hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Aan het stoeien met de tuigage van de kruismarsra,

A zijn de geleidingsblokken voor de marseval. B de blokken voor het halende part van de toppenanten, deze worden op de beting net achter de kruismast belegd. En C zijn de vaste parten van de toppenanten, die vast zitten aan de achterste langzaling, dus net niet te zien op de foto.
 

De bijde marsevals A (hiermee word de kruismarsra gehesen of gevierd) zijn vastgezet op het potdek met een ring.
 
De kruisra en de kruismarsra zijn bijde getuigd.

Kruismarsra,


Kruisra,

De brassen voor deze ra worden pas later aangebracht als de grotemast is getuigd, omdat deze naar voren staan en in de weg zouden zitten.

Brassen van de kruismarsra, de brassen lopen via blokken aan de top van de gaffel naar de klampen tegen het hakkebord,

 
De laatste ra van de kruismast is de kruisbramra, gemaakt van 3 mm dik linde rondhout. de ra is 110 mm lang en de bijde nokken lopen taps toe tot 2 mm dikte. De ra heeft klampen aan de nokken en in het midden stuk, welke gemaakt zijn van 1x1 mm. Twee voetpaarden bewerkt met verdunde houtlijm zodat ze vormvast blijven. En twee éénschijfs blokken van 3 mm.
 
Bedankt mannen!
Vandaag de laatste ra afhangen van de kruismast. De mars- en bramra krijgen bijde nog een rak van klootjes.
Daarna is de grotemast aan de beurt, de ra,s van deze mast zijn aanzienlijk groter en de grotera en grotemarsra krijgen ook lijzeilspieren.
Foto verslag constructie grotera na afgangen kruisbramra.
 
Tuigage Kruismast is afgerond, op bijde rakken na voor de kruismars- en kruisbramra, deze komen later omdat de kraaltjes (klootjes) iets aan de forse kant zijn, dus die moet ik eerst aanschaffen. Ook de brassen van de kruisra zijn nog niet aangebracht, komt na tuigen grotemast.
Hier een impressie, foto,s zeggen vaak meer dan woorden,












Volgende stap, Ra,s maken voor de grotemast en optuigen.
 
Back
Top