hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Met de geerde,s (B) voor de gaffel en schoten met talie (A) voor de boom, is het tuigwerk van boom en gaffel voorlopig gereed,

De halende parten van bijde geerde,s zijn belegd aan de buitenste klampen achter op het dek.


Ik ga nu de Ra,s voor de kruismast maken, te beginnen met de onderste, de kruisra. Lijkt misschien wat onlogisch om met de achterste mast te beginnen, maar qua tuigen werkt dit het makkelijkst, vooral de schoten en brassen zitten vaak lelijk in de weg als je van voren begint!
 
Vandaag de kruisra gemaakt, ook deze ra is redelijk simpel van constructie en krijgt in tegenstelling tot de fokkera, fokkemarsra, grotera en grotemarsra géén lijzeilspieren.

De ra meet 244 mm en is gemaakt van 6 mm dik rondhout van lindehout. het middendeel blijft 6 mm en is 8-kantig gemaakt. de bijde uiteinden lopen taps toe tot 3 mm dikte,


De klampen in het middendeel zijn gemaakt van 2x2 mm linde en in model gevijlt evenals de klampen aan de nokken, (zie onderstaande foto,s)

De nokken hebben tevens een ring,


De ra word zwart geschilderd en voorzien van de nodige blokken voor de tuigage waarna ze word afgehangen.
 
De kruisra is gereed om te worden afgehangen,

Aan de onderkant van de ra in het middendeel twee 5 mm enkelschijfsblokken voor de halende parten van de toppenanten, die later worden belegd op de beting net achter de kruismast.
Aan de nokken (bovenkant) samengesteld blok voor de toppenanten, 5 mm enkelschijfs- (onder) en 3 mm enkelschijfsblok (boven), niet te verwarren met een vioolblok (kom ik zo op terug).
En als enige ra de brasblokken (5 mm enkelschijfs) aan de voorkant van de ra, alle andere ra,s hebben de brassen aan de achterkant van de ra,s.


Het verschil tussen een samengesteld blok en vioolblok is dat een vioolblok eigenlijk één blok is met één wang terwijl een samengesteld blok twee op elkaar genaaide blokken zijn. In deze categorie heb je ook nog het zogenaamde sikkelblok waarbij twee blokken van de zelfde grote haaks op elkaar staan.


Nok van de ra met naar voren het brasblok en naar boven het samengestelde blok voor de toppenant.


Middenstuk met de bijde blokken voor de halende parten van de toppenanten.
 
Laatst bewerkt:
Indrukwekkend werk Piet.
Ik vroeg me af hoe jij de blokken knoopt en er voor zorgd dat de touw uiteinden bijna niet te zien zijn? Heb je verslag doorkeken, maar kon het niet vinden.
Maar waarschijnlijk kijk ik er gewoon overheen, mijn vrouw zegt altijd dat ik niet kan zoeken ;)
 
Indrukwekkend werk Piet.
Ik vroeg me af hoe jij de blokken knoopt en er voor zorgd dat de touw uiteinden bijna niet te zien zijn? Heb je verslag doorkeken, maar kon het niet vinden.
Maar waarschijnlijk kijk ik er gewoon overheen, mijn vrouw zegt altijd dat ik niet kan zoeken ;)
Ik geloof niet dat ik dat ergens heb laten zien Rob. Het knoopje word zeer strak aangetrokken zodat het zo klein mogelijk word. Dan laat ik er een druppeltje (soms nog minder dan een druppeltje) secondelijm intrekken waardoor het knoopje en losse eindje hard word. Daarna snij ik met een (scherp) hobbymes het losse eindje precies tegen het knoopje af, Dan bewerk ik het inmiddels keiharde knoopje met een tangetje zodat zelfs het knoopje niet of nauwelijks meer zichtbaar is, je krijgt dan inderdaad een mooie afwerking en geen overbodige losse eindjes. Ik zal ter zijner tijd proberen dit met foto,s te laten zien,
De blokjes om rondhouten worden daar altijd met een mastworpje om gelegd, met een extra halve steek welke ik het zelfde bewerk als een knoopje, dus ook met een minuscuul druppie sec.lijm en tangetje.

Veel eindjes worden ook inplaats van een knoop van een klein bindseltje voorzien, is wel wat extra werk, maar nog mooier dan een gewoon knoopje.
 
Mooi werk Piet, en ik ben ook heel benieuwd naar je foto's van het knopen.
Ik heb wel een idee gekregen hoe dat eruit ziet, maar toch.
Nog een vraag, heb jij je kanonnen op dezelfde manier geknoopt??
 
Mooi werk Piet, en ik ben ook heel benieuwd naar je foto's van het knopen.
Ik heb wel een idee gekregen hoe dat eruit ziet, maar toch.
Nog een vraag, heb jij je kanonnen op dezelfde manier geknoopt??
De kanonnen zijn van gegoten-messing, maar het touwwerk is daar ook zo geknoopt.
 
Bedankt voor het antwoord, ga het proberen

Hoe doe je het bij de ringetjes? Ik doe het touw door de ring en dan met dun draad een mastworp. Dan het touw verder om het blok, welke ik dan op vergelijkbare manier vastzet. Alleen de uiteinde van de mastworp met het dunne touw vind ik moeilijk mooi kort af te knippen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord Piet, ik moet binnenkort ook met de kanonnen bezig,
en dan ga ik de knoopjes ook proberen zo af te werken.
 
Bedankt voor het antwoord, ga het proberen

Hoe doe je het bij de ringetjes? Ik doe het touw door de ring en dan met dun draad een mastworp. Dan het touw verder om het blok, welke ik dan op vergelijkbare manier vastzet. Alleen de uiteinde van de mastworp met het dunne touw vind ik moeilijk mooi kort af te knippen.

Ik zet altijd een klein lusje tussen het blok en het ringetje, zie foto, verder ga ik op de zelfde manier te werk als boven beschreven.
 
Alle ra,s krijgen paarden, sommige met en sommige zonder de springpaarden.
De blinde ra heeft twee paarden, om de paarden mooi in model te houden smeer ik ze in met verdunde houtlijm en hang er wat "gewichtjes" aan tot de lijm droog is,

Het resultaat ziet er zo uit,


De kruisra heeft wel springpaarden, 2 aan BB en 2 aan SB, De springpaarden zijn gemaakt van 0,3 mm staaldraad hetgeen ineen is gedraaid en gezwart.

Met de paarden is de ra nu gereed om te worden afgehangen,
 
Laatst bewerkt:
De kruisra hangt op z,n plek. Deze ra krijgt geen rak, maar word met een strop om de mast vastgezet en een borgstrop om de masttop. De toppenanten is voorlopig het enige tuigwerk wat is aangebracht de rest komt als de kruisbramra hangt. De brassen komen pas aan bot als de grotemast van ra,s is voorzien daar deze in de weg zouden zitten.

de toppenanten zijn belegd op de 1e korvijnnagel op de nagelbanken aan weerszijde van de kruismast,

Ze zitten nog niet definitief vast, zodat het later nog kan worden bijgesteld.
 
Vandaag de kruismarsra gemaakt, deze is qua constructie gelijk aan de kruisra. De ra is wel smaller, nl. 4 mm dik en korter, nl. 185 mm. De nokken lopen taps toe tot 2 mm dikte.
 
Laatst bewerkt:
Hier het beloofde foto verslag van het knopen van blokken, ik laat een samengesteld blok zien, omdat ik die toevallig nodig heb. (commentaar onder elke foto)


Eerst word het gaatje uitgeboord met een boortje van 0,7 mm zodat het touwwerk er straks makkelijker door gaat.

Vervolgens leg ik het desbetreffende touwtje om het blok,

Dan zet ik het blokje met touwtje klem in de bankschroef, waarna ik er een halve steek in leg zo strak mogelijk!

Het touwtje zit nu vast met slechts één halve steek omdat er nog een blok aan komt, is dit het enige blok, dan afwerken met een platte knoop!

Het tweede blok word stevig tegen het 1e aangedrukt,

Daarna weer vastklemmen in de bankschroef,

Vervolgens afwerken met een stevig aangetrokken platte knoop. (zie plaatje hieronder)



Het knoopje word voorzien van een druppie sec. lijm, zodat het hard word,

Nu kun je het losse eindje precies tegen het knoopje afsnijden met een scherp hobbymes.

Als je het inmiddels keiharde knoopje een beetje bewerkt met een tangetje is het knoopje nauwelijks nog zichtbaar en krijg je een mooie afwerking. (zie foto hieronder)


Het samengestelde blok word nu met een mastworpje om de nok van de ra gelegd waarbij het knopen de zelfde procedure krijgt als hierboven beschreven. Een handig hulpmiddeltje om een druppie sec.lijm aan te brengen op moeilijke plekken is een eenvoudige tandenstoker
 
Back
Top