Update 91
Zoals ik al aankondigde is het nu tijd voor het plaatsen van details.
Maar eerst heb ik nog wat tafels en banken gemaakt.
Per kanon één tafel en twee banken. Dus 30 tafels, 60 banken en 120 poten voor de banken.
Foto: Onderdelen voor meubilair. Behandeld met azijn voor veroudering.
De tafels zitten straks aan de scheepswand vast en de andere kant hangt met een touw aan een oog in de dekbalken. Via een hulpstukje, om alle lussen even groot te maken, zijn alle tafels voorzien van een touwlus. De banken zijn voorzien van twee poten.
Foto: Hulpstukje om alle lussen even groot te maken. Resulterende tafels en banken.
Deze en andere details heb ik even op het dek gelegd bij de langszij staande kanonnen en de uitgereden kanonnen. Deze moeten nog wel worden vastgezet, want los laten liggen is geen optie.
Foto: Langszij staande kanonnen met alle meubilair en takels.
Foto: Uitgereden kanonnen met meubilair op zijn plaats. Vanwege de ronding naar de boeg moet ik hier een paar banken inkorten.
Verder is het binnen halen van de stuurboord ankerkabel gedetailleerd.
Zodra de kabel binnenboord is moet hij direct zo goed mogelijk worden schoongemaakt. Alle groene troep moet eraf worden geborsteld.
Foto: Binnengehaalde ankerkabel schoonmaken van groene troep.
Verder moet de ankerkabel direct worden vastgemaakt aan de kabelaring en vlak voordat hij benedendeks gaat weer worden losgemaakt.
Foto: Links ankerkabel vastmaken en rechts weer losmaken.
Het andere anker ligt nog in zee en de kabel is dus geborgd om de betings.
Foto: Ankerkabel geborgd aan beting.
De ankerkabel wordt via de kabelaring door een groot aantal mannen door draaien van de kaapstander binnengehaald.
Normaal staan er 10 man per spaak. Op lowerdeck dus 120 man en een dek hoger nog eens zoveel.
Hier staan er nu een stuk of 60. Er is nog wat plaats vrij dus ik kan er nog een stel bij plaatsten, maar 120 zal ik niet halen. Desondanks wordt de indruk van "veel" goed weergegeven.
Foto: Bemande kaapstander.
Foto: Bemande kaapstander. Over het trapgat links zijn een paar planken gelegd. Ook het net rondom de trapgaten kan niet blijven staan. Wordt nog gemaakt en los er naast gelegd evenals de tijdelijk weggehaalde kolommen en trap..
Wordt vervolgd.