Update 123
Het dilemma van vorige week zal ik waarschijnlijk oplossen door de huidige situatie van de Victory weer te geven. Het lijkt dat dit de meest waarschijnlijke situatie rond 1800 is geweest.
Dan verder.
Om dekbalken te kunnen plaatsen moeten eerst de spullen eronder zijn aangebracht.
En daar had ik te weinig van in voorraad.
Ringen voor aan de scheepswand.
Per geschutpoort zitten er 8 ringen. 30 poorten vereisen dus 240 ringen.
Foto: 240 Ringen voor montage rondom de geschutpoorten, met een klos draad en gebruikt gereedschap.
Munitiekisten.
Per kanon staat er een munitiekist met twee of drie ladingen kruit. Ik heb er meteen maar 60 gemaakt, ook voor het upperdek.
Foto: 60 munitiekisten met logo van koning George III
Rolpaarden.
Op dit dek komen 28 kanonnen te staan. Dus 28 rolpaarden nodig.
De rolpaarden op dit dek zijn identiek aan die van het lowerdek. Daarvan heb ik een voorbeeld uit de kit van DeAgostini van de doorsnede van de Victory. Net als voor het lowerdek kan ik die dus copieren.
Dus natekenen op een stuk triplex van 2mm dik, uitzagen en op maat veilen. Dit op maat veilen doe ik in paren die ik bijelkaar hou. Zo zijn de linker en rechterhelft identiek. Kleine verschillen tussen paren vallen niet op.
Foto: 54 zijwanden voor rolpaarden. Op de voorgrond het voorbeeld van DeAgostini en paar nr 14.
Het vierkante gat gebruikt DeaAgostini om daar de bodem in te schuiven, die bij hen een uitsteekseltje heeft. Ik lijm ze er zo wel op de juiste plaats in. Ik heb geen vierkante gatenboor.
Wordt vervolgd.