Kolderstok schepen tips en vragen

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door TIMBERWOLF, 4 okt 2018.

1. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    5 dubbele sledes en 12 klootjes Jan hier is de foto uit het verslag van Koos

7C7A3A10-8EC8-4EBE-87FF-382E8D48D4D7.jpeg

En het touw wordt naar mijn mening op dezelfde manier bevestigt als de andere ra's

jotjot vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Misschien heb je hier iets aan, is ongeveer hetzelfde, kan wel zijn dat bij jou het touw niet over een ezelshoofd gaat, maar door een schijf of blok aan de mast.

IMG_1013.jpg IMG_1014.jpg

jotjot vindt dit leuk.
  3. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik heb nog even een foto van Hans Groenenberg geleend, hier kun je zien hoe de ra opgehangen wordt bij de 7 Provinciën De positie van het vaste en halende part staan vast wel op je tekening 20200211_211235.jpg

jotjot vindt dit leuk.
  4. Leensen

Leensen

Lid geworden:
    11 jan 2020
    Ik ga met het eerste touw beginnen (Batavia). Het gaat om het touw tussen het kardeelblok en de knecht.
    Het enige wat ik hierover in de handleiding kan vinden is "Dit blok wordt met licht draad aan een grote knecht gemonteerd". Met "licht" wordt dan "wit" bedoeld neem ik aan? Maar welke maat? 0,4 of 0,25?
    Op de tekeningen vind je dit ook niet terug (tenzij ik iets over het hoofd zie). Het enige dat ik hier kan vinden is dat het touw waarmee je de ra hijst 0,8b zou zijn. Wat op zich ook weer vreemd is want bruin draad zou alleen voor het staande want gebruikt worden. Waarom is dit hijstouw dan bruin?

Mocht iemand trouwens een tip hebben hoe je dat draad door het oog van de naald krijg, dan hoor ik dat ook graag :D

5. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Met een drup secondelijm even het einde hard maken, en scheef afsnijden. Het gaatje in de blokjes even wat opruimen met een klein boortje, en dan druk je het draadje er zo door heen.
    Voor de andere vragen moet je even wachten op de Batavia bouwers :D:D

Leensen vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    De val van het grootzeil is 50% van de touwdikte van de stag aan de grote mast, het kardeel is 35% daarvan..
    Weet je de maat van de stag niet dan meet je de dikte van de mast aan de voet van de mast. De dikte van de stag is daar 1/6 deel van. Bijv. is deze 12 mm dan is de stag 1/6 deel daarvan en dus 2 mm. De val is dan 1 mm en de talie of kardeel 0,7 mm. Gegevens uit Mondfeld

Leensen vindt dit leuk.
  7. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Voor de Batavia is de val 0,8mm en het kardeel 0,5 mm beide worden inderdaad licht uitgevoerd, de draad kun je door het oog van de naald halen zoals Peter hierboven beschreef of kijken bij het naaigerei waar speciale "doorhalers" voor in het schap liggen.
    Succes verder

Leensen vindt dit leuk.
  8. Leensen

Leensen

Lid geworden:
    11 jan 2020
    Had het zelf idd ook al uitgeprobeerd met een beetje houtlijm en daarmee kreeg ik het net door de naald. En naald en draad pastte gelukkig ook door de gaatjes in het kardeel en knecht. Heb de eerste kardeel en knecht ook al met elkaar in d echt verbonden net :D
    De val dus ook met licht touw? Dat vind ik zelf logisch, maar dat strook dan niet met de tekening. Maar eens zien of en wat ik daarmee ga doen. Tegen de tijd dat ik die val kan gaan maken ben ik vast wel weer een jaar verder :rofl:

Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  9. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Arjan_B, Baker en Herby63 vinden dit leuk.
  10. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
  11. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ha, ik had deze topic zelf nog niet eens gezien!

Baker vindt dit leuk.
  12. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Herby63, cees050, AndreD en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina