Dit werkt... Met dien verstande, je moet de stall waarschuwing een paar km/u (5 of zo) hoger zetten, want de meting loopt in verband met stabilisering van de meetwaarde, altijd een paar seconden achter.Alle waardevolle tips zijn al gegeven.
Een kleine toevoeging; als hulpmiddel kun je ook telemetrie gebruiken.
Snelheid, afstand en hoogte kun je realtime iedere seconde laten afroepen door de zender. De stallsnelheid kun je dan instellen middels een alarm.
Echter, dan moet je eerst wel ,tijdens de vlucht, vaststellen wat de stallsnelheid is. Dat doe je zoals in eerdere posts beschreven.
Ik weet echter niet of jou zender telemetrie ondersteund en uiteindelijk moet je het zonder kunnen.
(Je moet ook bepalen of het iets voor jou is als de zender tegen je "praat")
Grt,
Arnoud.
Een stall waarschwing moet (hoeft) niet een gesproken waarschuwing te zijn, sterker, beter van niet want een gesproken waarschuwing kost je hersens tijd om te verwerken, en aandacht. Een trilfunctie, het kost wat training, daar kunnen je hersens veel beter mee overweg. Dat kun je aanleren om daar onmiddelijk correct op te reageren.
Ik heb dit op mijn BigLift, en ik krijg inderdaad "in de gevarenzone" een seintje, in mijn geval via de trilfunctie. ECHTER: je moet er wél mee om leren gaan.
Aanvankelijk had ik die veiligheidsmarge onvoldoende hoog staan, en een waarschuwing werd vrijwel onmiddelijk gevolgd werd door een stall. Daardoor ontwikkelde ik JUIST een soort van angst/schrikreactie.
Dat kostte ook weer een beetje tijd om DAT weer af te leren.
Na wat finetunen, weet ik gewoon dat als de waarschuwing afgaat, er nog niet onmiddelijk wat aan de hand is.
Uitsluitend met uitflaren (je bent dan toch al aan het landen) remt de kist zo sterk af, dat die waarschuwing afgaat op het moment dat de stall inkomt. Daar moet je echt even aan wennen, maar als je het weet, weet je het.
En het grappige is: je gaat door zo'n waarschuwing automatisch een soort van muscle memory ontwikkelen.
Het is nu erg makkelijk om een hoge turn zo te vliegen dat op het hoogste punt je nét in de stall-warning uitkomt, m.a.w. dan HEB je dus al lang weer naar beneden gestuurd maar weten je vingers en je ogen precies hoe het snelheidsverloop gaat zijn,