gisteren met Fotor in Hoeven "gevlogen"
Raymond wilde z'n DLG gaan uitproberen na dat deze recent gerestaureerd was. Helaas bleek bij de rijkwijdte test dat de ontvanger al na 10 meter geen ontvangst meer had.
Dat was balen...
Vervolgens mijn Robbe Dura uitgetest met handstartjes hetgeen goed ging. Echter bij de eerste elastiekstart begon het hoogteroer enorm te flutteren en brak in 3 stukken.
Het gevolg laat zich raden...Kliko.
Dan maar de Elefant die ik weer gerepareerd had. 2 vluchtjes liepen goed af maar wel een gevecht om hem netjes aan de grond te krijgen. het waaide nl behoorlijk, 3+, Op hoogte vloog hij behoorlijk maar dichter bij de grond nam de bestuurbaarheid af.
De wind was ook erg vlagerig..Bij de laatste vlucht lukte het nietmeer om hem tegen de wind in te krijgen met als gevolg een verticale landing. Bij helicopters gaat dat goed maar bij zwevers meestal niet.
Mijn verklaring is dat de Elefant vóór de vleugels een groot oppervlak(romp) heeft die bij wat sterkere wind slecht door de roeren laat corrigeren. Eerdere succesvolle vluchten heb ik bij veel minder wind gevogen.
Resultaat....de romp in 4 stukken maar de vleugels slechts licht beschadigd. Omdat het boeltje al eerder gerepareerd was heb ik besloten om hem naast de Dura in de Kliko te laten rusten(RIP). Conclusie is dat deze bouwwijze uit hardschuim geschikt is om een stevige zwever te maken(de vleugels gaven geen krimp bij de elastiekstart). De modelkeuze is minder geschikt gebleken. Binnenkort vleugels voor de Cirrus proberen.
Hopelijk kan Raymond als hij tijd heeft dit verhaaltje nog met video en foto aanvullen.