HMS Victory, Binnenste buiten.

Inderdaad Jan,
Geïnspireerd door het bouwverslag van Pietsan over de HMS Diana van Caldercraft, ben ik vandaag op de website van deze webshop terechtgekomen en heb ik de kogels die je vermeldt gevonden.
Na herrekening van de afmetingen van het Sergalmodel kom ik op een schaal van 1/81,2, waardoor ik op zoek ben naar bolletjes van 1,5 mm.
Groot was dan ook mijn vreugde toen ik bij de zelfde webshop "gunshot" vond van Amati met deze afmetingen, en ook nog best betaalbaar (0,65 euro per 100).
Voor de kogels van de carronades in de boeg gebruik ik bolletjes uit inktvullingen die mijn dochter gedurende meerdere jaren verzameld heeft op school. Deze zijn namelijk 2,4 mm, wat volgens mij overeenkomt met de diameter op schaal van de 68-ponderkogels.
Dat parkietenzaad is een gouden tip voor diegenen die niet zo'n belang hechten aan maatvastheid.

Ik hou geen bouwverslag bij, omdat ik nog maar enkele jaren lid ben van dit forum, en ik sedert 2006 eigenlijk alleen nog maar nagedacht heb over hoe ik de koorden van de kanonnen mooi kan oprollen in de manier die zo typisch is voor de Engelsen. (is inmiddels met vallen en opstaan gelukt) Vanaf 2008 ben ik dan vooral bezig met varende scheepsmodellen. Nu ik daar een aantal projecten van afgewerkt heb, heb ik de Victory terug ter hand genomen. Ook zijn al de foto's van mijn model tot 2005 nog analoog, dus die zou ik eerst nog moeten inscannen.

Ik reageer zelden in bouwverslagen, maar volg de instructieve pareltjes (dus zeker ook die van jou) met volle aandacht.

Met vriendelijke groeten,

Dag Jan,

Ziet er goed uit. Achter de schermen hebben (vooral) Germt(Klaas) en ik nog al wat onderzoek gedaan naar extra zaken waar men zelfs in Engeland geen antwoord op kon geven. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen in Rusland. Deze persoon kon ons echt de extra details vertellen en aangeven waar we het e.e.a. konden vinden. Zo hebben we nu inzichtelijk dat de oven op de H.M.S. Agamemnon, de H.M.S. Surprise, de H.M.S Diana voordat men de slag ging leveren werd gedoofd en een verdieping lager werd getakeld. De ovens waren hiervoor zelfs voorzien van extra ogen. De dekbalken zitten daarom op deze schepen boven het dek en niet, zoals Caldercraft het nu doet, onder het dek. Daarnaast blijkt dat de schoorsteen van de oven op deze schepen niet rond was, maar een vierkante vorm had en zelfs van hout was.(tot 1830)

Het verplaatsen van de oven was niet van toepassing op de H.M.S. Victory, omdat deze daar al een dek lager stond. Daarom zitten de dekbalken bij de Vic gewoon onder het dek. Germt zal nog even duiden waarom de oven verplaatst werd, dit werd vooral gedaan om ruimte te maken voor de terugslag van de kanonnen. Hij werkt het onderzoek deze week nog verder uit en zal dit nog even plaatsen(incl. foto's, verwijzingen en zie ook onze site).

Je gaf aan dat de kaapstanders op deze schepen bediend werden door mariniers, echter bij de aanvang van een slag werden deze mariniers bewapend bij de trappen gezet. Dit om te voorkomen dat de zeelui in de hectiek stiekem naar een dek hoger gingen werken, zodat hun overlevingskansen bij het eventueel zinken van het schip aanzienlijk groter waren. Je moet dus wat meer poppetjes in een uniform schilderen;-)

Tot slot zijn we er achter gekomen dat al deze schepen ook voorzien waren van een Cote of Arms, net zoals bij de Vic.

Laatst bewerkt:
Inderdaad Henk.
Ik kwam een kleine incorrectheid tegen in mijn bouw.
Ik volg ook het verslag van Alex Baranov op MSW, hij bouwt de HMS Cumberland (1774) en dit model staat nu in een museum in Moskou.
Het verslag staat op MSW bij scratch models, wél een emmer en een paar dweilen naast je stoel zetten hoor:)
Ik heb hem benaderd met een aantal vragen betreffende de details op een schip, fascinerend hoe die Russen de details kennen (ze drinken dus niet alle de hele dag Wodka!!)
Tja, dat model haalde de finale van de Modelbouw WK niet eens?????
De schoorsteen van de oven is inderdaad vierkant (tot 1830) en van hout en ook van voorzien van beplating.Ook Mondfelt vermeld dit op pag. 150 (ongeveer)
Verder wordt duidelijk gewag gemaakt van een stenen vloer rond de oven, mag dus absoluut niet ontbreken straks!
Daar ben ik nog mee bezig.....
De dekbalken in de kuil lagen óp het dek er niet er onder zoals Caldecraft beweert.
Dat geldt niet voor de Vic, maar wél voor de Agamemnon en de Diana, dus dat is te veranderen.
Ik weet het; de mensen hier zullen mij verwijzen naar de boeken betreffende de bewuste schepen, maar die tekeningen zijn niet de originele, meer aansprekend zijn de foto's van de contempory models die in dat boek staan.
De boegspriet is ook een detail wat té simpel wordt uitgevoerd bij onze kit modellen, er zaten extra windingen tussen het jaaghout en de boegspriet omdat daar een breekpunt zit.
De Bellfry van de Victory is vrijwel uniek en groot ook. Mijn Agamemnon zou dezelfde hebben, helaas is dat een onwaarheid.
Caldercraft durft zelfs de HMS Diane ook een Bellfry te geven als de Victory, maar dat hoort er een te zijn op 2 staanders.......
Wat wil ik er mee zeggen, er valt een hoop te verbeteren aan modelbouwdozen, en dat met weinig moeite.

Dan nog even over de kogels, parkietenzaad? is een optie, maar je kunt ook even naar de plaatselijke fietsenmaker, die hebben kogellagertjes in diverse maten.
Ikzelf ken mensen met echte wapens; jachtgeweren.........die patronen hebben de juiste maten kogeltjes.
2 van die patronen leegpeuteren en je hebt voldoende kogels voor de shot garlands.

In Duizel hebben we het er nog wel over, heb nog wel wat fascinerende details.
Verder volg ik dit verslag met grote interesse, en leer er voldoende van!!

Laatst bewerkt:
Henk, Klaas, bedankt voor jullie reacties.
Dat van de mariniers klopt. Ze bewaakten óók de toegangen. Maar daar heb je geen 150 man voor nodig. Zoveel mariniers waren er aanwezig. Brian Lavery vermeld in een van zijn boeken dat bij voorkeur mariniers en onervaren zeelui aan de kaapstander stonden. De ervaren zeelui waren elders hard nodig.
Gelukkig hoef ik dus geen dekbalken te verplaatsen. Dat zou in mijn model ook helemaal niet kunnen gezien de deksgewijze aanpak.
Voor de oven maak ik zeker een steenvloertje. Weet nog niet hoe. Misschien maak ik blokjes van fimoklei.
Gelukkig heb ik van de Victory foto's die tonen hoe het (nu !) echt is. Dat kan natuurlijk afwijken van vroeger, want er is genoeg aan verbouwd.

We gaan stug door.

Graag gedaan Jan.
Soms kom je nu eenmaal ineens iets tegen wat er anders uitziet dan in de bb staat, en ik kan het dan niet laten om het uit te zoeken.
Er bestaat een gratis online modelbouwblad welk alleen maar gaat over "onze schepen"
Dat blad is gratis te downloaden op www.modelshipbuilder.com inclusief alle vorige edities.
Links in het menu MSB Journal aanklikken en je kunt ze downloaden (het zijn pdf bestanden)
Het zijn er nu bijna 70, maar dan heb je ook wat!
Staan prachtige verslagen in en buitengewoon interessante artikelen.
Het is maar een weetje ;)

Update 95
Weer voorzichtig enige voortgang.
Omdat ik vanaf nu telkens dekbalken ga plaatsen, zal er steeds meer onbereikbaar worden. Dus details zullen eerst moeten worden aangebracht.
De dekbalken worden in het midden door één of twee pilaren ondersteund. Na het plaatsten van een balk moeten dus eerst de steunpilaren eronder voor plaatsen van de volgende dekbalk.
Onder de dekbalk van vorige week zijn 2 pilaren aangebracht.

En de dekbalk achter de fokkemast is geplaatst. Deze heeft geen verlichting. Er moet wel een pilaar onder. Deze staat op de verhoging rondom de fokkemast. Dit is een standaard pilaar, rond in het midden. Aan de andere kant van het luik staat ook een pilaar maar deze is anders. Omdat die onder naast het luik moet staan heeft deze pilaar twee knikken net als de pilaar onder de volgende dekbalk. Bovendien is het middendeel 8-kantig.

Zie volgende foto:
full

Foto: Pilaar voor de beting heeft een knik.

full

Foto: En dit zijn mijn pilaren.

Maar de foto op de Victory toont nog iets anders, namelijk dat het luik aan stuurboordzijde scharniert. In mijn tekeningen van McKay is de scharnier richting niet aangegeven en ik koos indertijd voor bakboord. Het luik gaat dus naar de verkeerde kant open. Aanpassen dus.

full

Foto: Links de oude situatie en rechts de goede nieuwe situatie.

Verder zie je op de vloer, welke nog origineels is, een paar flinke teervlekken. En gek als ik ben heb ik die ook meteen maar ingetekend op mijn dek.
Verder hangt bij elke 2 kanonnen een net met een aantal proppen. Deze worden in de loop gestampt na de kruitlading en na de kogel.

full

Foto: Net met proppen gemaakt van touw.

Zo'n net heb ik ook gemaakt en opgehangen. Ik moet er hiervan nog wel een stuk of 15 maken

full

Foto: Proppennet naast de fokkemast.

Later zal ik foto's plaatsen van het maken ervan.
Nu nog even de laatste stand van zaken.

full

Foto: Laatste stand van zaken.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 95
Weer voorzichtig enige voortgang.
Omdat ik vanaf nu telkens dekbalken ga plaatsen, zal er steeds meer onbereikbaar worden. Dus details zullen eerst moeten worden aangebracht.

De dekbalken worden in het midden door één of twee pilaren ondersteund. Na het plaatsten van een balk moeten dus eerst de steunpilaren eronder voor plaatsen van de volgende dekbalk.
Onder de dekbalk van vorige week zijn 2 pilaren aangebracht.

En de dekbalk achter de fokkemast is geplaatst. Deze heeft geen verlichting. Er moet wel een pilaar onder. Deze staat op de verhoging rondom de fokkemast. Dit is een standaard pilaar, rond in het midden. Aan de andere kant van het luik staat ook een pilaar maar deze is anders. Omdat die onder naast het luik moet staan heeft deze pilaar twee knikken net als de pilaar onder de volgende dekbalk. Bovendien is het middendeel 8-kantig.
Zie volgende foto:

095-1-SchevePilaar_zpspme9k96s.jpg

Foto: Pilaar voor de beting heeft een knik.

095-2-GekniktePilaar_zpsl5nbayt8.jpg

Foto: En dit zijn mijn pilaren.

Maar de foto op de Victory toont nog iets anders, namelijk dat het luik aan stuurboordzijde scharniert. In mijn tekeningen van McKay is de scharnier richting niet aangegeven en ik koos indertijd voor bakboord. Het luik gaat dus naar de verkeerde kant open. Aanpassen dus.

095-3-Luik-Omgedraaid_zpsb4sydsny.jpg

Foto: Links de oude situatie en rechts de goede nieuwe situatie.

Verder zie je op de vloer, welke nog origineels is, een paar flinke teervlekken. En gek als ik ben heb ik die ook meteen maar ingetekend op mijn dek. Op deze foto niet te zien.
Verder hangt bij elke 2 kanonnen een net met een aantal proppen. Deze worden in de loop gestampt na de kruitlading en na de kogel.

095-4-Proppennet_zpsp562yt5s.jpg

Foto: Net met proppen gemaakt van touw.

Zo'n net heb ik ook gemaakt en opgehangen. Ik moet er hiervan nog wel een stuk of 15 maken

095-5-Proppennet-1000_zpstiecz9wz.jpg

Foto: Proppennet naast de fokkemast.

Later zal ik foto's plaatsen van het maken ervan.
Nu nog even de laatste stand van zaken.

095-6-Overzicht_zps5xyfc4sd.jpg

Foto: Laatste stand van zaken.

Wordt vervolgd.
prachtig !!

Dat wordt allemaal weer heel mooi Jan wat een details :eek::eek:

Zal er toch eens over nadenken om naar Duizel te komen maar is toch 200 Km karren. :(

Ziet er gewldig uit zou graag naar Duizel komen maar dat gaat jammer genoeg niet mischien volgend jaar.....
Wat n pracht Exemplaar

Michael

Back