Update 128
Weer een stel geschutpoorten afgewerkt. Daarbij kwam ik van voor naar achteren werkend, de ingang tegen met de buitentrap.
Op de tekening van Mckay zijn de details daarvan goed te zien.
Foto: McKay: Tekening van de buitentrap met ingang.
Van de ingang heb ik geen betere foto dan deze. Hierop is toch enigszins de afwerking te zien.
Foto: De ingang waar iets van de binnenbetimmering is te zien.
Voor de binnenkant van de ingang heb ik aparte “betimmering” gemaakt.
Foto: Binnenbetimmering van de ingang.
Het is gemaakt van twee strookjes 5x0,5 mm linden met stripjes styreen erop gelijmd. Ook de buitenkant is omlijst met een stripje (bruin geverfde) styreen.
De traptreden heb ik in eerste instantie proberen te maken door in een 4x4 latje een profiel te schrapen. In een oud mesje heb ik het gewenste profiel geslepen en daar de lat langsgehaald.
Dat ging vrij aardig. Maar ineens realiseerde ik me dat ik een rekenfout had gemaakt. Er moeten 1 treden op een afstand van 44 mm. Dat is dus 4 mm per trede. Maar er moet wel enige afstand tussen de treden zitten. Dus de trede zelf moet bijv 3 mm zijn.
En dat is te klein (vvor mij) om te slijpen langs een profiel.
Daarom heb ik de treden gemaakt door drie latjes op elkaar te lijmen:
Van boven naar beneden: 1x4mm; 2x3mm en 2,5x0,5 mm.
Dat levert een dikte van 3,5 mm. Dus slechts 0,5 mm tussenruimte. Ik heb dat nog wat dunner gevijld en kom nu uit op 3,2 mm. Dat is acceptabel.
Foto: Eén traptrede.
Foto: 10 traptreden, één is al vastgelijmd, passen op 44 mm mét tussenruimten.
Foto: Ingang met twee treden. De scheiding tussen middeldek en lowerdek is hier goed te zien. Dat wordt wat beter (= minder zichtbaar) als de dekbalken worden gemonteerd.
Ook probeerde ik even of het portaal past. Die onderdelen heb ik bij DeAgostini besteld van de doorsnede van de Victory. Die is ook 1:72.
Helaas bleek het dak van het portaal niet horizontaal uit te komen maar sterk af te lopen. De helling van mijn scheepswand is veel te weinig vergeleken met de tekening van McKay. Dus ik zal het portaal moeten aanpassen zodat het dak horizontaal loopt. Voor later.
Wordt vervolgd.