hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Fokkera gereed en geschilderd, nu de blokken en voetpaarden aanbrengen,

( de beugels aan de nokken worden nog zwart gemaakt. de spieren zijn nog afneembaar (dryfit) omdat het aanbrengen van de blokken makkelijker gaat als de spieren nog niet op de ra zijn gemonteerd)

De Fokkera is gereed om te worden afgehangen,

Alle blokken zitten op hun plek, tevens zijn de draairepen en toppenanten al aan de de desbetreffende blokken bevestigd.

Paarden en voetpaarden gemonteerd,

En tenslotte de lijzeilspieren,

Had ook al even zitten kijken. Het meeste had ik al eens hier gelezen op het forum. Altijd leuk om nog eens te kijken.

Onderstaande foto is genomen in het donker, met slechts één klein schemerlampje aan en een isowaarde van 1600. Na omzetten in zwart-wit (fotoshop) geeft dit effect. De tuigage springt er nu enigszinds uit, hetgeen de bedoeling is,

De fokkera hangt inmiddels in de ra-takels, draaireep en strop om de masttop. Verder zijn de toppenanten gezet en noktakels. Voor ik verder ga met optuigen worden nu eerst de twee laatste ra,s gemaakt, fokkemars- en fokkebramra. Ook deze ra,s worden afgehangen met alleen de noodzakelijke tuigage om ze aan de mast te hangen.
Daarna ga ik eerst de drie bijboten maken voor op de kuil en de vier ankers. Als deze laatste gereed zijn, word de laatste tuigage aangebracht. Op deze manier kun je hier en daar wat beter bij en zit jezelf niet in de weg.

Da's een artistieke foto! Je zou dan eigenlijk ook een compleet zwarte achtergrond moeten hebben.

A = borgstrop fokkera, de strop is om de masttop geslagen en zit vast met een talreepje tussen de strop aan de ra en de borgstrop. B = Fokkestag, C = brassen blinde.

A = klamp voor bevestiging strop draaireep fokkera, B = strop draaireep, C = draaireep.

A = kardeel van de draaireep fokkera, B = val van de draaireep, C = bevestiging halende part kardeel aan klamp aan de fokkemast, D = bevestiging lozegrootstengestag, E = halende part toppenant fokkera

Back