janzwart
verslagschrijvers
Update 116
Afgelopen week ben ik deels bezig geweest met het beplanken van de binnenwanden. Omdat die voor de geschutpoorten langs gaat moet ik nu ook de geschutspoorten weer vrijmaken en afwerken. Daar gaat nog wel wat tijd inzitten.
Foto: Beplankte binnenwanden.
Verder heb ik de bouw van de oven besproken met collegabouwer Henk. Hij ontdekte twee dingen die mij nog niet waren opgevallen.
De oven heeft een pijp naar beneden. Vermoedelijk voor aanzuiging van lucht. Deze pijp zou dus in het onderliggende dek moeten worden aangebracht. Maar omdat het een vrij hangende pijp is kan ik het nergens aan bevestigen. Ik laat dat weg.
Een tweede punt is dat de twee achterste luiken geen vuurluiken zijn maar luiken voor een (brood) oven. Mijn bedoeling was deze ook open te maken en er vuur achter te laten zien. Dat zou dus helemaal fout zijn geweest. Als ik ze open laat moet er dus een donkere holte achter zitten met bijv een brood er half uitstekend. Probleempje is dat ter plekke van die broodoven ik de ledjes had willen plaatsen. Dat wordt dus dringen daar van binnen.
Bij verder onderzoek, vooral naar de maten, is gebleken dat ik de maten iets te klein heb genomen. 3 a 4 mm maar, maar op 27 mm is dat toch 10%. Opnieuw tekenen en rekenen dus.
Maar bij dat onderzoek stuitte ik ook op een site van een bouwerr van de HMS Fly. Een tijdgenoot van de Victory. Deze bouwer wilde voor de HMS Fly ook een Brodie stove bouwen en heeft daar voor het renovatie verslag van 1920 van de Brodie oven op de Victory gebruikt. Uiterst relevante informatie dus. Verder heeft hij een zeer gedetailleerd verslag van die bouw geplaatst met aangeven van gebruikte materialen, maten ervan en gereedschap/tools.
Het verslag is te vinden op: http://hmsfly.com/brodieGalleyStove.html Een aantal tips hierin ga ik zeker gebruiken.
Ook heeft dit verslag veel informatie opgeleverd over de werking van de oven. Zo wordt bijv de as van het spit aangedreven door een fan in de gas afvoerpijp. Op mijn model zal deze afvoerpijp, op niveau van het hogere dek, moeten worden doorgesneden, zodat het inwendige, en dus ook die fan, zichtbaar zal moeten zijn.
Foto: Brodie stove gemaakt voor de HMS Fly.
Wordt vervolgd.
Afgelopen week ben ik deels bezig geweest met het beplanken van de binnenwanden. Omdat die voor de geschutpoorten langs gaat moet ik nu ook de geschutspoorten weer vrijmaken en afwerken. Daar gaat nog wel wat tijd inzitten.
Foto: Beplankte binnenwanden.
Verder heb ik de bouw van de oven besproken met collegabouwer Henk. Hij ontdekte twee dingen die mij nog niet waren opgevallen.
De oven heeft een pijp naar beneden. Vermoedelijk voor aanzuiging van lucht. Deze pijp zou dus in het onderliggende dek moeten worden aangebracht. Maar omdat het een vrij hangende pijp is kan ik het nergens aan bevestigen. Ik laat dat weg.
Een tweede punt is dat de twee achterste luiken geen vuurluiken zijn maar luiken voor een (brood) oven. Mijn bedoeling was deze ook open te maken en er vuur achter te laten zien. Dat zou dus helemaal fout zijn geweest. Als ik ze open laat moet er dus een donkere holte achter zitten met bijv een brood er half uitstekend. Probleempje is dat ter plekke van die broodoven ik de ledjes had willen plaatsen. Dat wordt dus dringen daar van binnen.
Bij verder onderzoek, vooral naar de maten, is gebleken dat ik de maten iets te klein heb genomen. 3 a 4 mm maar, maar op 27 mm is dat toch 10%. Opnieuw tekenen en rekenen dus.
Maar bij dat onderzoek stuitte ik ook op een site van een bouwerr van de HMS Fly. Een tijdgenoot van de Victory. Deze bouwer wilde voor de HMS Fly ook een Brodie stove bouwen en heeft daar voor het renovatie verslag van 1920 van de Brodie oven op de Victory gebruikt. Uiterst relevante informatie dus. Verder heeft hij een zeer gedetailleerd verslag van die bouw geplaatst met aangeven van gebruikte materialen, maten ervan en gereedschap/tools.
Het verslag is te vinden op: http://hmsfly.com/brodieGalleyStove.html Een aantal tips hierin ga ik zeker gebruiken.
Ook heeft dit verslag veel informatie opgeleverd over de werking van de oven. Zo wordt bijv de as van het spit aangedreven door een fan in de gas afvoerpijp. Op mijn model zal deze afvoerpijp, op niveau van het hogere dek, moeten worden doorgesneden, zodat het inwendige, en dus ook die fan, zichtbaar zal moeten zijn.
Foto: Brodie stove gemaakt voor de HMS Fly.
Wordt vervolgd.
Laatst bewerkt: