Richard Branderhorst
PH-SAM
Rick NT. Nee, er zijn altijd 4 krachten in werking op een (model)vliegtuig in een stabiele vliegsituatie en die heffen elkaar altijd op. Dus zonder een bocht te maken, te accelereren, te klimmen of wat dan ook. (ook dan klopt het maar wordt eea lastiger uitleggen.)
Lift LIJKT altijd loodrecht op de koorde te staan, maar dat is niet zo: het staat loodrecht op het "pad, ofwel het traject", want anders zou het niet kloppen wanneer je snel of langzaam vliegt waarbij de koorde van een vleugel duidelijk verandert van stand.
Gewicht idd = zwaartekracht dus loodrecht op de horizon.
De "aandrijving" van een zwever is weliswaar geen motor maar die ontstaat door het dalend traject, de zwaartekracht wordt nu ontbonden en die 2 graden daling van jouw voorbeeld zorgen dat de snelheid er in blijft maar er dus ook weerstand ontstaat, 180 gr de andere richting op. Idd exact in de richting die het vliegtuig op vliegt maar de pijl staat dan naar achteren gericht.
Alle 4 de krachten in evenwicht.
Voor iedereen met interesse en de wil om wat te leren of zijn/haar kennis op te frissen: Kennis van de Engelse taal is wel nodig.
Hier wordt het haarfijn uitgelegd met de focus op zwevers: https://www.gliding.co.uk/wp-content/uploads/sites/3/2019/06/What-makes-a-glider-fly.pdf
Hier meer theorie met door motoren aangedreven vliegtuigen:https://www.faa.gov/sites/faa.gov/files/07_phak_ch5_0.pdf Hij is van de FAA dus dan moet het echt kloppen wat er staat.
Lift LIJKT altijd loodrecht op de koorde te staan, maar dat is niet zo: het staat loodrecht op het "pad, ofwel het traject", want anders zou het niet kloppen wanneer je snel of langzaam vliegt waarbij de koorde van een vleugel duidelijk verandert van stand.
Gewicht idd = zwaartekracht dus loodrecht op de horizon.
De "aandrijving" van een zwever is weliswaar geen motor maar die ontstaat door het dalend traject, de zwaartekracht wordt nu ontbonden en die 2 graden daling van jouw voorbeeld zorgen dat de snelheid er in blijft maar er dus ook weerstand ontstaat, 180 gr de andere richting op. Idd exact in de richting die het vliegtuig op vliegt maar de pijl staat dan naar achteren gericht.
Alle 4 de krachten in evenwicht.
Voor iedereen met interesse en de wil om wat te leren of zijn/haar kennis op te frissen: Kennis van de Engelse taal is wel nodig.
Hier wordt het haarfijn uitgelegd met de focus op zwevers: https://www.gliding.co.uk/wp-content/uploads/sites/3/2019/06/What-makes-a-glider-fly.pdf
Hier meer theorie met door motoren aangedreven vliegtuigen:https://www.faa.gov/sites/faa.gov/files/07_phak_ch5_0.pdf Hij is van de FAA dus dan moet het echt kloppen wat er staat.