HMS Victory, Binnenste buiten.

Het ophalen van het anker was denk ik ook een handeling waar goed op geoefend moest worden en waarbij mensen enorm op elkaar ingespeeld moesten raken. Dat zal zeker wel eens fout gegaan zijn.
Is er ooit wel eens onderzoek gedaan naar hoeveel slagen er om de kaapstander moesten om het anker op te halen? Nat touw is stroef, dus misschien waren een of twee slagen al voldoende.

Hans,
Ik heb ergens gelezen dat er minstens drie slagen nodig waren. McKay toont in zijn boek een foto met vier slagen

full

Wat ik me wel nog steeds afvraag is hoe ze de stuk of vier pilaren konden weghalen. Die zullen toch redelijk klem moeten staan, want anders hebben ze geen nut. Nu zouden we met een krik de bovenbalk wat opdrukken. Maar toen?

Laatst bewerkt:
Update 90.

Weet iemand of voor het vastbinden van de ankerkabel aan de messenger een speciale knoop werd gebruikt? Eén die ook makkelijk weer los te halen is?

de zogenaamde "seisings" waarmee het zwaartouw aan de kabelaring werd geknoopt zaten op bepaalde afstanden vast in de kabelaring gesplitst en werden met een eenvoudige platte knoop aan het zwaartouw bevestigd. (zie tekening),

Ooooo..., de seizings zaten al aan de kabelaring gesplitst. Dat wist ik niet en heb ook nergens gezien. Is op de foto an McKay ook niet te zien. Ook niet op foto's van de Victory zelf. Lijkt me overigens wel logisch.
Wel nu heb ik weer een klusje erbij. : Seizings in de kabelaring splitsen.
Bedankt Piet.

Laatst bewerkt:
Ik heb wat verder gezocht naar info over het ophalen van ankers.
En vond het volgende: http://nautarch.tamu.edu/model/report2/
Daar wordt een model beschreven van de kaapstander op de Victory en de werking van de messenger. Hier is sprake van "nippers". Touwen waarmee de ankerkabel aan de messenger wordt gebonden, maar voordat de kabel onderdeks gaat worden de nippers weer verwijderd. Dus NIET in de messenger gesplitst.
OK, het is een beschrijving an een model, maar niet van de eerste de beste.

Gezien al deze info en vooral de foto's van de Victory, heb ik besloten de touwen (nippers of seizings) als losse stukken touw te plaatsten en niet in de messenger te splitsen.
Wellicht is de methode die Piet beschrijft er een die elders of in latere tijden is gebruikt.
Piet, wat is de bron van "jouw" methode?

Wat je hierboven laat zien, zijn verdikkingen (muizings) die in de kabelaring zijn gesplitst, deze constructie is een stuk moeilijker te realizeren in de modelbouw. Deze "muizings voorkwamen dat de seisings over de kabelaring doorslipten.
Hier werden dan losse eindjes touw gebruikt om het zwaartouw vast te maken, deze touwtjes konden dan niet doorslippen omdat ze niet over de muizing konden slippen.
Helaas is mij niet bekent welke jaartallen voor de verschillende methodes staan.
Je vind onderandere een korte beschrijving in het boek van Mondfeld op bladzijde 154.

Daar had ik nog niet gekeken. Jammer genoeg geeft hij niet aan in welk tijdvak en door wie muizings werden gebruikt. Omdat ik ze op foto's van de Victory niet zie, ga ik ervan uit dat ze daar en toen ook niet werden gebruikt. Wel heb ik nu van Mondfeld geleerd hoe de ankerkabels (zwaartouw) over de betingsliggen. Dus niet voor niets geweest.

Update 91
Zoals ik al aankondigde is het nu tijd voor het plaatsen van details.
Maar eerst heb ik nog wat tafels en banken gemaakt.
Per kanon één tafel en twee banken. Dus 30 tafels, 60 banken en 120 poten voor de banken.

full

Foto: Onderdelen voor meubilair. Behandeld met azijn voor veroudering.

De tafels zitten straks aan de scheepswand vast en de andere kant hangt met een touw aan een oog in de dekbalken. Via een hulpstukje, om alle lussen even groot te maken, zijn alle tafels voorzien van een touwlus. De banken zijn voorzien van twee poten.

full

Foto: Hulpstukje om alle lussen even groot te maken. Resulterende tafels en banken.

Deze en andere details heb ik even op het dek gelegd bij de langszij staande kanonnen en de uitgereden kanonnen. Deze moeten nog wel worden vastgezet, want los laten liggen is geen optie.

full

Foto: Langszij staande kanonnen met alle meubilair en takels.

full

Foto: Uitgereden kanonnen met meubilair op zijn plaats. Vanwege de ronding naar de boeg moet ik hier een paar banken inkorten.

Verder is het binnen halen van de stuurboord ankerkabel gedetailleerd.
Zodra de kabel binnenboord is moet hij direct zo goed mogelijk worden schoongemaakt. Alle groene troep moet eraf worden geborsteld.

full

Foto: Binnengehaalde ankerkabel schoonmaken van groene troep.

Verder moet de ankerkabel direct worden vastgemaakt aan de kabelaring en vlak voordat hij benedendeks gaat weer worden losgemaakt.

full

Foto: Links ankerkabel vastmaken en rechts weer losmaken.

Het andere anker ligt nog in zee en de kabel is dus geborgd om de betings.

full

Foto: Ankerkabel geborgd aan beting.

De ankerkabel wordt via de kabelaring door een groot aantal mannen door draaien van de kaapstander binnengehaald.
Normaal staan er 10 man per spaak. Op lowerdeck dus 120 man en een dek hoger nog eens zoveel.
Hier staan er nu een stuk of 60. Er is nog wat plaats vrij dus ik kan er nog een stel bij plaatsten, maar 120 zal ik niet halen. Desondanks wordt de indruk van "veel" goed weergegeven.

full

Foto: Bemande kaapstander.

full

Foto: Bemande kaapstander. Over het trapgat links zijn een paar planken gelegd. Ook het net rondom de trapgaten kan niet blijven staan. Wordt nog gemaakt en los er naast gelegd evenals de tijdelijk weggehaalde kolommen en trap..

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
!!! :)

Hoe heb je de groene troep gemaakt? Als ik in mijn vijver kijk zie ik exact hetzelfde spul...

Hans,
Een plukje watten uitpluizen en dan met gewone waterverf uit een tubetje groen verven. Sterk verdunnen en dan maar wat kliederen.

Deze dagen is er geen enkele voortgang in de bouw te melden.
Wel wens ik allen die deze bouw "like", of op een andere manier volgen enkele hele gezellige feestdagen en al het goeds voor 2016.
Volgend jaar gaan we weer op volle kracht vooruit.

Back