het makkelijker om alle signalen juist te interpreteren. In deze zit geen vario trouwens, is puur op het oog.

Een cirrus is ook erg prettig in de thermiek, omdat hij mooi langzaam is en zeker in 2-as uitvoering heel mooi vlakke rondjes kan draaien.

Veel vliegen en goed opletten, dan komt het vanzelf. Vanaf een elastiek 20 minuten weg blijven geeft een immense kick :cool:

Een cirrus is ook..... in 2-as uitvoering heel mooi vlakke rondjes kan draaien.

Nu heb ik natuurlijk nog niet heel veel met de Cirrus gevlogen maar ik merk wel dat als je er een beetje vlakke rondjes mee wil draaien je een erg grote draaicirkel hebt.
Klopt dit of doe ik iets verkeerd, als ik een beetje binnen de diameter van een bel wil blijven gaat hij al vrij snel op zijn kant.

Veel DLG'en zal zeker zijn voordelen hebben ja en een vario... laten we het er even op houden dat mijn portemonnee daar op het moment niet echt blij van wordt ;)

Super hoor! En Roan: gefeliciteerd met jouw prachtige resultaat!

Binnenkort heeft heeft de DLC er nog een lid bij :D, Wie? nou, ikke

Klopt dit of doe ik iets verkeerd, als ik een beetje binnen de diameter van een bel wil blijven gaat hij al vrij snel op zijn kant.

Natuurlijk draait hij niet zulke kleine rondjes als een DLG. En echt makkelijk is goed rondjes draaien in het begin ook niet. Je moet het gewoon oefenen tot je de hellingshoek en snelheid constant kunt houden. Komt vanzelf.

Mooooi Arjan!, zo vanaf het elastiek een bel pakken. En de muziek mag er ook wezen (Dire Straits: Once Upon A Time in the West)
Dit soort filmpjes van jou hebben mij echt aangezet tot het zweefvliegen.

Groeten Rick

Moooie vliegdag

Niemand gevlogen vandaag? :rolleyes:

Ikke wel hoor, vanaf 12:00 tot goed 18:30 . Heeeeerlijk! Zelfs nog een kleurtje gekregen :cool:
Zo ging ik er vanmorgen heen trouwens, bij gebrek aan vervoer:

img2228v.jpg

met jaja, 4 vliegtuigen en 1 mens aan 1 fiets..!

Vanalles gedaan; gezweefvliegd, ParkMaster, Calmato, sleepvliegen..
Morgen wordt't naar men zegge nóg beter weer, dus graag weer zo'n dag!
(voor mijn part het hele jaar, trouwens)

Groeten

Laatst bewerkt:
Ja hoor, ik heb ook gevlogen.
Beetje teveel wind voor m'n EZ glider maar toch een paar keer thermiek gepakt.
Leuke foto overigens !
Tom

gisteren met Fotor in Hoeven "gevlogen"
Raymond wilde z'n DLG gaan uitproberen na dat deze recent gerestaureerd was. Helaas bleek bij de rijkwijdte test dat de ontvanger al na 10 meter geen ontvangst meer had.
Dat was balen...
Vervolgens mijn Robbe Dura uitgetest met handstartjes hetgeen goed ging. Echter bij de eerste elastiekstart begon het hoogteroer enorm te flutteren en brak in 3 stukken.
Het gevolg laat zich raden...Kliko.
Dan maar de Elefant die ik weer gerepareerd had. 2 vluchtjes liepen goed af maar wel een gevecht om hem netjes aan de grond te krijgen. het waaide nl behoorlijk, 3+, Op hoogte vloog hij behoorlijk maar dichter bij de grond nam de bestuurbaarheid af.
De wind was ook erg vlagerig..Bij de laatste vlucht lukte het nietmeer om hem tegen de wind in te krijgen met als gevolg een verticale landing. Bij helicopters gaat dat goed maar bij zwevers meestal niet.
Mijn verklaring is dat de Elefant vóór de vleugels een groot oppervlak(romp) heeft die bij wat sterkere wind slecht door de roeren laat corrigeren. Eerdere succesvolle vluchten heb ik bij veel minder wind gevogen.
Resultaat....de romp in 4 stukken maar de vleugels slechts licht beschadigd. Omdat het boeltje al eerder gerepareerd was heb ik besloten om hem naast de Dura in de Kliko te laten rusten(RIP). Conclusie is dat deze bouwwijze uit hardschuim geschikt is om een stevige zwever te maken(de vleugels gaven geen krimp bij de elastiekstart). De modelkeuze is minder geschikt gebleken. Binnenkort vleugels voor de Cirrus proberen.
Hopelijk kan Raymond als hij tijd heeft dit verhaaltje nog met video en foto aanvullen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hele leuke foto Coen. Doet me denken aan vroeger tijden.....

Jammer Willem. Zo kom je aardig door je kisten heen. Leuk is anders.

Hier is niks van vliegen gekomen.

Groeten, JH

Sorry, fftjes offtopic...

Nu ik deze foto nog een keer bekijk, bedenk ik mij dat ik best eens een fietskar of iets dergelijks kan gebruiken? Of deze zelf maken ofzo?
Iemand tips, het is natuurlijk wel een leuk idee....

Coen

Kijk eens op marktplaats, staat een gratis fietskar met een grote bak, moet je alleen even naar Made (N-B). Er staan er wel meer op MP voor een paar tientjes ben je klaar en hoef je niet zelf te klussen. Het meest lastige zal waarschijnlijk de koppeling zijn. Het is natuurlijk wel zo gemakkelijk als hij snel af te koppelen is.

Succes,

Johan

Pas op met die fietskarren op MP. Veel zijn redelijk aan de korte kant en dan moet je je vliegtuigen vertikaal transporteren.
Ik heb er zelf ook naar gekeken en toen ik op het punt stond om er dan maar eentje te laten maken kreeg ik de beschikking over een auto, dus dat plan hoefde niet meer.

Over de regelgeving, ik geloof dat als de kar breder is dan 60 of 70 centimeter dat je dan op de weg mag, i.p.v. op het fietspad, maar controleer dit nog wel even.

Hoi,

gisteren een bijna perfecte dag meegemaakt op het veld :)

Tjonge, wat zijn die zomerse temperaturen lekker als je er lang op hebt moeten wachten :mrgreen:

De Ucellino heeft z'n maiden gehad en dat gign uitstekend, dus extra leuke vliegdag :)

IMG_4939.jpg

Vlak na de start:

DSC01932.jpg

Vlucht:

DSC01922.jpg

Vlak voor de landing:

DSC01928.jpg

Een clubgenoot gooide de Ucellino op, met twee klikjes trim naar rechts vloog ie gelijk goed. Ondanks een flinke motordomping bleek het ding toch bijna recht omhoog te kunnen, door vol gas te vliegen.

Overigens is dat niet nodig, want het Himodel 36 grams motortje met 9x5 klapprop heeft zoveel power dat ie van handstart wegkomt op 30% van het gas :cool:

Ik heb er gisteren vier vluchten mee gemaakt van ong. 15 minuten. Helaas bleek er op/bij ons veld nagenoeg geen thermiek te vinden :(

Voor de geinteresseerden, hier vind je mijn bouwverslag van de Ucellino, met digitale tekeningen (voor nop uiteraard).

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Back