Iemand van onze club is ooit eens benaderd door iemand van de Universiteit van Amsterdam. Hij zag hem vliegen en kreeg een ideetje. Die man was bezig met het ontwikkelen van een klein apparaatje (luciferdoosje max) met daarin een GPS-logger. Het was de bedoeling, dat ding later bij grotere trekvogels te gaan gebruiken om wat over de vogeltrek te weten te komen. Die man had behoefte aan een testvlucht, en vroeg of er een keer geregeld kon worden dat wij een aantal van die dingen zouden meenemen op een vlucht. Nah ... daar zeg je geen nee tegen. Toch?! Leuk experimentje.
Zo gezegd, zo gedaan. Op een avond zo'n testvlucht. Zeven (7!!!) van die dingen op en in een 2 m elektro-zwevertje, en vliegen maar. Enne ... nog een een pracht van een thermiek bel ook. Groot en rustig ging het omhoog. Letterlijk tot aan de zichtgrens. Vaak was nauwelijks meer te zien hoe hij in de lucht lag, soms was hij even 1 sec "weg". Dus snel maar weer naar beneden gehaald (best nog een klus zonder remkleppen ...).
En helemaal netjes weer geland.
Enkele dagen later kregen wij via de mail een log-file van die vlucht, in 3D !!! Je kon hem in Google-Earth bekijken en naspelen. Dus kon je ook vrij nauwkeurig zien hoe hoog en hoe ver weg je was geweest. De afstand was toen (tijdens vliegen aan de zichtgrens) zo'n 300m (horizontaal), de hoogte zo'n 450m. Dat levert een afstand op van zo'n 550m (volgens Pythagoras).
Ik heb mijn Alpina, 4m spanwijdte, een paar keer tegen de zichtgrens aangehad (niet zo erg klein als die 2m zwever, ik had nog wel wat verder gekund, maar de thermiek hield op). Mijn vario riep toen "hoogte 750m". Ik had wellicht nog wel hoger gekunt. Maar ja, de thermiek was "op", en mijn accupakket ook.
Dit geeft denk ik een redelijke indicatie hoe hoog/ver je weg kunt met een modelzwever. Eerlijk gezegd voor mijn gevoel lijkt het vaak verder weg ...
Gr. Dirk.