Kolderstok schepen tips en vragen

Rijk,
Allereerst petje af voor jou! Er zijn niet veel bouwers van 14 die zich bezig houden met houten schepen.
Ik was zelf 13 of zo toen ik begon, en heb het altijd leuk gevonden (ben nu ver in de vijftig).

Wanneer je de rusten wilt maken moet je van boven gezien de vorm in het hout schuren (3x10 mm noten) zodat deze tegen de romp past.
Dan kun je als je van opzij kijkt de kromming van de romp in het hout schuren. De rust wordt dan uiteindelijk ca. 2 mm dik. Dan de gleuven voor de puttingijzers erin maken en alles tegen de romp lijmen. En als je per ongeluk een houtje verprutst kun je een mail sturen. Dan kan ik een stukje nieuw toesturen.
Succes!

Ik wilde net zeggen wat knap zeg!!:yes::rofl:
Het lijkt er op dat je nu de rust aan de voorzijde een ronding hebt gegeven. Deze uitholling komt aan de achterzijde. Mischien heb je een figuurzaag om die uitholling er uit te zagen. Aan de voorzijde komt straks een latje die de jufferblokjes op zijn plaats houden. In het echie heette dat latje de naald. Aan de voorzijde blijft de rust dus helemaal recht.
20191216_204101.jpg

Ik zie dat je pas lid bent sinds afgelopen vrijdag.. wat knap dat je dit kan zonder te spieken op dit forum. Er zijn verschillende verslagen gestart op dit forum. Mijn verslag van de Duyfken vindt je op pagina 4. Maar ook zonder te kijken of afkijken gaat je dit lukken.

Nou nou Rijk dat is heel fraai wat je hier allemaal laat zien, enne 14 jaar zei je :worship::worship: hier kan menigeen een voorbeeld aan nemen hoor, respect.
En als je wat te vragen hebt, gewoon hier doen hoor... wij zullen je graag helpen...
Gr Koos.

Rijk, 14 jaar, petje af jongen. Op jouw leeftijd zitten de meeste aan de playstation gekluisterd. Maar jij leert hierdoor handigheid. Wat jij hier nu al laat zien is heel mooi. Knap van jou.

Kan dat schuren misschien ook uitgesneden worden
Rijk,

Wanneer je de rusten wilt maken moet je van boven gezien de vorm in het hout schuren (3x10 mm noten) zodat deze tegen de romp past.
Dan kun je als je van opzij kijkt de kromming van de romp in het hout schuren. De rust wordt dan uiteindelijk ca. 2 mm dik. Dan de gleuven voor de puttingijzers erin maken en alles tegen de romp lijmen. En als je per ongeluk een houtje verprutst kun je een mail sturen. Dan kan ik een stukje nieuw toesturen.
Succes!

Je kan ook met dubbelzijdige tapijttape zelf schuurblokjes maken in allerlei maten. Je kan een rondhoutje bekleden, of kleine stukjes triplex wat je over hebt gehouden. Zie op deze website in het midden een voorbeeld dat veel van ons toepassen om iets in vorm te krijgen. https://www.pietsan.nl/426090788 ergens in het midden staat iets over schuurblokjes.
Je vind op die site ook iets meer tips wat je misschien kan toepassen. Ook in de bouwverslagen kom je soms dingen tegen dat je denkt "dat is handig".
Nou succes ermee, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Back