Kolderstok schepen tips en vragen

Mijn buurvrouw had nog een mooi stuk eiken liggen(sorry, Hans). Ik heb meteen nog één gemaakt voor het Statenjacht.
IMAG1218.jpg

Dat ziet er netjes uit hoor - daar hoef je geen sorry voor te zeggen :)

Het beplanken van het Statenjacht is een behoorlijke uitdaging, omdat de boeg extreem rond loopt.
Ik overweeg een alternatieve methode. Eigenwijs zijn en afwijken van de handleiding is meestal niet verstandig, daarom graag een mening over het volgende.
Ik frees aan de voorkant van de valse kiel een
20191023_135352.jpg
paar mm weg, zodat ruimte ontstaat tussen boeg en valse kiel waar de planken klem tussen komen (zie tekening).
Zo wordt het beplanken makkelijker en bijkomend voordeel is een heel strakke afwerking. Zie ik iets over het hoofd? Maak ik een denkfout? Ik hoor het graag!

Dat lijkt een strak plan zoals je schetst. Maar dan wordt je schip 1.6 mm korter. Oftewel de dikte van je planken. En hoe vertaald zich dit naar je eerstvolgende spant? De boeg wordt dus nog stomper?
Dus maak je hier een denkfout naar mijn inziens. Of maak ik nu de denkfout?
De huidgangen zullen deze ronding wel kunnen krijgen door te buigen. Maar je zal meer moeten nadenken hoe je gaat verjongen en hoe de huidgangen straks vallen.

Laatst bewerkt:
De boeg van het Statenjacht is een pittige. Dit is één van de moeilijkere dingen aan dit model. Je kunt het doen zoals je schrijft, in principe heb je hier namelijk al een randje waar de planken achter vallen. De valse kiel is namelijk 6 mm en het notenhouten kieldeel 8 mm. Een iets diepere rand frezen zoals je tekent geeft net wat meer ruimte om de planken in te steken.

De boeg van het Statenjacht is een pittige. Dit is één van de moeilijkere dingen aan dit model. Je kunt het doen zoals je schrijft, in principe heb je hier namelijk al een randje waar de planken achter vallen. De valse kiel is namelijk 6 mm en het notenhouten kieldeel 8 mm. Een iets diepere rand frezen zoals je tekent geeft net wat meer ruimte om de planken in te steken.
In dat geval lopen de huidgangen dus eigenlijk tegen je vals kiel aan. En niet er op? Dan wordt je boeg nog meer stomper. Het eventuele balsa als uitvulling ligt dan ook een plankdikte terug:weetnie:

Dank voor je reactie. Ik ga het proberen. Tzt plaats ik wel een foto.

Kan iemand mij vertellen waarmee ik Danish oil ( ex Kolderstok) weer vloeibaar kan maken, na het deze zomer niet gebruikt te hebben zie ik nu een dikke gelei met een vel er op.
Kan zelf wel iets gaan proberen maar ??

Ik zal wel even via de mail antwoorden :)

Laatst bewerkt:
Hallo,
eerst even voorstellen. Ik ben Rijk van Manen, en ben 14 jaar oud. Ik ben bezig met mijn eerste schip, de Duyfken van Kolderstok, en ben zo ver dat bijna al het houtwerk af is. Ik wil nu eigenlijk het want gaan maken, maar ik weet niet hoe ik de rusten in vorm kan krijgen. Kan iemand mij zeggen hoe ik dat kan doen?

Hallo,
eerst even voorstellen. Ik ben Rijk van Manen, en ben 14 jaar oud. Ik ben bezig met mijn eerste schip, de Duyfken van Kolderstok, en ben zo ver dat bijna al het houtwerk af is. Ik wil nu eigenlijk het want gaan maken, maar ik weet niet hoe ik de rusten in vorm kan krijgen. Kan iemand mij zeggen hoe ik dat kan doen?
Welkom Ronk,
Probeer even een foto te maken van je Duyfken dan kunnen we wat beter mee kijken met je.
Bedoel je door de lengte van de rusten dat deze de ronding van de romp moet gaan volgen?

Bijlagen

• 15765248064934649016199128420258.jpg
    15765248064934649016199128420258.jpg
    146,8 KB · Weergaven: 190
Back