Mijn vlieg ervaring van vandaag

Mooi hoor Arjan, heerlijk zeg.

Ik ben net terug van een uurtje vliegen met de protech alpha V2.
Geweldige thermiek kunnen pakken en met een totaal van 40 (2x 20sec.) seconden motorloop toch een goede 45 minuten boven weten te blijven.
En het ging HARD omhoog , binnen "no-time" zat het toestel tegen de zichtgrens aan.
Op een gegeven moment kreeg ik nog even gezelschap van een stuk of 4 meeuwen (denk ik toch) en zo gingen we met z'n 5en heerlijk omhoog op de thermiek.
Geweldig genoten!!

Ik was vandaag eens lekker vroeg vrij van school (12:00u) en heb eigenlijk meteen toen ik thuis was (onderweg nog een paar dingetjes afgehandeld :rolleyes:) mijn vliegspullen gepakt ik heb de hele middag héérlijk gevlogen..!!
Ik had ook een lood-accu mee, dus de accu's van de Calmato kon ik ter plaatse weer opladen en verder heeft de Favorit ook nog een heleboel startjes gemaakt. Ik heb zelfs nog gethermiekt..! :)

Van ongeveer half 2 tot kwart over 5 dus, echt een heerlijke middag gehad.. hoop dat deze vaker komen!

Coen

Ik heb zelfs nog gethermiekt..! :)

Coen

ik vrees dat gethermiekt geen woord is ;) maar het was vandaag weer zalig vliegen.
het was lekker warm , en boven de 100m lekker dragend en veel thermiekbelletjes.

het heeft me deugd gedaan, maar het ziet er naar uit dat ik deze week geen tijd meer heb om te vliegen.

maar ik ben blij dat het goed weer is ! EINDELIJK...

Ik was vandaag eens lekker vroeg vrij van school (12:00u) en heb eigenlijk meteen toen ik thuis was (onderweg nog een paar dingetjes afgehandeld :rolleyes:) mijn vliegspullen gepakt ik heb de hele middag héérlijk gevlogen..!!
Ik had ook een lood-accu mee, dus de accu's van de Calmato kon ik ter plaatse weer opladen en verder heeft de Favorit ook nog een heleboel startjes gemaakt. Ik heb zelfs nog gethermiekt..! :)

Van ongeveer half 2 tot kwart over 5 dus, echt een heerlijke middag gehad.. hoop dat deze vaker komen!

Coen

ja :rolleyes:

Ik had vandaag ook een beetje thermiek genomen :sleepy: nja maar een kleintje rond een uur of 5 naar de weide geweest de WH de lucht in en toch een uurtje kunnen vliegen ^^

Jammer dan je hem niet hoger dan 25 meter krijgt :'(

Dat is toch weer jammer he dat het rond 5 uur weer een heel stuk minder is met de thermiek, bij mij op het veld schoot het rond half 3 vanmiddag als een raket omhoog.
25 meter...? een 2 meter kist tegen de zichtgrens, hoe hoog zou dat zijn vraag ik me af, meter of 350-400 ? :D

Ja wat verwacht je met zo'n stock 3 kanaals zendertje :(

Gelukkig heb ik er een van mijn parkfun liggen die heeft 1000m bereik.
Ik heb tegen morgen een nieuwe ontvanger voor die WH :p

Dat is toch weer jammer he dat het rond 5 uur weer een heel stuk minder is met de thermiek, bij mij op het veld schoot het rond half 3 vanmiddag als een raket omhoog.
25 meter...? een 2 meter kist tegen de zichtgrens, hoe hoog zou dat zijn vraag ik me af, meter of 350-400 ? :D

zoiets zal het zijn... 400m max.
en dan ligt het er nog aan wat voor kleur het toestel heeft.

en een zichtgrens is ook relatief...
een stipje zie ik nog ver, maar hoe hij vliegt, dat zie je dan ook nietmeer.
snap je?
je moet ook nog zien hoe je vliegt.

Ik kon het ook niet laten om eerder van mijn werk te vertrekken. Om 2 uur naar huis gereden en ietsje later was mijn zoon ook thuis van school. Zwevers in de auto en snel naar onze stek, en........... WAT EEN THERMIEK !!!
De motoren hoefden maar een 30 seconden aan en toen gingen ze, hoger en hoger totdat er maar een klein silhouetje van over was, je kon nog net zien welke kant ze opvlogen.
Wij vliegen ook 2 meter kisten en we zaten zeker op 300 a 400 meter hoog, misschien nog wel hoger..
Na een hele tijd boven moesten we de remkleppen gebruiken om ze weer beneden te krijgen.....

Dit was puur genieten ! Heerlijk om na zo'n lange winterstop weer zonder jas en koude klauwen te vliegen.

Ik hoop dat er nog veel van deze dagen gaan komen dit jaar....

Groeten Nick en Paul.

Ook ik heb weer eens sinds lange tijd vandaag gevlogen. Ik was bang dat ik het onderhand verleerd was. Helaas was het al 17:00h en de thermiek waar iedereen het over heeft was er niet. Toch nog op een accu een uur kunnen vliegen:yes:

ik heb helaas ook alleen na 4u30 wat vluchtjes kunnen maken met de DLG... dus voor mij ook niets thermiek.
daarvoor heeft mijn vriendin bijna 3u gevlogen (en haar proef afgelegd, en geslaagd!)

dus vanaf nu is ze officieel een piloot ;)
ze is erg trots, want ze heeft de sport "ge-erfd van de opa...
dus direct de telefoon, en bellen.
"nu ik geslaagd ben krijg ik toch eindelijk de 3dekker mee eh!?" hehe
haar fokker DR1 hangt al 20jaar te wachten voor zijn maiden vlucht.

dus voor mijn vriendin een geslaagde dag.
en dan voor mij vanzelfsprekend ook.

(het harde werk en de erbij horende frustraties hebben geloond )

Hey Paul, ja bar he ! ik ben blij dat er nog even tijd was voor dat ik moest gaan werken om 16:00.

@firefox: gefeliciteerd !

''Hey Paul, ja bar he ! ik ben blij dat er nog even tijd was voor dat ik moest gaan werken om 16:00.''

He Jesse,

inderdaad, het was heftig.
Dit soort dagen zijn helaas zeldzaam.
Dit was zweefvliegen zoals het hoort :p:p:p.

Groeten Paul.

Thermiek, thermiek? Hebben jullie een grote ventilator op het veld staan? Gistermiddag met Arjan gevlogen in Deventer. Arjan vond een paar keer een klein belletje maar veel was het niet hier. Wel weer heerlijk gevlogen, veel tijd had ik niet want ik heb de tuin overhoop liggen (vijver verleggen etc). Ik mocht ook met de ''hai'' van Arjan vliegen: kicken!!!! Echt een leuk ding. Was alvast een voorproefje op de Bunte.

Vandaag tussen het graven door weer even met de sunny naar de wei:), morgen of vrijdag naar de winkel om nu eindelijk het laatste onderdeel van de aandrijving van de easycub te halen zodat die van't weekend als het weer mee zit ook eindelijk de lucht in kan. Heerlijk met rolroeren!

Laatst bewerkt:
Ik kon het ook niet laten om eerder van mijn werk te vertrekken. Om 2 uur naar huis gereden en ietsje later was mijn zoon ook thuis van school. Zwevers in de auto en snel naar onze stek, en........... WAT EEN THERMIEK !!!
De motoren hoefden maar een 30 seconden aan en toen gingen ze, hoger en hoger totdat er maar een klein silhouetje van over was, je kon nog net zien welke kant ze opvlogen.
Wij vliegen ook 2 meter kisten en we zaten zeker op 300 a 400 meter hoog, misschien nog wel hoger..
Na een hele tijd boven moesten we de remkleppen gebruiken om ze weer beneden te krijgen.....

Dit was puur genieten ! Heerlijk om na zo'n lange winterstop weer zonder jas en koude klauwen te vliegen.

Ik hoop dat er nog veel van deze dagen gaan komen dit jaar....

dan heb je inderdaad waarschijnlijk hoger gezeten maar het zicht is nu natuurlijk nog niet zo goed als op een echte zonnige zomerdag.

Laten we hopen dat dit een voorbode is van meer aankomende zomer!

een 2 meter kist tegen de zichtgrens, hoe hoog zou dat zijn vraag ik me af, meter of 350-400 ? :D
Iemand van onze club is ooit eens benaderd door iemand van de Universiteit van Amsterdam. Hij zag hem vliegen en kreeg een ideetje. Die man was bezig met het ontwikkelen van een klein apparaatje (luciferdoosje max) met daarin een GPS-logger. Het was de bedoeling, dat ding later bij grotere trekvogels te gaan gebruiken om wat over de vogeltrek te weten te komen. Die man had behoefte aan een testvlucht, en vroeg of er een keer geregeld kon worden dat wij een aantal van die dingen zouden meenemen op een vlucht. Nah ... daar zeg je geen nee tegen. Toch?! Leuk experimentje.

Zo gezegd, zo gedaan. Op een avond zo'n testvlucht. Zeven (7!!!) van die dingen op en in een 2 m elektro-zwevertje, en vliegen maar. Enne ... nog een een pracht van een thermiek bel ook. Groot en rustig ging het omhoog. Letterlijk tot aan de zichtgrens. Vaak was nauwelijks meer te zien hoe hij in de lucht lag, soms was hij even 1 sec "weg". Dus snel maar weer naar beneden gehaald (best nog een klus zonder remkleppen ...).
En helemaal netjes weer geland.

Enkele dagen later kregen wij via de mail een log-file van die vlucht, in 3D !!! Je kon hem in Google-Earth bekijken en naspelen. Dus kon je ook vrij nauwkeurig zien hoe hoog en hoe ver weg je was geweest. De afstand was toen (tijdens vliegen aan de zichtgrens) zo'n 300m (horizontaal), de hoogte zo'n 450m. Dat levert een afstand op van zo'n 550m (volgens Pythagoras).

Ik heb mijn Alpina, 4m spanwijdte, een paar keer tegen de zichtgrens aangehad (niet zo erg klein als die 2m zwever, ik had nog wel wat verder gekund, maar de thermiek hield op). Mijn vario riep toen "hoogte 750m". Ik had wellicht nog wel hoger gekunt. Maar ja, de thermiek was "op", en mijn accupakket ook.

Dit geeft denk ik een redelijke indicatie hoe hoog/ver je weg kunt met een modelzwever. Eerlijk gezegd voor mijn gevoel lijkt het vaak verder weg ...

Gr. Dirk.

Back