Vandaag had mijn club (Gooi & Eemland) een Huckepack wedstrijd, vind ik altijd leuk. Deel van die wedstrijd is ook altijd de Riser Cup; twee jaar geleden hebben we de Sig Riser gekozen als standaardklasse dus is er altijd een flink percentage Risers bij.
Mijn eigen Riser stond in de kast zonder ontvanger. Ik had er altijd een Spektrum AR6200 in maar die zat toevallig net ergens anders in; in plaats van om te bouwen besloot ik er een nog ongebruikte Corona ontvanger in te stoppen en hem te vliegen met de naar 2.4 Ghz omgebouwde FX18.
Ik ging als tweede op de Huckepack, checkte of mijn roeren reageerden op de zender - ja dus- en daar gingen we. Op 300 meter (met de Jeti box) werd ik afgezet... en
had geen enkele controle.
Het toestel dook, herstelde zich dan, leek even normaal te gaan vliegen, dook dan weer... ik had nergens invloed op.
Kortom, het was zaak om te kijken waar hij terecht kwam... hij leek erg de kant van de A27 op te gaan maar zo ver kwam hij gelukkig niet. We zagen grofweg achter welke boomgroep hij verdween. Die boomgroep stond aan de overkant van een meertje, aan de andere kant van die bomen is een stukje wild grasland totaan de A27. Lastig maar min of meer begaanbaar. Het lastigste is dat er tussen dat grasland en de boomgroep een nogal brede sloot loopt, waarvan de kanten vrij hoog en steil zijn - je springt er niet even overheen.
Eerst ben ik erg lang aan het rondwandelen geweest, vooral langs de snelweg maar ook aan de overkant ervan (het was ook nog mogelijk dat-ie de A27 over was gekomen) voor ik 'm had gevonden. Hij hing uiteindelijk een meter of 5 boven de grond in een boom, maar dus wel aan de andere kant van die sloot...
Terug naar de club, een ladder gehaald (de Gooi & Eemland club is van alle markten thuis, we hebben ook een roeibootje om te water geraakte toestellen op te vissen al bleek vandaag dat het bootje gejat was...) Ook nog een boomzaag, maar die bleek uiteindelijk niet nodig. De ladder kon op mijn auto (handig als je auto is ingericht op het vervoer van een deltavlieger) en maakte het mogelijk om met droge voeten de sloot over te komen. (Nou, 1 droge voet, want mijn linkervoet was eerder al in een onverwachte overgroeide kuil met enkeldiep water gestapt.) Vervolgens bleek de ladder lang genoeg uitschuifbaar om, tegen de boom gezet, bij mijn Riser te komen. Die bleek vrijwel onbeschadigd (een stuikbreukje in het richtingsroer, mag geen naam hebben).
Sjonge jonge, wat een gezeul... toen ik weer terug bij de club was was de wedstrijd net aan de prijsuitreiking toe.
Alvorens nog even wat met de andere toestellen die ik bij me had te vliegen, heb ik nog wel even een range check gedaan met de Futaba/Corona FX18 en de betreffende ontvanger in de Riser; daar leek helemaal niks mis mee. Nog geen idee wat er dan wél aan de hand was...
Ik ben doodop. Voornamelijk van dat lopen door allerlei gewas dat varieert van knie- tot borsthoog. Nou ja, nauwelijks schade en toch nog even leuk gevlogen...