Mijn vlieg ervaring van vandaag

soms was hij even 1 sec "weg".
Dat had ik gisteren dus ook en dat was voor mij de eerste keer dat zoiets gebeurde dus het was wel even schrikken, echter ben ik inmiddels zo aan het toestel gewend dat ik niet meer hoef na te denken hoe hij in de lucht hangt.

Mooi verhaal van die loggers, lijkt me leuk om er 1 in de Cirrus te hebben.

Iemand van onze club is ooit eens benaderd door iemand van de Universiteit van Amsterdam. Hij zag hem vliegen en kreeg een ideetje. Die man was bezig met het ontwikkelen van een klein apparaatje (luciferdoosje max) met daarin een GPS-logger. Het was de bedoeling, dat ding later bij grotere trekvogels te gaan gebruiken om wat over de vogeltrek te weten te komen. Die man had behoefte aan een testvlucht, en vroeg of er een keer geregeld kon worden dat wij een aantal van die dingen zouden meenemen op een vlucht. Nah ... daar zeg je geen nee tegen. Toch?! Leuk experimentje.

Zo gezegd, zo gedaan. Op een avond zo'n testvlucht. Zeven (7!!!) van die dingen op en in een 2 m elektro-zwevertje, en vliegen maar. Enne ... nog een een pracht van een thermiek bel ook. Groot en rustig ging het omhoog. Letterlijk tot aan de zichtgrens. Vaak was nauwelijks meer te zien hoe hij in de lucht lag, soms was hij even 1 sec "weg". Dus snel maar weer naar beneden gehaald (best nog een klus zonder remkleppen ...).
En helemaal netjes weer geland.

Enkele dagen later kregen wij via de mail een log-file van die vlucht, in 3D !!! Je kon hem in Google-Earth bekijken en naspelen. Dus kon je ook vrij nauwkeurig zien hoe hoog en hoe ver weg je was geweest. De afstand was toen (tijdens vliegen aan de zichtgrens) zo'n 300m (horizontaal), de hoogte zo'n 450m. Dat levert een afstand op van zo'n 550m (volgens Pythagoras).

Ik heb mijn Alpina, 4m spanwijdte, een paar keer tegen de zichtgrens aangehad (niet zo erg klein als die 2m zwever, ik had nog wel wat verder gekund, maar de thermiek hield op). Mijn vario riep toen "hoogte 750m". Ik had wellicht nog wel hoger gekunt. Maar ja, de thermiek was "op", en mijn accupakket ook.

Dit geeft denk ik een redelijke indicatie hoe hoog/ver je weg kunt met een modelzwever. Eerlijk gezegd voor mijn gevoel lijkt het vaak verder weg ...

Gr. Dirk.

en ik kreeg overlaatst een pm van "iemand" dat ik geen hoogtes mocht noemen, omdat we met een max. vlieghoogte zitten...
let dus op aub

Simpeler

Het loggen kan nog simpeler, als je het aandurft kun je je Windows Mobile smartphone met GPS (of die van iemand anders . . ) in je toestel hangen en dan bv deze software gebruiken. Weten ze thuis ook waar je toestel in de lucht hangt . .

Met deze software is het ook mogelijk om KML bestanden te maken die in Google Earth te gebruiken zijn.

Ik ga het binnenkort proberen!

Jacob

:ontopic:

:rolleyes:

btw @ Jacob, dat programmaatje doet het nog niet echt bij mij, hij zegt telkens: acquiring satllites.. op een gegeven moment heeft-ie er 10 gevonden maar verder doet het niks... het zal wel aan men telefoon liggen...

nog ff off-topic: ben er ook mee aan het stoeien, het werkt wel maar ik begrijp het ook nog niet helemaal, komt goed!

Jacob

Ram 3

@ Jesse:

Ram 3 is een goede keuze als je een datalogger wilt aanschaffen.
Als je een vrij kanaal op je ontvanger hebt, kun je via deze de boordaccu als voeding voor de Ram 3 gebruiken. Heb je dat niet, dan kun je de logger voeden middels een separate accu. Een 1s 50 mAh lipo is dan al voldoende. Logger en lipo zijn dan ongeveer even groot (klein) en passen eigenlijk in elk model.
Wordt ook veel in F3K modellen gebruikt.
Meer informatie kun je ook vinden op de site van de fabrikant:
Soaring Circuits
In geval van bestellen: even rekenen wat voordeliger is - bestellen in de UK of in de States. Ik heb mijn Ram 3 vorig jaar in de States besteld.

Paul

Bedankt Paul, ik had de site van de fabrikant al gezien ja, toch bedankt.
Mag ik vragen waar je hem besteld hebt in de USA ? doe maar even via pb, we gaan nu wel erg offtopic :)

:ontopic:
Gisteren nog even lekker de Alpha V2 opgegooid, samen met mijn broer, Flying Davy.
Helaas geen thermiek, het was 1 en al sluierbewolking.
Ondanks dat toch heerlijk gevlogen en ook lekker gek gedaan, beetje de grenzen van het toestel opgezocht.
Toen we net nog 1 rondje wilde doen zag ik op final dat de ene kant van de vleugel wat meer v-stelling had dan de andere :confused:
De rechtertip was iets losgekomen, geen wonder ook want deze vleugel was ooit deelbaar in 5 ! stukken en dit heb ik ooit eens koud tegen elkaar aan gelijmd.
Komt mooi uit, de Cirrus is bijna klaar en dan kan de vleugel van de Alpha op de bouwplank voor een reeds lang geplande opknapbeurt waarbij de toch al verminderde v-stelling er helemaal uit gehaald wordt en het geheel deelbaar in 3 stukken gemaakt wordt.

vandaag weer met buizerds gevlogen ,al zijn die beesten beter in thermiek klimmen als ik. was weer heerlijk in het lichte zonnetje en zowaar lichterlijk het gezicht verbrand .

toch nog vluchtjes van 30 minuten kunnen maken samen met mede clubgenoten .

hier was het best bokkige wind met de onderste 10m aan de grond heel turbulente lucht.
bijna niet te vliegen zonder stukken te maken.
heb dus ook maar een 10tal vluchtjes gedaan met de dlg.
maar vaak was het ff windstil, en stond gods stofzuiger aan en ging ik enorm hard omhoog.
maar dan kwam er wind op, en was het plezier voorbij.

heb er niet van genoten vandaag... helaas

Vandaag nog even heerlijk met de Sunny in de wei gespeeld. Ik heb de easycub inmiddels ook vliegklaar staan, maar doordat er nogal veel wind stond, heb ik die niet durven te gooien omdat ie nog uitgetrimd moet worden. Hopelijk snel...

Vanochtend voor het eerst met de Easycub gevlogen. Heel spannend want er stond best wel wat wind (3-4 ongeveer), maar het ging goed. Door de wind was het lastig uittrimmen, maar dat komt binnenkort wel als er minder wind staat. Ik ben blij met dit kissie!!

En uiteraard ook nog even met de sunny gevlogen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanochtend voor het eerst met de Easycub gevlogen. Heel spannend want er stond best wel wat wind (3-4 ongeveer), maar het ging goed. Door de wind was het lastig uittrimmen, maar dat komt binnenkort wel als er minder wind staat. Ik ben blij met dit kissie!!

Kan ik me voorstellen, Hendrik! Hij vloog erg goed, ondanks dat het richtingsroer omgekeerd stuurde ;)
Tom en ik hebben van 11:30 tot 14:30 op Oxe Airport gestaan. Heerlijk gevlogen, wel een beetje wind maar verder geen probleem. Veel thermiek waar Tom nog wel gebruik van maakte, mijn Favorit wilde maar niet mee.
Ook heb ik mijn nieuwe Aviomodelli Stratos (dank Arjan) aan de lijn omhoog geschoten, eerste paar vluchten gingen vlekkeloos, echter bij de vierde of vijfde start bleef het richtingsroer om onbekende vast zitten, vol naar de linker kant.
Verdere details zal ik jullie besparen maar de Stratos eindigde uiteindelijk in het prikkeldraad! De hele linker vleugel is compleet verwoest. Verder geen schade, maar ik zit toch te denken wat ik hiermee moet! En ik helemaal blij met mijn remklepjes .... :rolleyes:

Ik maak nu zo nog eventjes een paar rondjes met de Calmato. Toch wel fijn dat de klok een uur verzet is, kan ik na het eten nog net effetjes gaan vliegen :cool:

Groetjes!

@ hendrik...
klopt het dat je stabilo scheef staat tov de vleugels?
of ik moet zwaar mis zitten, maar als ik er op kijk valt het me op.

Verdere details zal ik jullie besparen .....

Dan heb ik nog wel wat leuke details van de mijne!

100405_Hai020.jpg

Zie verder http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/106117-opknapverslag-eismann-hai-2.html

Laatst bewerkt door een moderator:
Back