Landing: inschatten snelheid, hoogte, afstand, windsnelheid.

Ik heb vandaag dan ook geoefend op het landen.
Zometeen ga ik het afgebroken landingsgestel er weer onder zien te krijgen. Door de harde wind (nee, door mijzelf) landde ik net 1 veld te vroeg.
Het zelfvertrouwen is nu gedaald tot nul. Zo erg als nu, is het nog nooit geweest.
Ik vlieg alleen nog maar met een instructeur naast mij.

Ik heb vandaag dan ook geoefend op het landen.
Zometeen ga ik het afgebroken landingsgestel er weer onder zien te krijgen. Door de harde wind (nee, door mijzelf) landde ik net 1 veld te vroeg.
Het zelfvertrouwen is nu gedaald tot nul. Zo erg als nu, is het nog nooit geweest.
Ik vlieg alleen nog maar met een instructeur naast mij.

Het klinkt cru, Wil, en zo is het absoluut NIET bedoeld, maar... Je moet dit:
Met het eerste ben ik het eens, met het tweede niet.
Toch ernstig herzien, want dat tweede kun je wel, het eerste niet.

Ik snap je voorliefde voor snelheid. Maar net als met de Formule 1, een race begint met een stilstaande auto, en is pas succesvol afgerond als een coureur weer levend uit zijn stilstaande en onbeschadigde wagen stapt...

Met een zwevert kunnen buitenlandingen gebeuren, je hebt de omstandigheden nooit 100% in de hand zonder motor. Met een motor (eentje die het doet tenminste) is het echt "onkunde".

Je schrijft eerder, dat je kleine stuuruitslagen gebruikt vanwege die snelheid.
Er zijn meerdere opties, waaronder dual rate zodat je in de landing grotere uitslagen ter beschikking hebt, maar EIGENLIJK geef je al aan, dat die hoge snelheden je al redelijk "teveel" zijn, als je kleinere uitslagen nodig hebt: Alweer NIET cru bedoeld, maar het geeft aan dat je fijne motoriek in de duimen nog niet optimaal is.
Je kunt namelijk OOK "kleinere uitslagen" bereiken door gewoon je sticks minder ver te bewegen.

Dual rate is een hulpmiddel, het MAG NOOIT "noodzaak" zijn...Ik kan me 100% voorstellen dat een té vinnig toestel onprettig vliegt, dus het is géén verboden hulpmiddel, maar je moet je kist gewoon domweg kunnen beheersen met de uitslagen die je hebt.

Als je mijn leerling was geweest, had ik je gewoon weer met een charter laten vliegen, aan de kabel, éérst leren om LANGZAAM te vliegen.

Nogmaals, absoluut NIET neerbuigend bedoeld. Gewoon een kwestie van realistisch zijn.

Als je moeite hebt met het inschatten van je snelheid, kun je voor de landing ook wat sleepgas erop houden. Zodra je bij het veld bent gooi je het dicht en kun je rustig afvangen. Het is wel de bedoeling dat JIJ de controle hebt over je toestel en niet andersom.

Vroeger zou ik zeggen koop een puma van robbe of een maxi van graupner en ga uren maken.
Snel vliegen kan iedereen, maar landen hoort nu eenmaal bij de hobby en is een belangrijk onderdeel.
Ik bedoel het niet hard maar je sla wat over.
Als je je toestel beheersing op orde is kan je met snellere kisten beginnen.
Je kan het best daar ben ik van overtuigd met de juiste middelen.

https://picclick.fr/Bauplan-mit-Bauanleitung-für-den-Robbe-Puma-II-223295190830.html

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5792

Welke kisten tegenwoordig soortgelijke vliegeigenschappen hebben weet ik niet.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jve
Langere sticks die je vastknijpt ipv met de duimen te vliegen verhoogt ook de precisie van de fijne motoriek.
En ik kom ook terug op de flight modes: kleine uitslagen in snelheids-mode, grotere uitslagen met expo voor de landing fase.

Het klinkt cru, Wil, en zo is het absoluut NIET bedoeld, maar... Je moet dit:

Toch ernstig herzien, want dat tweede kun je wel, het eerste niet.

Ik snap je voorliefde voor snelheid. Maar net als met de Formule 1, een race begint met een stilstaande auto, en is pas succesvol afgerond als een coureur weer levend uit zijn stilstaande en onbeschadigde wagen stapt...

Met een zwevert kunnen buitenlandingen gebeuren, je hebt de omstandigheden nooit 100% in de hand zonder motor. Met een motor (eentje die het doet tenminste) is het echt "onkunde".

Je schrijft eerder, dat je kleine stuuruitslagen gebruikt vanwege die snelheid.
Er zijn meerdere opties, waaronder dual rate zodat je in de landing grotere uitslagen ter beschikking hebt, maar EIGENLIJK geef je al aan, dat die hoge snelheden je al redelijk "teveel" zijn, als je kleinere uitslagen nodig hebt: Alweer NIET cru bedoeld, maar het geeft aan dat je fijne motoriek in de duimen nog niet optimaal is.
Je kunt namelijk OOK "kleinere uitslagen" bereiken door gewoon je sticks minder ver te bewegen.

Dual rate is een hulpmiddel, het MAG NOOIT "noodzaak" zijn...Ik kan me 100% voorstellen dat een té vinnig toestel onprettig vliegt, dus het is géén verboden hulpmiddel, maar je moet je kist gewoon domweg kunnen beheersen met de uitslagen die je hebt.

Als je mijn leerling was geweest, had ik je gewoon weer met een charter laten vliegen, aan de kabel, éérst leren om LANGZAAM te vliegen.

Nogmaals, absoluut NIET neerbuigend bedoeld. Gewoon een kwestie van realistisch zijn.

Snap ik allemaal, maar de moed is me even in de schoenen gezakt. Ik heb zelfs geen zin om te bouwen.
Dat kan morgen weer over zijn. Het doorzettingsvermogen is mega.

Als je moeite hebt met het inschatten van je snelheid, kun je voor de landing ook wat sleepgas erop houden. Zodra je bij het veld bent gooi je het dicht en kun je rustig afvangen. Het is wel de bedoeling dat JIJ de controle hebt over je toestel en niet andersom.

Ik vlieg prima laag over het veld (volgens anderen).
Maar zodra ik aan landen denk, gaat het helemaal mis. Zo erg is het zelfs in het begin niet geweest. Heel vreemd.

Als ik te langzaam ga, kan ik gewoon wat gas bijgeven.
Als ik te snel binnenkom een doorstart maken.
Misschien ben ik wel dement aan het worden.

Ik vlieg prima laag over het veld (volgens anderen).
Maar zodra ik aan landen denk, gaat het helemaal mis. Zo erg is het zelfs in het begin niet geweest. Heel vreemd.
Dat klinkt alsof je een angst ontwikkeld hebt.
Die kun je ook weer leren overwinnen....

Dat klinkt alsof je een angst ontwikkeld hebt.
Die kun je ook weer leren overwinnen....

Dat zou het kunnen zijn. Ik merk het ook een beetje aan andere dingen. Het heeft waarschijnlijk met het ouder worden te maken.
Gisteren dacht ik: zou ik moeten stoppen, met deze schitterende hobby? Vervolgens sloeg een zekere paniek toe.
Nu, na een nachtje slapen, kan ik weer helder denken.
Er zijn hier een paar instructeurs, die mij hier prima mee kunnen helpen. Dat heb ik ook al afgesproken.

Langere sticks die je vastknijpt ipv met de duimen te vliegen verhoogt ook de precisie van de fijne motoriek.
En ik kom ook terug op de flight modes: kleine uitslagen in snelheids-mode, grotere uitslagen met expo voor de landing fase.
Die durf ik tegen te spreken . Maar dan op een vriendelijke wijze .
Ik vlieg zoals men dat noemt alles onder de knuppel . De uitslagen ingevlogen zoals Peter Wessels dat omschrijft . Rolroeren maximaal uitslag met juiste differentiatie. Hoogte roer invliegen
Dat zou het kunnen zijn. Ik merk het ook een beetje aan andere dingen. Het heeft waarschijnlijk met het ouder worden te maken.
Gisteren dacht ik: zou ik moeten stoppen, met deze schitterende hobby? Vervolgens sloeg een zekere paniek toe.
Nu, na een nachtje slapen, kan ik weer helder denken.
Er zijn hier een paar instructeurs, die mij hier prima mee kunnen helpen. Dat heb ik ook al afgesproken.
Is dus loopings vliegen en deze steeds kleiner maken tot het toestel er uit rolt ,dat is je max uitslag . Rudder ook maximaal.
Dan voeg ik expo toe om te beginnen een 50 procent op alle roeren. Dan houdt je alles rustig in het begin van de knuppel. Maar hoef je niet onnodig naar een schakelaar te grijpen om je grotere uitslagen te hebben met daar bij een toestel die totaal anders reageert .en in geval van doorstart zit je met de nadelen van die grote uitslagen .nu niet dus.
In de echte vliegerij zitten dd uitslagen ook vast aan de knuppel..

Qua landen .ik zie op elk veld wel referentie punten voor het circuit. Bomen ,struiken ,huizen ,palen .
Nadat ik mijn toestel voorbereid heb op landen ,dus wielen ,flaps en vlieg snelheid . Houdt ik mijn snelheid vast met hoogte en mijn daalhoek met gas .ik laat dan het toestel rustig omlaag komen met de neus iets naar beneden ,dan ga je nooit te langzaam als het toestel op het veld is en op hoogte dus een 50 cm begin ik met iets meer hoogte te geven en gas te minderen of zelfs dicht en de laaste 10 cm vang je het toestel af .

Overtrek aanvoelen ,zien, is een truukje .
Op hoogte .gas dicht en rustig up trekken en neem de tijd om up te trekken . Ondertussen wiebel je met je rolroeren . Daar waar het toestel soppig reageert op je rol is je overtrek aanwezig . Dan verlies je al aan stroming op je rolroeren .
En nogmaals veel vliegen . Kies eerst rustige dagen uit om veel starts en landingen te oefenen . Wordt dit simpel ,dan de winderige dagen .
Succes en onthoud een fout is geen falen ,maar een leermoment . Je leert niks van goed doen ,maar juist van fout doen .

En gaat het fout, dan gaat het fout. Dat gebeurt iedereen in meer of mindere mate. Hopelijk met zo min mogelijk schade.

Zorg dat je weet wat er mis ging en je leert er weer van.

Maakt het nog steeds niet leuk maar niemand in je vliegersomgeving zal je tot de grond afbranden. Die angst kun je achter je laten.

Wat Serge hierboven omschrijft kan ik voor de volle 100% onderschrijven.
Het is één van de eerste dingen die ik altijd doe als ik met een (voor mij) nieuw model vlieg, leer het model eerst kennen! Ga naar een veilige hoogte en probeer alles uit. Hoe reageert het model op de besturing? Heeft het "vreemde" neigingen". Ga ook snel en langzaam vliegen. Doe de overtrektest zodat je weet wanneer het model overtrokken is en hoe het dan reageert. Wanneer het overtrekt heeft het model dan de neiging om over één vleugel weg te vallen? Is dat altijd de zelfde vleugel of is het de ene keer links en de andere keer rechts? Of , in het ideale geval, gaat alleen de neus omlaag? Op die manier leer je wat het model wel, of juist niet kan doen.
Om een inschatting te kunnen maken van de "overtreksnelheid" doe je de overtrektest. Doe dat minimaal een paar keer. Doe dat met de wind mee en met de wind tegen. Voor het model maakt die wind niets uit maar jij als piloot staat op de grond en de inschatting van de vliegsnelheid die jij maakt is altijd ten opzichte van de grond! Je zal zien dat tegen de wind in het model langzamer vliegt (lijkt te vliegen) als het overtrekt dan als je met de wind mee vliegt. Dat is belangrijk om te weten als je gaat landen. Op die manier kan je met een minimale grondsnelheid landen maar toch nog een veilige vliegsnelheid hebben.
En dan nog zal het een keer fout gaan! Ik vlieg nu al meer dan 45 jaar en nog steeds gaat het ook bij mij af en toe mis. Niet goed opletten, verkeerd inschatten, "even snel" (je kent het wel) en heel af en toe ook wel eens een technische fout. Daar moet je mee leven, niet bij de pakken neer zitten maar leren van je fouten en vol goede moed doorgaan. Je kent het gezegde: "Een ezel stoot zich in het algemeen niet twee maal aan dezelfde steen. Maar de mens daarentegen stoot zich er wel tien keer tegen".
Veel succes en vliegplezier!

Alle waardevolle tips zijn al gegeven.

Een kleine toevoeging; als hulpmiddel kun je ook telemetrie gebruiken.
Snelheid, afstand en hoogte kun je realtime iedere seconde laten afroepen door de zender. De stallsnelheid kun je dan instellen middels een alarm.
Echter, dan moet je eerst wel ,tijdens de vlucht, vaststellen wat de stallsnelheid is. Dat doe je zoals in eerdere posts beschreven.

Ik weet echter niet of jou zender telemetrie ondersteund en uiteindelijk moet je het zonder kunnen.
(Je moet ook bepalen of het iets voor jou is als de zender tegen je "praat")

Grt,

Arnoud.

Oefenen, oefenen, oefenen, uren maken!!!

En zoals we wel vaker zeggen: je mag landen, je "moet" niet landen (als het niet nodig is).
Wat ik ermee bedoel dat als je merkt dat er iets niet goed is: doorstarten en nog een keer oefenen. Net zolang totdat je goed uitkomt.
Dus de opmerking "ik kwam voor het veld terrecht" kan dan ook helemaal niet. Je kist "moet" nl voor je de grond raken.
Leg een doel neer, daar moet je kist de grond raken in de landing.

Alle waardevolle tips zijn al gegeven.

Een kleine toevoeging; als hulpmiddel kun je ook telemetrie gebruiken.
Snelheid, afstand en hoogte kun je realtime iedere seconde laten afroepen door de zender. De stallsnelheid kun je dan instellen middels een alarm.
Echter, dan moet je eerst wel ,tijdens de vlucht, vaststellen wat de stallsnelheid is. Dat doe je zoals in eerdere posts beschreven.

Ik weet echter niet of jou zender telemetrie ondersteund en uiteindelijk moet je het zonder kunnen.
(Je moet ook bepalen of het iets voor jou is als de zender tegen je "praat")

Grt,

Arnoud.

De Engelse dame in mijn Multiplex zender blijft maar praten. Ze mag zeggen wat ze wil.
Een vliegvriend is heel erg thuis in telemetrie en andere electronica zaken. Hij stelde ook telemetrie voor.
En ik heb een FRSKY 20 gekregen. Die kan ik ook gaan gebruiken.

Laatst bewerkt:
Het wordt tijd om iedereen weer te bedanken voor alle bijdragen.
Ik zat er gisteren even helemaal doorheen, maar nu ga ik voor oplossingen.

Oefenen, oefenen, oefenen, uren maken!!!

En zoals we wel vaker zeggen: je mag landen, je "moet" niet landen (als het niet nodig is).
Wat ik ermee bedoel dat als je merkt dat er iets niet goed is: doorstarten en nog een keer oefenen. Net zolang totdat je goed uitkomt.
Dus de opmerking "ik kwam voor het veld terrecht" kan dan ook helemaal niet. Je kist "moet" nl voor je de grond raken.
Leg een doel neer, daar moet je kist de grond raken in de landing.

Zeker en jij kent ongetwijfeld de vliegers die erbij gaan helpen ;). (Ik land nu slechter dan toen ik bij jou afvloog)

Back