HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 116
Afgelopen week ben ik deels bezig geweest met het beplanken van de binnenwanden. Omdat die voor de geschutpoorten langs gaat moet ik nu ook de geschutspoorten weer vrijmaken en afwerken. Daar gaat nog wel wat tijd inzitten.

full

Foto: Beplankte binnenwanden.

Verder heb ik de bouw van de oven besproken met collegabouwer Henk. Hij ontdekte twee dingen die mij nog niet waren opgevallen.
De oven heeft een pijp naar beneden. Vermoedelijk voor aanzuiging van lucht. Deze pijp zou dus in het onderliggende dek moeten worden aangebracht. Maar omdat het een vrij hangende pijp is kan ik het nergens aan bevestigen. Ik laat dat weg.
Een tweede punt is dat de twee achterste luiken geen vuurluiken zijn maar luiken voor een (brood) oven. Mijn bedoeling was deze ook open te maken en er vuur achter te laten zien. Dat zou dus helemaal fout zijn geweest. Als ik ze open laat moet er dus een donkere holte achter zitten met bijv een brood er half uitstekend. Probleempje is dat ter plekke van die broodoven ik de ledjes had willen plaatsen. Dat wordt dus dringen daar van binnen.
Bij verder onderzoek, vooral naar de maten, is gebleken dat ik de maten iets te klein heb genomen. 3 a 4 mm maar, maar op 27 mm is dat toch 10%. Opnieuw tekenen en rekenen dus.
Maar bij dat onderzoek stuitte ik ook op een site van een bouwerr van de HMS Fly. Een tijdgenoot van de Victory. Deze bouwer wilde voor de HMS Fly ook een Brodie stove bouwen en heeft daar voor het renovatie verslag van 1920 van de Brodie oven op de Victory gebruikt. Uiterst relevante informatie dus. Verder heeft hij een zeer gedetailleerd verslag van die bouw geplaatst met aangeven van gebruikte materialen, maten ervan en gereedschap/tools.

Het verslag is te vinden op: http://hmsfly.com/brodieGalleyStove.html Een aantal tips hierin ga ik zeker gebruiken.
Ook heeft dit verslag veel informatie opgeleverd over de werking van de oven. Zo wordt bijv de as van het spit aangedreven door een fan in de gas afvoerpijp. Op mijn model zal deze afvoerpijp, op niveau van het hogere dek, moeten worden doorgesneden, zodat het inwendige, en dus ook die fan, zichtbaar zal moeten zijn.

full

Foto: Brodie stove gemaakt voor de HMS Fly.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Kan ik alvast wat te eten bestellen Jan? Gebraden kippetje of zo?

Dat is goed, maar dan moet je hem wel eerst even schieten met je nieuwe draaibas. Dan heb ik nog even tijd?

Nee - gaat hem niet worden. Ik mag met mijn draaibas de supermarkt niet in om een diepvrieskip te kopen.

Nieuw begrip: draaibascrimineel....

Een braadkip schieten met een draaibas :offtopic: Durven jullie wel???
Er blijft niks van dat beest over. Een musket is groot genoeg

Update 117
In de zomerdagen zijn er allerlei andere dingen te doen die de voortgang in de bouw wat belemmeren.
Deze week heb ik alleen een aantal openingen in het dek gelokaliseerd en opengesneden. Hierbij moet ik goed letten op het aansluiten op de onderliggende dekbalken. Die bepalen waar de openingen exact moeten komen. En hopelijk stemt dat overeen met het nieuwe dekplan.
Daar zat en zit een afwijking van 5 mm. Als de voorste helft goed ligt, ligt de achterste helft dus 5 mm er naast. Ligt de achterste helft goed dan ligt de voorste helft 5 mm fout. Ik heb dit opgelost door ergens in het midden het voorste en het achterste deel van het dekplan 5 mm naar elkaar toe te brengen. Nu past het hele dekplan op de onderliggende dekbalken. Ik denk dat dit niemand zal opvallen als ik het niet vertel. En dan nog.

full

Foto: Dek met openingen voor roosters en trappen.

Verder heb ik wat geschutpoorten afgewerkt met hier en daar een likje plamuur.
Geen voortgang aan de oven.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Jammer dat je het nu verteld hebt Jan - daar gaan we dus wel op letten! Haha (geintje!)

Ik heb zo het idee dat iemand goed studie moet maken van jouw schip, wil hij die 5 mm. vinden.
Ik vind het er weer mooi uitzien Jan.

Update 118
Deze week is het aanzien van het dek ineens 250 jaar ouder geworden. Dank zij azijn met een schuursponsje.
Rond enkele openingen heb ik een rand aangelegd en daarvoor roosters pas gemaakt.
In één van de openingen komt de trap vanuit het onderliggende dek uit.
Als u nog weet uit een vorige update sluit een trap niet mooi aan op het bovenliggende dek. De afstap van het dek naar de eerste trede is te groot. Daarom heb ik nu in het trapgat van het bovenliggende dek ook een trede vastgezet. De afstap is nu acceptabel.

full

Foto: Het middeldek is iets opgetild. Zo zie je goed dat de bovenste trede aan dat dek vastzit en de rest van de trap op het daaronder gelegen dek.

Verder ben ik begonnen met het pas maken van de dekbalken.

full

Foto: Een aantal dekbalken zijn passend gemaakt. Hier is ook te zien dat de afstap naar de trap acceptabel is.

Passend maken van dekbalken wil zeggen de exacte positie bepalen t.o.v. de dek openingen en de correcte hoogte instellen door inkepingen van de wegeringen en/of dunner vijlen van de dekbalk uiteinden.

full

Foto: Controle op gelijke hoogte van de dekbalken. De lat in langsrichting moet ik wel indrukken om hem de zeeg te laten volgen. Maar dan raakt hij alle balken.

Later wordt dan de verlichtings bedrading aangebracht. Omdat ik op dit dek ook veel hangmatten wil ophangen moeten de dekbalken ook worden voorzien van ophangpunten hiervoor. En natuurlijk de kanonsgereedschap haken.
Ook ben ik weer even bezig geweest met de oven. Het lukte me niet om aan de deurtjes twee scharnieren te maken. (Op 4 mm !!!). Daarom heb ik het iets eenvoudiger gemaakt. In plaats van twee “duimen” onder elkaar, elk voor één scharnierblad, heb ik één wat langere duim geplaatst waar beide scharnierenbladen om draaien. Je moet het weten anders valt het niet op.
Mocht iemand hier commentaat op hebben, dan verwacht ik van die persoon binnenkort foto's dat hij het beter kan. ( )

full

Foto: Luiken dicht.

full

Foto: Luiken open.

Ik vind het maken van die oven een leuk dingetje. Ik zit er aan te denken om die oven ook apart te maken maar dan op een wat groter formaat. 15X20 cm of zo. Dan kan je de details echt goed uitwerken. We zien wel. Heb nog genoeg te doen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ik doe het je niet na Jan :)
(maarreh... nu je toch zo gedetailleerd bezig bent: komt er ook een echt vuurtje in de oven? Met zo'n "knetterend" ledje?)

Update 119
Deze week is er op twee fronten voortgang te melden.
Ten eerste de oven.
Een aantal foto's laten de tussenstappen zien.

full

Foto: Wanden aan elkaar gelijmd. Stangen zijn van opzij erin gestoken.

full

Foto: Achter het luik van de broodoven een (driehoekige) kast geplaatst. Deze oven mag niet verlicht worden. Driehoekig ander schermt hij licht af naar achteren.

full

Foto: Kolen zijn nagebootst door glasgruis op stukjes verpakkingsplastic te lijmen en zwart te verven.

full

Foto: Twee rode ledjes en een weerstand erin gefriemeld.

full

Foto: Plankje op de ledjes om ze te fixeren.

full

Foto: Zwart geverfd en ledjes aangezet. Duidelijk zijn de drie compartimenten met vuur te zien, die apart opgestookt kunnen worden.

Het dak van de oven met de rest van de tierelantijnen is voor later.
Dan het dek zelf.
Alle dekbalken zijn pas gemaakt, op de goede plaats en op hoogte gebracht.

full

Foto: Alle dekbalken pas gemaakt. Liggen nog los.

full

Foto: Gebruikte “instrumenten” voor het pas maken van de dekbalken.

Het pas maken van de dekbalken verloopt als volgt:
Eerst op de plattegrond van het dek de exacte plaats bepalen van de dekbalken aan de hand van de aangegeven plaats van de pilaren. De dekbalk zit recht boven een pilaar. Om scheef kijken te vermijden gebruik ik hulpstukje A. Dit schuif ik verticaal gehouden tot de plaats van de pilaren(dekbakbalk). Aan bakboord en stuurboord. Dan met driehoek C controleren of de dekbalk haaks staat op de richting van de dekplanken van het dek. Dus haaks op de lengterichting van het schip. Dan streep ik die plaats aan op de wegeringen. Vervolgens maak ik in de wegering een inkeping waar de dekbalk in valt. Kan dan niet meer verschuiven. Met hulpstukje B, waarvan de poot precies 29 mm lang is controleer ik de hoogte van de bovenkant van de dekbalk t.o.v. het dek.
Met een lange lat kan ik dan de stand van alle dekbalken controleren. Zie foto in vorige update.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back