koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Wederom een nieuw merk om te kiezen in de up and comming pancar klasse... De Xray X10. 5 februari wordt hij gereleased...

xraynew.jpg

Al denk ik dat de Xray net als de Asso voor de World GT klasse ontworpen is en dus een vier cellen chassis zal hebben. Dit is op zich geen probleem maar in NL zullen we met 6cell/lipo rijden dus dan zal je het chassis aan moeten passen maar we zullen morgen meer zien begrijp ik. Als deze Xray er net zo goed uit ziet als zijn kleine zusje dan zal het een goede auto worden...

Joost.

Al denk ik dat de Xray net als de Asso voor de World GT klasse ontworpen is en dus een vier cellen chassis zal hebben. Dit is op zich geen probleem maar in NL zullen we met 6cell/lipo rijden dus dan zal je het chassis aan moeten passen maar we zullen morgen meer zien begrijp ik. Als deze Xray er net zo goed uit ziet als zijn kleine zusje dan zal het een goede auto worden...

Joost.

Inderdaad een World GT ontwerp....

Nou volgens mij is dit hem en als ik het zo zie weinig nieuws onder de zon (kap).
Ik wordt er niet koud of warm van om eerlijk te zijn. Een centrale frictie demper is zoooo 1989 :-)

Bild104-1.jpg

bron: moosimasters

kan iemand mij vertellen, wat de breedte is van een pro10 achterband.

Enige tijd geleden, heb ik een CCT van corally weer rijklaar gemaakt. En nu heb ik nog een 2 CCT erbij gekocht voor een paar onderdeeltjes, maar heb van deze 2e CCT nog veel onderdelen over.

Nu wil ik daarmee een andere auto gaan opbouwen, gebaseerd op een formule 1 ferrari 310.
Ik heb de kap van een Tamiya F103. Maar wil de banden van corally gebruiken, omdat ik hier makkelijker aan kan komen. Met als gevolg dat de hele achterophanging van de F103 zou komen ter vervallen. Na verder onderzoek en bekijk, heb ik besloten om een nieuwe bodemplaat en voorophanging voor de eigen gemaakte F1 uit te tekenen. Ik heb nu een stapel S4 banden liggen, maar volgens mij zijn de pro10 banden breeder, en zou ik op een breedte van 200mm uitkomen. Met de S4 banden kom ik op een breedte van 190mm, wat te smal zou zijn, vergeleken met een F103

weet ook iemand de maat voor de voorbanden.

Die ik nu heb zijn 2,9 tot 3 cm breed

De S4 velg is een type velg van Corally en was er in twee maten voor de achterkant. Een smallere voor de CCT en een brede voor de Pro10. De voorvelg echter is hetzelfde. Ik heb net even de schuifmaat ter hand genomen en een GRP voorband en een S4 Corally voorband opgemeten... Allebei 30mm. Dat is de standaard maat voor dit soort wielen...

De breedte die we meten met RWD 2WD pancars wordt altijd aan de achteras gemeten... De spoorbreedte aan de voorassen is niet relevant voor de breedte aanduiding op pancars dus...

Joost.

Ik had de bandbreedte van de voorbanden nodig. Om te weten, of het draaipunt van de voorwielen nog op hetzelfde punt konden blijven zitten. Want zou ik dit niet controleren, en de banden zouden breeder zijn, dan was er een kans, dat de spoorbreedte aan de voorzijde breeder zou worden dan achter. Geeft ook zo'n raar gezicht dan.

Ligt dit niet eerder aan de velgen die je gebruikt? Ik weet dat Yokomo/HPI en Associated/Trinity velgen een iets andere offset hebben...

Voor zover ik je nu begrijp Paul, ga je de voorkant van een F103 gebruiken? Dan gebruik je toch ook de voorwielen van een F103 of zie ik dat nu verkeerd?

Voor het geval dat je de achterpod van een CCT wil gaan gebruiken, zou ik daar nog even goed over nadenken als ik jou was. De CCT achterpod kan namelijk geen brushless motoren hebben. Wat je bijvoorbeeld dan zou kunnen doen is de achterpod nemen van een CRC, Asso of X-ray en daar een passende T-bar voor maken voor op het F103 chassis. Dan heb je een veel beter werkend diff plus een betere onderdelen levering voor als er eens iets stuk zou gaan...

Joost.

In post #286 gaf ik aan, dat ik de F103 wilde aanpassen voor de achterpod van de CCT. Maar hieruit bleek, dat dit niet makkelijk ging. De achterpod van de F103 is langer dan die van de CCT. Daarom wilde ik ook een nieuwe bodemplaat en voorophanging maken. Dus dan kom je op een geheel chassis, net zoals oscar had gedaan met zijn F1.

Ik rijd nu al met een CCT. Dus voorbanden heb ik genoeg. En die ga ik ook gebruiken.
Ik heb ook een achterpod, die zo is aangepast, dat er ook een brushless inpast. Van de steun op de motorpod is een gedeelte weggefreest. Ik heb hem getest op de CCT, en hij hield zich prima. Niets gemerkt dat de auto zenuwachtig werd op de achterkant. Maar voorlopig ga ik hem toch rijden met een 17x3. Het zou dan puur gaan om een beter werkend diff te hebben. Maar aangezien ik de onderdelen van de CCT heb liggen, wil ik die ook gebruiken.

Zal zeker gaan lukken dan denk ik... Post eens wat foto's van de modificatie aan de achterkant als je wil... Denk dat er nog wel een paar mensen zijn die dat interessant vinden namelijk...

Ben benieuwd naar je project...

Joost.

Ik heb net een corally adapter gekocht zodat ik mijn banden kan afdraaien maar ik kan het losse stuk niet ver genoeg aandraaien om de band vast te zetten? Doe ik iets verkeerd?
Het is een adapter for 1:10 On-Road Wheel (US Style, Front & Rear). Op de adapter die je op de motor klemt zit een pinnetje die als wielmeenemer fungeert. Dit pinnetje lijkt net iets te lang te zijn?. Als ik de band erop zet steekt het pinnetje net iets te ver uit de plastiek wiel (+-2mm) zodat ik het wiel niet helemaal kan vastdraaien. Het losse stuk wat je erop draait om het wiel vast te draaien komt dan tegen het pinnetje aan zodat ik het niet vaster kan draaien. Het wiel is dan nog niet vast. Lijkt erop dat het pinnetje te lang is of dat het plastic van grp banden te dun is?

Heeft iemand dit ook met de corally adapter? Anders moet ik hem ruilen (kost weer een rit naar PK ) Weet iemand dan een ander merk dat wel werkt?

Alexander,

Probeer je ook daadwerkelijk een 1:10 Toerwagen wiel af te draaien? Het plastic hiervan is volgens mij iets dikker dan dat van een 1:12 (En dus ook Pro-Ten) wiel.
Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de Corally adapters, maar moet ik je ook onthouden welke ik zelf gebruik, (dacht dat hij van CRC was).

Anders kun je ook een "veer" of Koppeling gebruiken... Maar het is en blijft beunhazen, terwijl het goed moet zijn.

Groet Robert

nee nee geen toerwagen wiel lol. Het is een pro10 wiel van GRP die ik wil afdraaien. het pinnetje dat op de adapter zit gaat door het wiel (waar normaal de boutjes doorheen gaat om het wiel vast te zetten). Maar het lijkt er op dat de corally adapter voor dit soort wielen alleen geschikt is voor de corally banden? Het pinnetje is te lang, deze steekt aan de andere kant +-2mm uit. Hierdoor kan ik het andere stuk niet aandraaien tot op het wiel. Wordt weer een ritje pk denk ik. :-( Ik ga zelf niet beunhazen. Lekker ruilen en een goeie kopen. Jammer van corally dat ze dit weer zo stom ontworpen hebben dat het niet universeel is.

edit:
De adapter zou voor pro10 banden geschikt moeten zijn. Dat is hij waarschijnlijk dus alleen voor de us style corally banden?
Koop dus geen corally adapter als je grp banden hebt.

Laatst bewerkt:
En daarnaast Robert, de adapters voor 1/12 wielen zijn anders dan die voor Pro10... Denk dat idd die adapter alleen voor de Corally Pro10 wielen zijn en niet voor JACO/GRP. Kost je dus een ritje naar PK denk ik... ;)

Joost.

Nou ben bij PK geweest. Ze hebben het pinnetje wat korter gedremeld zodat hij net onder het plastic blijft. Heb net thuis verschillende bandensets geprobeerd te slijpen en drommels.....drommels..... ..het is een goede adapter!

Mijn ervaring met andere adapters is dat je het wiel wel eens wat moest corigeren om hem centraal te laten draaien maar met deze hoef je dat nauwelijk tot niet. Hij zit eigenlijk meteen goed als je hem aandraait. Alleen jammer van dat pinnetje dat je dus korter moet maken maar verder is het een top ding.....

Dus als er iemand van Corally dit leest. Maak dat pinnetje even wat korter dan zullen mensen eerder geneigd zijn deze adapter te kopen want verder is het echt een goed ding.

Laatst bewerkt:
Back