Landing: inschatten snelheid, hoogte, afstand, windsnelheid.

WVR is correct. Het hoogteroer regelt de snelheid en de motor en/of remkleppen de daalhoek.
Dan hebben we het in de beleving over hetzelfde alleen ik ben meer van de modelvliegerij, kijkend naar het vliegbeeld en niet van de theoretische/praktische terminologie van de bemande luchtvaart.

WVR is correct. Het hoogteroer regelt de snelheid en de motor en/of remkleppen de daalhoek.
Het is wel IETS gecompliceerder dan dat, maar het is een goed ezelsbruggetje onder SOMMIGE omstandigheden.

Het is toch ECHT zo, dat in eerste instantie motorvermogen snelheid regelt, en hoogteroer de daal/stijghoek, en pas in tweede instantie (snelheid en stijgen/dalen houden nu eenmaal een verband met elkaar, iets met de wet van behoud van ellende, euh... Energie, en zo) dat die dingen uiteindelijk omdraaien.

Is wel belangrijk om het onderscheid tussen "direct" en "indirect" te kennen: Vlak boven de grond een dreigende stall (ofwel te lage snelheid), dan helpt down geven niet in het vermijden van een hard grondcontact, gasgeven wel. Kom je in je landingspad een hekje o.i.d. tegen war je nog nét overheen wilt, helpt gasgeven geen zier, een licht rukje aan het hoogteroer wel. En wil je sneller of langzamer vliegen in het algemeen, dan is het hoogteroer slechts een tijdelijke oplossing (of je verdwijnt uit het zicht, of je bent snel door je grondspeling heen als je het hoogteroer gebruikt), maar regel je dat toch echt met het gas.

Wil zegt;
Wacht even Serge. Ik vlieg met 20% expo op alle roeren. Dat is op advies van Gert-Jan
Wil heeft gelijk... Je moet ONTZETTEND oppassen met expo, vooral met heel hoge waardes: Hoewel een overdreven giftig reagerende kist op hoge snelheden onprettig is, is een kist die rond de middenstand heel weinig doet en op heet laatste stuk van de stickuitslag opeens alles geeft, is ook uitermate onprettig, want je hebt bijna geen gevoel meer in wat je doet, en dat nu nét als je met kritisch lage snelheden vliegt.

Ik vind persoonlijk 20% zelfs al vrij hoog, maar wat anderen ook zeggen, dat is érg persoonlijk.

Het is wel IETS gecompliceerder dan dat, maar het is een goed ezelsbruggetje onder SOMMIGE omstandigheden.

Het is toch ECHT zo, dat in eerste instantie motorvermogen snelheid regelt, en hoogteroer de daal/stijghoek, en pas in tweede instantie (snelheid en stijgen/dalen houden nu eenmaal een verband met elkaar, iets met de wet van behoud van ellende, euh... Energie, en zo) dat die dingen uiteindelijk omdraaien.

Is wel belangrijk om het onderscheid tussen "direct" en "indirect" te kennen: Vlak boven de grond een dreigende stall (ofwel te lage snelheid), dan helpt down geven niet in het vermijden van een hard grondcontact, gasgeven wel. Kom je in je landingspad een hekje o.i.d. tegen war je nog nét overheen wilt, helpt gasgeven geen zier, een licht rukje aan het hoogteroer wel. En wil je sneller of langzamer vliegen in het algemeen, dan is het hoogteroer slechts een tijdelijke oplossing (of je verdwijnt uit het zicht, of je bent snel door je grondspeling heen als je het hoogteroer gebruikt), maar regel je dat toch echt met het gas.
Totaal fout .
Je hebt al sleepgas op mijn manier. Je leest iets te gehaast :) je houdt iets hoogte getrokken het toestel vertraagd en gaat toch dalen , hierop geef je iets motor bij en voila je toestel gaat minder snel omlaag . Zo landen ook de echte toestellen .
Dus hier met een tikje gas kom je echt omhoog als het moet .
ik land al mijn toestellen op deze wijze .
Kom je omlaag zonder vermogen en ben je al aan het trekken is dat rukje hoogte roer zelfs gevaarlijker omdat je dan heel spontaan overtrek op je hoogte roer kan oproepen en rolt je toestel spontaan om . Tevens kan je energie eruit getrokken worden en plof je al stuiterend op de grond ,wat zelfs props kan kosten
Zoals ik al zei roer uitslagen invliegen en 50 procent expo is niks gevaarlijk . Dat is weer typisch iets wat beweerd wordt door mensen die niet snappen wat expo doet . Als je met dermate kleine uitslagen vliegt dat expo niet nodig is ,dan zijn je uitslagen sowieso veilig voor overtrek maar weet je niet wat je max vliegbare uitslagen zijn .

Een biglift als voorbeeld nemende heeft een hoge eigen energie . Snelheid er uit halen door iets up te trekken . Je creëert een licht weerstand . Iets verhoogd stationair . Je motor trekt nu iets aan je toestel en je staart heeft meer autoriteit door aangeblazen roeren .je komt rustig omlaag iets te snel je ziet dat je te hard zakt ,iets gas erbij en je toestel daalt direct minder hard . Je zit op 40 cm hoogte . Gas minderen toestel zakt door iets hoogte erbij toestel begint te flairen.gas dicht toestel zakt rustig nog 10 cm en afvangen . Je kust de grond . Dat zijn de landingen .
Wat meestal gedaan wordt gas dicht op final ,toestel zakt . Prop veroorzaakt door remmende werking rumoes op de staart en toestel reageert niet zo lekker op de kleine uitslagen . Merken de meesten niet omdat ze niet beter weten . Oe het daalt te hard we trekken up en gas blijft dicht . Vaart verminderd ah we zijn op het veld nog 20 cm en we vangen af . Toestel stuitert in de landing wel 4 tot 6 keer . Waarom overtrek op de laatste 20 cm en valt eigenlijk omlaag .
Je kunt zo landen met het hele traject omlaag op gas dicht ,maar het is niet zonder risico . Wordt iederen zo aangeleerd want vroeger . En juist met electro is dit killing . Dan is de prop niks meer dan een draaiende schijf weerstand . Tenzij je klapprops hebt . Dan is gasdicht en uitzweven de methode en met hoogte je energie beheersen .

Vind je het toestel met 20 procent expo nog te fel rustig in stappen met 10 procent verhogen . Te sloom dan in stappen met 5 procent verminderen . Iedereen heeft een ander stick gevoel .
Ik stel ook een gas curve in hierdoor is half gas ook half gas en driekwart ook driekwart.
Dat versoepeld het gasgeven ook onderin.
Vooral met verbrandings motoren .
Wil vliegt met snellere toestellen . Daar is energie management zeer belangrijk en overtrek snelheid over het algemeen ook wat hoger dan andere toestellen .

.................een ander toestel komt gewoon binnen als een kanonskogel, die moet je "tegen de grond" vliegen
Er zit inderdaad stevig verschil tussen type toestellen.

Speeders;
Zonder in details te treden: Meerdere instructeurs zijn al behoorlijk geschrokken van het niet naar de grond willen van deze kisten. Als je UP geeft,stijgen ze gewoonweg weer op.

Als we nu eens bij het begin beginnen.
Met welke kist wil jij nu het landen goed onder de knie krijgen Wil?
Ik bedoel de basis.

Speeders;
Zonder in details te treden: Meerdere instructeurs zijn al behoorlijk geschrokken van het niet naar de grond willen van deze kisten. Als je UP geeft,stijgen ze gewoonweg weer op.
Speeders behouden energie net als de oude rc1 toestellen . Wel snelheid is hoogte dus je moet inderdaad ruim van te voren ,voor je het landingscirquit inzet de snelheid omzetten in hoogte door iets up te trekken . Dat klinkt raar dat je dan eerst omhoog moet om te landen .
Is dd snelheid dermate dat het toestel nog vliegt dan kun je dus je landingscirquit inzetten . Misschien dat Gerben van Berkum hier wat meer over kan vertellen hoe hij dat doet .
Misschien heeft hij een bepaalde up stand onder een schakelaar zitten hiervoor . Ik zou het wel logisch vinden .

Je schrijft het zelf al Wil.
Roeruitslagen en expo zijn heel erg persoonlijk, je kunt iemand een richting geven, de rest is persoonlijk.

De enige uitzondering die ik ken is legende Hanno Prettner. Zelf heb ik de ARF Curare die onder zijn leiding ontwikkeld is. De roeruitslagen, dual rates, expo etc (alle zenderinstellingen) zijn opgegeven in de handleiding.
Hij schrijft ook hoe hij eraan gekomen is en waarom het zo is.

Ik heb mij oprecht verbaast hoe ongelooflijk goed dat is. 2 van mijn andere modellen heb ik ook met deze settings ingesteld, dat vliegt heel veel beter. (Veel betere controle, met name in figuren)
Die gave heeft echter niet iedereen.

Grt,

Arnoud.

Je hebt me heel nieuwsgierig gemaakt Arnoud.

Let op deze landing

Schitterend, vanacht droom ik van deze kist. Lekker snel en toch blijf je hem goed zien.
Ik heb Speeders gezien die 450km/uur vlogen. Je kon ze nauwelijks zien.
De pylonracers van het Dutch Team gingen mij ook een slag te vlug met 315km.
Zo rond de 200 geeft wel een lekkere kick. Het is een gevoel dat je niet uit kunt leggen.
Zeg gerust dat ik hartstikke gek ben ;):D.

Laatst bewerkt:
Speeders;
Speeders zij een pain in the ase om te landen als je geen flaps hebt. Enige wat je kan doen is rollen omhoog zetten en ze tegen de grond vliegen, je krijgt idd de snelheid er niet uit. Of ze met windkracht 6 of 7bft vliegen, met een mooi rechte tegenwind op de piste. Dan vertragen ze wel wat.

Er is geen andere oplossing voor, die dingen blijven gewoon gaan.

Ook regelmatig na het landen een prop stuk omdat de snelheid te hoog is.

Maar iemand die zegt dat hij een speeder traag kan landen.. dat kan gewoon niet, tenzij met heel harde tegenwind

Ik heb vandaag dan ook geoefend op het landen.
Zometeen ga ik het afgebroken landingsgestel er weer onder zien te krijgen. Door de harde wind (nee, door mijzelf) landde ik net 1 veld te vroeg.
Het zelfvertrouwen is nu gedaald tot nul. Zo erg als nu, is het nog nooit geweest.
Ik vlieg alleen nog maar met een instructeur naast mij.

Met welk toestel was dit?

Als we nu eens bij het begin beginnen.
Met welke kist wil jij nu het landen goed onder de knie krijgen Wil?
Ik bedoel de basis.

Ik ga met de Escapade (6 cellen) op cursus. Deze week bij twee verschillende instructeurs. Dat wil ik een paar tot een aantal weken doen.

Daarna gaat alles wat wielen heeft er uit. Een buikschuiver die uit je hand vliegt, lijkt me nog het handigst. Geen last meer van hoog gras, scheuren in het veld, een wat nat veld, hobbels, hoppers, enz.

Look bouwt voor mij een kistje tussen speeder en zwever in. Ook de Speeder die een paar mensen hebben bedacht (o.a. Gert-Jan) gaat Look in productie nemen. De Avionik wil ik ook deze zomer nog de lucht in hebben. In een ander topic houd ik iedereen daarover op de hoogte.

Je hebt me heel nieuw

Schitterend, vanacht droom ik van deze kist. Lekker snel en toch blijf je hem goed zien.
Ik heb Speeders gezien die 450km/uur vlogen. Je kon ze nauwelijks zien.
De pylonracers van het Dutch Team gingen mij ook een slag te vlug met 315km.
Zo rond de 200 geeft wel een lekkere kick. Het is een gevoel dat je niet uit kunt leggen.
Zeg gerust dat ik hartstikke gek ben ;):D.
Nee prettig gestoord . En welkom bij de club .

Speeders behouden energie net als de oude rc1 toestellen . Wel snelheid is hoogte dus je moet inderdaad ruim van te voren ,voor je het landingscirquit inzet de snelheid omzetten in hoogte door iets up te trekken . Dat klinkt raar dat je dan eerst omhoog moet om te landen .
Is dd snelheid dermate dat het toestel nog vliegt dan kun je dus je landingscirquit inzetten . Misschien dat Gerben van Berkum hier wat meer over kan vertellen hoe hij dat doet .
Misschien heeft hij een bepaalde up stand onder een schakelaar zitten hiervoor . Ik zou het wel logisch vinden .

De pylonracers landen met flapperon.

Even serieus hoe hoog zijn de tips boven het gras met een bovendekker en wielen?
Hoe hoog zijn de tips boven het gras bij een snelle kist boven het gras zonder wielen?
Geloof me nu vlieg 2 jaar met een trainer daarna langzaam overstappen.
Anders zie ik je over een poosje onze mooie hobby de rug toe keren en dat zou zo jammer zijn.
Begin echt bij de basis.

Het mooie is, dat de meesten hier van het ene toestel overschieten naar een ander toestel.
een trainer is niet te vergelijken met een speeder..
of een warbird.
kisten in hetzelfde genre hebben soms nog wel eens een speciale aanpak nodig.

ieder toestel heeft zijn aanpak.
daarom zeg ik ook, circuit groter, uitlijnen laatste poot naar het veld.
om naar de grond te komen, werkt dat bij allemaal.
VEEL toestellen kun je, als je al laag genoeg zat, remmen met up en weinig motorvermogen.

SOMMIGE toestellen blijven idd omhoog gaan met elevator erop, die vlieg je zo vlak mogelijk tegen de grond...
snelle en/of zware kisten hebben dat..

een apprentice zou makkelijk op de standaard manier te landen moeten zijn.
circuit, zakken in de bochten, lekker recht aankomen.
met motor zorgen dat je op het veld komt.
veel landingsrondjes vliegen.
steeds lager, tot je alleen het gas nog maar los hoeft te laten om te landen..
apprentice valt onder de trainers, kunnen heel netjes en heel rustig landen.
als je zelf maar rustig doet, en zorgt dat hij rustig is.

snelle kisten zijn dan wel ff een andere kop thee.
de basis werkt hetzelfde.
laag aan het circuit beginnen.
hoogte = snelheid...
dus laag starten, zakken in de bochten, laag over het veld vliegen.
steeds lager.
tot je een moment krijgt dat je hem met een minimale elevator uitslag een haar omlaag stuurt, en hij rustig en beheerst op het veld komt.

Even serieus hoe hoog zijn de tips boven het gras met een bovendekker en wielen?
Hoe hoog zijn de tips boven het gras bij een snelle kist boven het gras zonder wielen?
Geloof me nu vlieg 2 jaar met een trainer daarna langzaam overstappen.
Anders zie ik je over een poosje onze mooie hobby de rug toe keren en dat zou zo jammer zijn.
Begin echt bij de basis.

Ik heb al te vaak een snelle buikschuiver gelandt, om weer helemaal vooraan te beginnen.
Dan moet het maar een enkele keer fout gaan, dat is dan jammer.
De bouwkits van Hager en Look zijn betaalbaar, 100-150 euro. En bouwen ben ik leuk gaan vinden.

Wel een aantal keren stevig oefenen met de Escapade en twee instructeurs. Ik zie het als een opfris-cursus.
Na 10 jaar ben ik niet helemaal een beginner meer.

Ik zeg ook niet dat je een beginner bent.
Maar soms moet je even een stapje terug om weer zoals je het zegt op te frissen en het vertrouwen weer te hervinden.
Het gaat best goed komen.

Back