Update 129
Eerst de vorderingen van afgelopen week.
De traptreden heb ik verkleind naar de maten zoals vorige week beschreven. Het oogt nu veel acceptabeler.
Ook zijn alle geschutpoorten nu voorzien van inwendige omlijsting die een rand vormen als kozijn voor de luiken en hij heeft een eerste verfbeurt gehad.
Foto: Na eerste verfbeurt. De kier tussen middledeck en lowerdeck kan nog wat weggewerkt worden.
Maar ….. ik liep weer tegen een probleem aan.
Ik had al vaag het vermoeden dat er iets niet klopte totdat ik het echt controleerde aan de hand van de Caldercraft tekeningen.
Foto: De afstand tussen de rijen geschutpoorten is te groot.
Hierop is duidelijk te zien dat de afstand tussen de twee rijen geschutpoorten veel (5 mm) te groot is. De oorzaak hiervan is dat de spanten doorgezaagd zijn en er een nieuw dek is gemaakt dat rust op de dekbalken eronder. Hierdoor is er een paar mm extra ruimte ontstaan, omdat niet alles vlekkeloos aansluit.
De geschutpoorten heb ik niet uitgelijnd aan de buitenkant, zoals Pietsan doet met zijn Sovereign of the Seas, maar t.o.v. de bovenkant van het dek. De rolpaarden met de kanonnen moeten namelijk netjes naar buiten kunnen “kijken”. Als ik de poorten aan de buitenkant had uitgelijnd zouden ze lager zitten en zouden de kanonnen tegen de bovenkant van de poorten aankomen.
Ik moet nu dus weer even verwijzen naar de uitgangspunten voor deze bouw, vermeld in de allereerste aankondiging, in volgorde van belang.
- Het laten zien hoe de Victory er van binnen uit ziet is het allerbelangrijkste. Grenzen hieraan zijn de mate van miniaturisering en mijn eigen kunnen.
- Technische constructie. Wil ik zo veel mogelijk laten zien. Maar het model wordt geverfd en veel constructies zijn niet meer zichtbaar.
Deze geconstateerde afwijking in de technische contructie is dus ondergeschikt aan de rest.
Maar hoe nu verder.
Je kan niet ongestraft iets aan de constructie aanpassen zonder elders weer tegen iets aan te lopen.
Zo moet aan de bovenkant van het middeldeck het bovenste berghout worden aangebracht. Dit kan worden uitgericht tussen de rijen geschutpoorten van het middeldeck en het upperdeck.
Het upperdeck heb ik nog niet dus kan ik alleen maar uitrichten t.o.v. het middeldeck, met als risico dat het niet uitkomt met het uppperdeck. Ik heb dat berghout wel nu nodig omdat de touwen van de luiken erdoor heen lopen. En die heb ik weer nodig voor … etc... etc...
Ik loop hier dus weer tegen diverse kip – ei problemen op.
Bij het los zagen van het middeldeck liep ik er al aan te denken om de andere dekken ook al te maken vóór de detaillering van de dekken aan te brengen. Dat heb ik toen niet gedaan omdat ik graag aan de detaillering wilde beginnen. (Vind ik iets leuker)
Nu begin ik in te zien dat het waarschijnlijk toch noodzakelijk is. Eén kip – ei probleem moet dan worden opgelost. Om een dek te maken heb ik de dekbalken van het onderliggende dek nodig. En dan moet de detaillering daarvan er al in zitten.
Daarom ga ik het volgende doen.
Op het middeldeck ga ik voor de helft van het aantal dekbalken, tijdelijke dekbalken plaatsen, die later dus kunnen worden vervangen door de definitieve. Dat is voldoende om het upperdeck daarop pas te maken. Dan tijdelijk balken op het upperdeck om het halfdek te maken, en daarop tijdelijke balken voor het kampagne dek of poopdeck.
Als die dekken allemaal netjes passen en op elkaar aansluiten ga ik stuk voor stuk de tijdelijke balken weghalen, de ruimte daaronder detaileren en de definitieve dekbalken, evt met verlichting, aanbrengen.
Ongetwijfeld zal dat ook wel ergens weer problemen opleveren maar dat zien we dan wel weer.
Wordt vervolgd.