HMS Victory, Binnenste buiten.

Hatsikidee! Dat wordt weer smikkelen en smullen!

(voor onze wat oudere kijkbuiskindertjes....)

Jazeker, dat was smullen in die tijd.
Een impressie van de culinaire hoogstandjes uit die tijd samengesteld uit de volgende beschikbare ingredienten per persoon per week

full

Zondag:
Een stuk brood en een liter slap bier om in te weken.
Een stuk varkensvlees gekookt to een zeemleren lap en een schep geweekte en iets opgewarmde erwten.

Maandag:
Een schep havermout opgewarmd in een plens water met een klontje boter en een stukje kaas.

Dinsdag:
Een flink stuk gekookt of gebakken rundvlees waar je de hele dag op kunt kauwen.

Etc.

Eet smakelijk.

Laatst bewerkt:
Dat waren nog eens maaltijden, waar zijn de tijden gebleven........
Houten schepen; stalen mannen.
Stalen schepen: houten mannen.

Laatst bewerkt:
Update 120
Door allerlei omstandigheden heb ik deze week niet veel kunnen doen.
De dekbalken die ik vorige week heb passend gemaakt, heb ik deze week voorzien van de ledjes met bedrading, de bevestigings latjes voor de hangmatten zijn aangebracht en ze zijn geschilderd.
Het verschil tussen links en rechts, + en –, Stuurboord en Bakboord blijft toch een lastig iets.
Bij controle van de ledjes blijken er toch een paar verkeerd om te zitten. + = – en – = +.
Ik kan de balk andersom monteren maar dan wel weer eerst uitrichten. Dus schade is minimaal. Maar toch.

full

Foto: De dekbalken voorzien van verlichting en de bevestigingslatten voor de hangmatten. Ze liggen op volgorde van links naar rechts is van achtersteven naar boeg.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 121
Ook deze week is er niet veel van gekomen. Ik heb mijn dochter moeten helpen met het opzetten van een webwinkel.
Ik kan wel laten zien waar ik nu mee bezig ben. Dat zijn namelijk de eerste twee dekbalken en het onderste stuk van de boegspriet.
Er moet nog wel wat aan gebeuren maar zo gaat het eruit zien.

full

Foto: Begin van de boegspriet.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
De boegspriet gaat door het dek heen. Dus de rest ervan staat op het volgende dek en rust op de punt van de steven. Dat puntje komt ook op het volgende dek te staan.

Update 122
Ik loop tegen een dilemma aan.
Om dat duidelijk te maken laat ik u deze foto zien van de boeg op het middeldek.

full

Foto: Boeg op het middeldek. Voet van de boegspriet.

De beschrijvingen en tekeningen van McKay geven aan dat deze ruimte werd gebruikt als ziekenboeg. McKay tekent in het verlengde van het schot waar de boegspriet tegen aan staat aan weerszijden een schot met twee deuren. McGowan doet dat ook. Zodat de ziekenboeg is afgeschermd van de rest. Op zich heel logisch maar daar is op dit moment opde Victory dus niets van te zien. Sterker: de ziekenboeg wordt nu op de Victory een dek hoger geplaatst, in de ruimte voor de roundhouses (=toiletten). McGowan tekent daar ook een afgeschermde ruimte maar McKay weer niet, terwijl op de Victory het ook niet is afgeschermd.
Ik ben nu bezig de boegruimte te maken op het middeldek en de vraag is nu of ik wel of niet op het middeldek een schot ga plaatsten voor de ziekenboeg, en wat te doen op het hogere dek?
Ik heb al heel wat documentatie nagelopen
Als er lezers zijn die menen meer informatie hierover te hebben, of weten te vinden, verzoek ik dat aan mij te melden via een pb. Ook alle meningen van anderen is welkom.
Dan nu de voortgang.

Van boven gezien.
full

Foto: Voor de foto is de boeg wat “aangekleed” met klein spul.

Ik heb een nieuwe telefoon en die kan ook leuke foto's maken.

full

Foto: Boeg aan bakboord. Het kippenhok staat er ook.

full

Foto: Boeg aan stuurboord. Geschutpoort moet nog afgewerkt worden.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ik zie nu dat ik om reactie vroeg via een pb. Dat is per ongeluk gegaan. Iedereen mag reageren en iedereen mag dat zien. Daarom laat ik de reactie van PIngu hier zijn die via een pb ontving en mijn antwoord daarop.

Hoi Jan,
Ik ben in het boek Arming and Fitting of Man of War, een stukje tegengekomen over de inrichting van de Victory, tussen de bladzijdes 180 en 210 dacht ik.
Hier zie ik dat schot waar jij het over hebt ook niet staan.
Wel heb ik de alinea voorbij zien komen dat de werkruimte van de chirurgijn op of onder het Orlopdek gelegen was in de meeste schepen.
groet Peter.

Peter,
Goede tip. Ik had daar nog niet gekeken .Het klopt dat de chirurgijn op het orlopdek was gehuisvest en zijn werkruimte (operatiekamer) had. Maar dat was vooral in gevechtsituaties waarin hij veel moest amputeren. Orlopdek ligt onder de waterlijn dus veilig.
Gewone zieken, griepjes zeg maar, werden daar niet gehuisvest maar hogerop.
Het boek dat jij noemt, heb ik er ook nu op nageslagen en dat beschrijft een ontwikkeling van slechte naar betere huisvesting. En rond 1800 is het gebruikelijk een sickbay te hebben onder het forecastle, dus op het upperdek. Daar waar het op de Victory nu ook is. Voordeel: licht, luchtig en toilet vlak bij.
Het lijkt er dus op dat McKay met zijn tekeningen een oudere situatie schetst.
Ik neig er nu toe de huidige situatie op de Victory weer te geven dus die van rond 1800.

Bedankt voor je tip. Overigens zie ik hier ook nuttige info over de Brodie stove.

Groet Jan Zwart

Update 123
Het dilemma van vorige week zal ik waarschijnlijk oplossen door de huidige situatie van de Victory weer te geven. Het lijkt dat dit de meest waarschijnlijke situatie rond 1800 is geweest.

Dan verder.
Om dekbalken te kunnen plaatsen moeten eerst de spullen eronder zijn aangebracht.
En daar had ik te weinig van in voorraad.
Ringen voor aan de scheepswand.
Per geschutpoort zitten er 8 ringen. 30 poorten vereisen dus 240 ringen.

full

Foto: 240 Ringen voor montage rondom de geschutpoorten, met een klos draad en gebruikt gereedschap.

Munitiekisten.
Per kanon staat er een munitiekist met twee of drie ladingen kruit. Ik heb er meteen maar 60 gemaakt, ook voor het upperdek.

full

Foto: 60 munitiekisten met logo van koning George III

Rolpaarden.
Op dit dek komen 28 kanonnen te staan. Dus 28 rolpaarden nodig.
De rolpaarden op dit dek zijn identiek aan die van het lowerdek. Daarvan heb ik een voorbeeld uit de kit van DeAgostini van de doorsnede van de Victory. Net als voor het lowerdek kan ik die dus copieren.
Dus natekenen op een stuk triplex van 2mm dik, uitzagen en op maat veilen. Dit op maat veilen doe ik in paren die ik bijelkaar hou. Zo zijn de linker en rechterhelft identiek. Kleine verschillen tussen paren vallen niet op.

full

Foto: 54 zijwanden voor rolpaarden. Op de voorgrond het voorbeeld van DeAgostini en paar nr 14.

Het vierkante gat gebruikt DeaAgostini om daar de bodem in te schuiven, die bij hen een uitsteekseltje heeft. Ik lijm ze er zo wel op de juiste plaats in. Ik heb geen vierkante gatenboor.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Het lijkt er dus op dat McKay met zijn tekeningen een oudere situatie schetst.
Ik neig er nu toe de huidige situatie op de Victory weer te geven dus die van rond 1800.

Ik heb e.e.a opgezocht in het boek "The Arming and Fitting of English Ships of War" en kom eigenlijk tot dezelfde conclusie.
Persoonlijk zou ik in dit geval ook kiezen voor de situatie van 1805.

Citeren en reageren is ook niet meer zo eenvoudig als vroeger.
Mijn antwoord staat dus in de onderste alinea van de quote.....;)
Mooie kisten trouwens, hoe heb je die goudkleurige wapens op die kisten gemaakt Jan?
Is wel iets voor mij.....

Klaas:
Bij elk kanon stond onder andere een munitiekist gevuld met twee (of meer) kardoezen met kruit.
full

full

Met een beetje trucen op de computer kan je van het deksel deze foto maken.

full

Die foto kan je in een document plakken in formaat 4x5 mm. En ook een stuk of 20 naast elkaar en een paar regels.
Dan afdrukken en je hebt een strook papier met -tig foto's van kisten in formaat 4x5 mm.
Die strookjes plak je op een latje van 4x5, liefst eerst mooi rood geverfd. Dan zaak je alle kistjes los en verf je de zaagsneden ook mooi rood. Voila: 80 kisten.

Laatst bewerkt:
Back