koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Clubraces zijn open voor gastrijders. Vrij trainen max. 3 per persoon.
- De regels voor gastrijden komen op de site te staan, ook in het duits.

ff opgezocht,dus max 3 races perjaar voor niet leden.

je kunt ook nog bij de evmc meerijden!!!!!

ik zit op ong 20 races waar ik aan mee kan doen!!.toch maar ff een selectie maken denk ik.

ja klopt :-), EVMC is en blijft een pracht cirquit! Zal ik zeker een paar keer meedoen met de clubcompititie afgezien van de rc-lemans maar het is net te ver rijden voor mij om elke clubwedstrijd daar te rijden. De Mach te Heemstede is iets minder dan 45 min rijden ipv 1.5 uur naar Velp, is net wat handiger. Een selectie zal ik zeker moeten maken anders ben ik straks elk weekend weg. Persoonlijk heb ik daar niet zoveel moeite mee maar mijn meisje wil ook wel eens aandacht hebben lol.

Max 3 x gastrijden op evmc maar zaterdag voor een clubwedstrijd en de wedstrijd zelf (inclusief rc-lemans) op zondag tellen niet mee voor het totaal aantal gastritten (3x) :-)

Laatst bewerkt:
De oude corallies hebben geen t-bar maar een pod die zijdelings vrij kan bewegen en die bevestigd is aan een bladveer. Nadeel vindt ik persoonlijk dat je geen weerstand heb van de zijdelingse bewegingen behalve dan van de wrijvingsdemper. Net alsof je met een t-bar auto rijd zonder tweakscrews. Je zou de onderplaat (waar de pod op bevestigd is) en de bovenplaat ( die aan de bladveer bevestigd is) moeten verbreden met de nieuwe corally achterpod waar wel brushless motoren in kunnen.

edit: uhmmm of bedoelde je dat ook joost?

De corally brushless motoren zijn helaas alleen sensorloos ( die rode)

Ja we dachten iig hetzelfde haha... ;-)

Joost.

Ik heb wel intresse maar ligt eraan wanneer de wedstrijden zijn en op welke banen. Als ze buiten de RC -lemans series vallen (inclusief de 3 wedstrijden van NK) heb ik wel intresse om een paar keer een race mee te rijden in belgie. Maar ik neem aan dat dit pas voor volgend jaar is?

Mischien een idee om als promotie volgend jaar een RC-Lemans wedstrijd in belgie te organiseren? :-) (als er intresse voor is)

Poeh naast de competitie op de MACH wordt het straks nog kiezen welke races ik wel of niet ga rijden hehe wat een luxe.

Dit is voor het seizoen 2009.
De exacte data zou ik even moeten zoeken maar in ieder geval is één van de wedstrijden in Roeselare.
Het blijkt dat de pro10 weer populair wordt. Het zou daarvoor wel goed zijn moest er een goeie pro10 wedstrijd eens in België gehouden worden.

Is dat racing club roeselare? effe snel gegoogled, groot circuit van bijna 280 meter. Zeker de moeite waard om er een keer naar toe te gaan!

Is dat racing club roeselare? effe snel gegoogled, groot circuit van bijna 280 meter. Zeker de moeite waard om er een keer naar toe te gaan!

Inderdaad: Racing Club Roeselare
Bij genoeg interesse zouden er volgend jaar tijdens clubwedstrijden ook pro10 wagens (met 10.5T en lipo) mogen meerijden bij de electro efra klasse. Eventueel met een appart klassement. Dit zal te zien zijn hoe het zit met het aantal deelnemers.
Hoe verhouden deze 2 klasses zicht tov elkaar voor wat bereft snelheid en misschien ronderijden op een behoorlijke buitenpiste?

Wat is de electra efra klasse dan? Toerwagens?

Als je een toerwagen met 5 cellen/10.5 naast een Pro10 met Lipo/10.5 zet... Is echt een wereld van verschil. Niet zo zeer in de bochten maar op het rechte stuk zeker...

Joost.

Wat is de electra efra klasse dan? Toerwagens?

Als je een toerwagen met 5 cellen/10.5 naast een Pro10 met Lipo/10.5 zet... Is echt een wereld van verschil. Niet zo zeer in de bochten maar op het rechte stuk zeker...

Joost.

Ik ben zelf geen elektro rijder (behalve dan pro10 sedert kort).
Die Efra klassen zal wel volgens de reglementen zijn zoals op een europese elektro wedstrijd. (5 cellen, motoren vrij,...) = DTM efra volgens de FBA reglementen.
Dit zou betekenen dat een pro10 met 10.5t motor samen rijdt met een TC met motor vrij.

dus pro10 met 10.5t samen met modified toerwagens?? lol uhmmm dat lijkt me wel een beetje raar om dat te combineren.

Tevens moet je hierbij ook vanuitgaan dat pro10 rijders andere lijnen rijden dan toerwagens en botsingen dus vrij frequent voor kunnen komen. Toerwagens hebben ook meer massa en dit merk je bij het minst of geringste botsing zeker, de toerwagen zal bij een botsing of bij duw en trekwerk altijd winnen.

Om eerlijk te zijn lijkt me het samen laten meerijden met toerwagens niet een goed plan en het lijkt me niet dat andere dit wel leuk zullen vinden.

Laatst bewerkt:
N00b-vraagje

Ik zit te wachten op mij Gen10X en wil komend seizoen de 2WD-kant van de hobby eens gaan uitdiepen; 10.5 met lipo moet volgens mij al hard zat gaan, ik ben alleen nog geheel blanco op het gebied van de Pro10-banden.

Wat adviseren jullie als startpunt qua banden? Verder ben ik benieuwd of er ook draagvlak in Nederland en omstreken is voor een soort World GT (200 mm dus)?

Alvast bedankt,

Eric

Ik weet niet waar je rijd maar magenta achter en purple voor is de meest gebruikt combinatie. Magenta voor wordt ook wel gebruikt. Wanneer je veel rijd is het raadzaam meerdere sets banden te kopen. Bijvoorbeeld 3 sets achter en 3 sets voor. Er zijn een aantal redenen om dit te doen.
1. Door herhaaldelijk op dezelfde dag dezelfde banden te smeren worden de banden zachter en kunnen de randen kapot gaan. Door te wisselen heb je dat dus niet.

2. door slijtage moet je de rijhoogte en verplaatsing aanpassen. Als je meer setjes hebt hoef je dus niet constant de rijhoogte en de verplaatsing aan te passen. Is een stuk makkelijker.

Bij de border kun je deze krijgen voor een aantrekkelijke prijs. Als je 3 sets voor en achter koopt ben je zeker voor meer dan 1 race seizoen klaar. Combi prijs van 22,98 euro voor 1 set achterbanden en 1 set voorbanden.

200mm is (nog) niet populair onder de pro10 rijders. 99% rijden 235mm en ik weet niet of de vaste pro10 rijders naar 200mm willen gaan maar je kunt gewoon met een 200mm meedoen hoor, is geen enkel probleem. Het regelement voor pro10 is gelukkig vrij minimaal :-)

magenta achter gaat (bijna)altijd goed.purple is een hardere variant dan magenta.Ik zelf rij of met magenta rondom of met pink rondom.Dit naar gelang buiten temperatuur en grip van het circuit.Pink is zachter dan magenta.Pink bij koude temperatuur en lage grip en magenta bij hogere temp en schone baan.(dit alles bij real80,dit is wat afwijkend dan andere circuits)

Over het gebruik van meerdere sets per dag ,tja

Ik heb wel eens het idee dat het gebruik van smeermiddel en zonnebrand je banden xtra snel laat uitharden.Dus als je het setje de week erop weer wilt gebruiken gaat het opeens voor geen meter(mijn ervaring).Je kunt beter een setje compleet oprijden op een dag.Maar mischien moet je dit tzt maar eens in de gaten houden.

Het DMC regelement laat gelukkig alle 2wd auto's tot een breedtte van 240mm toe dus daar vallen alle Pro10's onder maar ook alle F1, GT200mm en weet ik het allemaal wat er nog te koop en te bouwen is...

Op de MACH gaat green/purple in mijn ervaring het beste. Bij pancars is het net als 1/12, aan de hand van de baan en de temperatuur bepaal je welke banden je neemt. Uiteindelijk weet je ongeveer wel welke banden op welke baan goed gaan en rij je hoofdzakelijk op één baan dan heb je dus maar een bepaalde set nodig...

Ik ben zelf geen voorstander van een set oprijden op een dag. Dan zit je steeds weer met de rollout en rijhoogte te klooien en dit is veel sleutelwerk. Gewoon de banden na gebruik in de huishoudfolie doen met wat tire-tweak erop. Blijven ze goed...

Joost.

Het hard worden van de banden klopt inderdaad wel. Wat ik gehoord heb en wat ik nog ga proberen voor het volgend race seizoen is het volgende: je kunt je banden laten weken in lauw/warm water met wat schoonmaak middel. Na een uur of wat de banden grondig schoonmaken/kneden en dan uitwassen met schoon water. Dan zijn de banden zowat geheel ontdaan van vuil en smeermiddel etc en krijgen ze hun eigen structuur terug. ( smeermiddel wordt beter opgenomen etc.) . Het schoonmaken met remmenreiniger of tire tweak doet hetzelfde wat ik gelezen heb maar water en wat afwasmiddel is een goedkoper alternatief
:-)

Zoals je ziet zoveel rijders, zoveel ervaringen en inderdaad, dit kan per circuite anders zijn. Zoals ik al aangaf is het voor mij persoonlijk het oprijden van 1 set banden ook te veel werk met rijhoogte en roll-out veranderen. Ik ben liever lui dan moe :-). Maar goed, probeer het uit en kijk wat jij het makkelijkste/ beste vindt.

Laatst bewerkt:
Inmiddels de F1 redelijk gebouwd. Nog even de overall verven en de electronica er in en dan laat het mooie weer maar komen.. .;-)

2822496e3f510398b.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back