hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Dag Piet,
Ik ben even benieuwd hoe jou ervaring is met het gebruik van (harde) "WAS" om het pluizen van het
tuigage touw tegen te gaan.
Als ik vooral de laatste 3 foto's bekijk dan ziet het er goed pluisvrij uit. ;-))
gr. A3
De wax voldoet goed Adri, het pluizen valt inderdaad reuze mee!
 
Vandaag de slingerstag aangebracht tussen fokke- en fokkelozestag,

De groot- en lozegrootstag krijgen ook een slingerstag.
 
Piet,
Weet je toevallig waarom dat zo gedaan werd? Ben ik wel benieuwd naar.
 
Piet,
Weet je toevallig waarom dat zo gedaan werd? Ben ik wel benieuwd naar.
Dit zag je alleen op oorlogsschepen,(koopvaarders hadden geen loze stagen) en de reden voor deze slingerstag is/was, dat indien één van de stagen stuk werd geschoten de stag (die behoorlijk zwaar is uitgevoerd) niet op het dek zou vallen met alle gevolgen vandien. Dus eigenlijk een soort borg.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig Piet, de moed zou een leek als ik bijna in de schoenen zinken, maar ik denk nu gewoon beginnen en rustig door knutselen.
Ziet er trouwens weer mooi uit Piet
 
Volgende project is de grootbramra, de derde en laatste ra voor de grotemast.
De ra word gemaakt van 4 mm dik linde rondhout en word 162 mm lang.
 
De grootbramra, de laatste voor de grotemast is zover gereed,

De nokken krijgen aan bijde kanten een ring, (het gaatje is geboord voor het taps maken, zodoende heb je voldoende materiaal om in te boren). De klampen zijn gemaakt van 1x1 mm noten en worden na drogen van de lijm nog wat in model gevijlt.
 
Back
Top