HMS Victory, Binnenste buiten.

Correctie voor degene die de munitiekist willen namaken.
Ik heb een lat gebruikt van 4x5 mm. Maar de afbeelding is 5x7mm. En niet 4x5 zoals ik vermeldde.
Uiteraard is het aan te passen naar eigen schaal. 5x7 is voor schaal 1:72.

Update 124
Deze week heeft in het teken van kanonnen gestaan.
Vorige week had ik al wat onderdelen ervoor gemaakt nu nog de wielen en assen.

full

Foto: Wielen gezaagd uit 6mm rond beuken en op de assen gestoken die nog aan het saté-stokje vastzitten.

De kanonslopen had ik al gegoten bij het lowerdeck, nu alleen nog afwerken, dat wil zeggen de druif er aan veilen en een oogje erboven aanbrengen.

full

Foto: Kanonslopen gegoten met epoxyhars. Aan de brede kant zat een bult waarmee ze waren opgehangen, waardoor de druif is verdwenen. Zie pagina 24 voor het verslag van het gietproces.

Zo staan ze klaar voor een verfbeurt.

full

Foto: Kanonslopen op een stokje, klaar voor een verfbeurt.

En dit zijn alle onderdelen
full

Foto: Alle onderdelen voor het maken van de rolpaarden en de kanonlopen.

En zo zien 28 paarden en kanonnen eruit vóór de afwerking.

full

Foto: 28 rolpaarden met kanonsloop klaar voor bevestiging daarvan en verdere afwerking.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 125
De vorige week heeft u de rolpaarden met de kanons lopen gezien. Deze week ben ik begonnen de lopen op de rolpaarden te monteren. Door twee beugeltjes te maken die over de trunnions worden bevestigd met twee spijkertjes. Het resultaat: Nog steeds gewoon een kanons loop op een rolpaard. Heb nog een heel stel te gaan.

Toevallig was ik deze week bij Kruidvat en daar zag ik een setje voorzetlensjes voor op een smartphone. (Slechts € 2,50). Het setje bestaat uit een knijper, een fish eye, een macro en een wide angle lens.
Om dat wat uit te proberen heb ik een pannetje gemaakt voor op de Brodie-stove.

full

Foto: Pannetje voor op de Brodie stove. Gemaakt met een macro voorzetlens op smartphone.

Het pannetje heb ik gemaak t door een stripje koperplaat (0,3mm dik) rond een 3mm dik stokje te wikkelen en daartegen rond te kloppen. Naad dicht gesoldeerd. Een rondje koperplaat bovenop het stokje gelegd zodat het net in het rondje viel en die naad ook dicht gesoldeerd Gaatje boren en stukje koperdraad (0,7mm) erin gestoken en van binnen vast gelijmd.
Overtollig soldeer weggevijld.
Op deze macrofoto te zien kan het nog wat netter worden afgewerkt.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 126
Afgelopen week weer wat massawerk gedaan.
Alle kanonnen zijn nu opgetuigd.
Dat wil zeggen:
54 beugeltjes voor de trunnions gemaakt en met 108 afgeknipte spijkertjes vastgezet.
Per kanon 7 oogbouten vastgezet in voorgeboorde gaatjes.
Dus 196 gaatjes geboord en daar 196 oogboutjes in gezet.
In twee oogboutjes een ringetje (=58 stuks) geplaatst.
Eén kanon ziet er nu zo uit:

full

Foto: Eén kanon van de 28 met alle “toeters en bellen”.

In bericht #798 heb ik een foto laten zien van de munitiekist. Er staan ook open kisten opde Victory om te laten zien wat er in zit. Dus heb ik ook maar een paar open staande kisten gemaakt.
Van hout is dat niet te doen maar van dik papier (karton) gaat dat prima.

full

Foto: Links het “platgeslagen” patroon van een kist met de afmetingen in mm, en rechts de in elkaar gevouwen kist.

En zo ziet het er uit na enige afwerking.

full

Foto: Openstaande kardoezenkisten.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 127
Afgelopen week was het geen weer om veel activiteiten te ontplooien.
Ik ben weer begonnen aan het dek zelf.
Enkele geschutpoorten zijn nu aan de binnenkant afgewerkt. Dat wil zeggen een zijkant aangebracht zodat er een sponning ontstaat.
En geverfd.

full

Foto: Geschutpoort met sponning. Rechts de aansluiting voor de verlichting.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 128
Weer een stel geschutpoorten afgewerkt. Daarbij kwam ik van voor naar achteren werkend, de ingang tegen met de buitentrap.
Op de tekening van Mckay zijn de details daarvan goed te zien.

full

Foto: McKay: Tekening van de buitentrap met ingang.

Van de ingang heb ik geen betere foto dan deze. Hierop is toch enigszins de afwerking te zien.

full

Foto: De ingang waar iets van de binnenbetimmering is te zien.

Voor de binnenkant van de ingang heb ik aparte “betimmering” gemaakt.

full

Foto: Binnenbetimmering van de ingang.

Het is gemaakt van twee strookjes 5x0,5 mm linden met stripjes styreen erop gelijmd. Ook de buitenkant is omlijst met een stripje (bruin geverfde) styreen.
De traptreden heb ik in eerste instantie proberen te maken door in een 4x4 latje een profiel te schrapen. In een oud mesje heb ik het gewenste profiel geslepen en daar de lat langsgehaald.
Dat ging vrij aardig. Maar ineens realiseerde ik me dat ik een rekenfout had gemaakt. Er moeten 1 treden op een afstand van 44 mm. Dat is dus 4 mm per trede. Maar er moet wel enige afstand tussen de treden zitten. Dus de trede zelf moet bijv 3 mm zijn.
En dat is te klein (vvor mij) om te slijpen langs een profiel.
Daarom heb ik de treden gemaakt door drie latjes op elkaar te lijmen:
Van boven naar beneden: 1x4mm; 2x3mm en 2,5x0,5 mm.
Dat levert een dikte van 3,5 mm. Dus slechts 0,5 mm tussenruimte. Ik heb dat nog wat dunner gevijld en kom nu uit op 3,2 mm. Dat is acceptabel.

full

Foto: Eén traptrede.

full

Foto: 10 traptreden, één is al vastgelijmd, passen op 44 mm mét tussenruimten.

full

Foto: Ingang met twee treden. De scheiding tussen middeldek en lowerdek is hier goed te zien. Dat wordt wat beter (= minder zichtbaar) als de dekbalken worden gemonteerd.

Ook probeerde ik even of het portaal past. Die onderdelen heb ik bij DeAgostini besteld van de doorsnede van de Victory. Die is ook 1:72.
Helaas bleek het dak van het portaal niet horizontaal uit te komen maar sterk af te lopen. De helling van mijn scheepswand is veel te weinig vergeleken met de tekening van McKay. Dus ik zal het portaal moeten aanpassen zodat het dak horizontaal loopt. Voor later.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back