Het is wel IETS gecompliceerder dan dat, maar het is een goed ezelsbruggetje onder SOMMIGE omstandigheden.
Het is toch ECHT zo, dat in eerste instantie motorvermogen snelheid regelt, en hoogteroer de daal/stijghoek, en pas in tweede instantie (snelheid en stijgen/dalen houden nu eenmaal een verband met elkaar, iets met de wet van behoud van ellende, euh... Energie, en zo) dat die dingen uiteindelijk omdraaien.
Is wel belangrijk om het onderscheid tussen "direct" en "indirect" te kennen: Vlak boven de grond een dreigende stall (ofwel te lage snelheid), dan helpt down geven niet in het vermijden van een hard grondcontact, gasgeven wel. Kom je in je landingspad een hekje o.i.d. tegen war je nog nét overheen wilt, helpt gasgeven geen zier, een licht rukje aan het hoogteroer wel. En wil je sneller of langzamer vliegen in het algemeen, dan is het hoogteroer slechts een tijdelijke oplossing (of je verdwijnt uit het zicht, of je bent snel door je grondspeling heen als je het hoogteroer gebruikt), maar regel je dat toch echt met het gas.
Totaal fout .
Je hebt al sleepgas op mijn manier. Je leest iets te gehaast

je houdt iets hoogte getrokken het toestel vertraagd en gaat toch dalen , hierop geef je iets motor bij en voila je toestel gaat minder snel omlaag . Zo landen ook de echte toestellen .
Dus hier met een tikje gas kom je echt omhoog als het moet .
ik land al mijn toestellen op deze wijze .
Kom je omlaag zonder vermogen en ben je al aan het trekken is dat rukje hoogte roer zelfs gevaarlijker omdat je dan heel spontaan overtrek op je hoogte roer kan oproepen en rolt je toestel spontaan om . Tevens kan je energie eruit getrokken worden en plof je al stuiterend op de grond ,wat zelfs props kan kosten
Zoals ik al zei roer uitslagen invliegen en 50 procent expo is niks gevaarlijk . Dat is weer typisch iets wat beweerd wordt door mensen die niet snappen wat expo doet . Als je met dermate kleine uitslagen vliegt dat expo niet nodig is ,dan zijn je uitslagen sowieso veilig voor overtrek maar weet je niet wat je max vliegbare uitslagen zijn .
Een biglift als voorbeeld nemende heeft een hoge eigen energie . Snelheid er uit halen door iets up te trekken . Je creëert een licht weerstand . Iets verhoogd stationair . Je motor trekt nu iets aan je toestel en je staart heeft meer autoriteit door aangeblazen roeren .je komt rustig omlaag iets te snel je ziet dat je te hard zakt ,iets gas erbij en je toestel daalt direct minder hard . Je zit op 40 cm hoogte . Gas minderen toestel zakt door iets hoogte erbij toestel begint te flairen.gas dicht toestel zakt rustig nog 10 cm en afvangen . Je kust de grond . Dat zijn de landingen .
Wat meestal gedaan wordt gas dicht op final ,toestel zakt . Prop veroorzaakt door remmende werking rumoes op de staart en toestel reageert niet zo lekker op de kleine uitslagen . Merken de meesten niet omdat ze niet beter weten . Oe het daalt te hard we trekken up en gas blijft dicht . Vaart verminderd ah we zijn op het veld nog 20 cm en we vangen af . Toestel stuitert in de landing wel 4 tot 6 keer . Waarom overtrek op de laatste 20 cm en valt eigenlijk omlaag .
Je kunt zo landen met het hele traject omlaag op gas dicht ,maar het is niet zonder risico . Wordt iederen zo aangeleerd want vroeger . En juist met electro is dit killing . Dan is de prop niks meer dan een draaiende schijf weerstand . Tenzij je klapprops hebt . Dan is gasdicht en uitzweven de methode en met hoogte je energie beheersen .
Vind je het toestel met 20 procent expo nog te fel rustig in stappen met 10 procent verhogen . Te sloom dan in stappen met 5 procent verminderen . Iedereen heeft een ander stick gevoel .
Ik stel ook een gas curve in hierdoor is half gas ook half gas en driekwart ook driekwart.
Dat versoepeld het gasgeven ook onderin.
Vooral met verbrandings motoren .
Wil vliegt met snellere toestellen . Daar is energie management zeer belangrijk en overtrek snelheid over het algemeen ook wat hoger dan andere toestellen .