Ik heb vandaag dan ook geoefend op het landen.
Zometeen ga ik het afgebroken landingsgestel er weer onder zien te krijgen. Door de harde wind (nee, door mijzelf) landde ik net 1 veld te vroeg.
Het zelfvertrouwen is nu gedaald tot nul. Zo erg als nu, is het nog nooit geweest.
Ik vlieg alleen nog maar met een instructeur naast mij.
Het klinkt cru, Wil, en zo is het absoluut NIET bedoeld, maar... Je moet dit:
Met het eerste ben ik het eens, met het tweede niet.
Toch ernstig herzien, want dat tweede kun je wel, het eerste niet.
Ik snap je voorliefde voor snelheid. Maar net als met de Formule 1, een race begint met een stilstaande auto, en is pas succesvol afgerond als een coureur weer levend uit zijn stilstaande
en onbeschadigde wagen stapt...
Met een zwevert kunnen buitenlandingen gebeuren, je hebt de omstandigheden nooit 100% in de hand zonder motor. Met een motor (eentje die het doet tenminste) is het echt "onkunde".
Je schrijft eerder, dat je kleine stuuruitslagen gebruikt vanwege die snelheid.
Er zijn meerdere opties, waaronder dual rate zodat je in de landing grotere uitslagen ter beschikking hebt, maar EIGENLIJK geef je al aan, dat die hoge snelheden je al redelijk "teveel" zijn, als je kleinere uitslagen nodig hebt: Alweer NIET cru bedoeld, maar het geeft aan dat je fijne motoriek in de duimen nog niet optimaal is.
Je kunt namelijk OOK "kleinere uitslagen" bereiken door gewoon je sticks minder ver te bewegen.
Dual rate is een h
ulpmiddel, het MAG NOOIT "noodzaak" zijn...Ik kan me 100% voorstellen dat een té vinnig toestel onprettig vliegt, dus het is géén verboden hulpmiddel, maar je moet je kist gewoon domweg kunnen beheersen met de uitslagen die je hebt.
Als je mijn leerling was geweest, had ik je gewoon weer met een charter laten vliegen, aan de kabel, éérst leren om LANGZAAM te vliegen.
Nogmaals, absoluut NIET neerbuigend bedoeld. Gewoon een kwestie van realistisch zijn.