hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Inderdaad, schitterende foto's!
Ik wil de pret niet bederven en het zal mij ook niet in dank worden afgenomen maar details vallen mij steeds op, ik mis iets......
De HMS Diana zal toch een binnacle nodig hebben om te kunnen zeilen.
(Is dat kastje met 2 kompassen en een nachtlicht in het midden vóór het stuurwiel
Ik weet dat ze vaak niet bij Caldercraft in de kit zitten, zelfs niet bij mijn Agamemnon maar ze zijn eenvoudig zelf te maken, zoals je ziet op onderstaande foto van een HMS Diana.
Is een goed bedoelde tip hé!!

m

Op het grootbram- en kruisbramwant na zitten alle weeflijntjes er op. Blij dat ik morgen weer eens wat anders kan gaan doen, want ik kan ff geen mastworpje meer zien......
Ik ga nu alle (overige) pardoens voor de grote- en kruismast zetten dat is tevens de reden dat de bramwanten nog niet zijn aangebracht daar deze enigszinds in de weg zouden zitten voor de pardoens. Bij het aanbrengen van de tuigage is vooruit kijken een must zodat je overal redelijk goed bij kan komen!
Foto lijkt me nu wat overbodig daar deze erg zal lijken op voorgaande plaatjes.

De pardoens van de grotemast zitten er op,

Groot- en pardoenrust,

Morgen de twee laatste pardoens voor de kruismast en de bramwanten, dan is het staandtuigwerk gereed en kan ik aan de ra,s beginnen, een welkome afwisseling!

Met de Vier laatste pardoens aan de kruismast en de bramwanten is het staand tuigwerk gereed,

Ik ga nu de Ra,s maken, te beginnen met de blinde ra aan de spriet. Telkens wanneer een ra klaar is word deze compleet met de nodige tuigage aan de desbetreffende mast (cq boegspriet) bevestigd. Zo hou je wat afwisselend werk.

Inmiddels begonnen met de constructie van de Ra,s. Als eerste is de blindera aan de beurt, deze is vrij eenvoudig van constructie dus een uitgebreid verslag lijkt mij hier overbodig.
De ra meet 243 mm en is gemaakt uit rondhout van 6 mm dik (lindehout). In het midden is ze 6 mm en loopt taps naar bijde uiteinde tot . 2,5 mm.

Er komen vier klampen en vier ringen op/aan voor de tuigage en 3 enkelschijfsblokken van 5 mm, zie foto.

Middenstuk van de ra,

Eén van de nokken,

De ra word nu zwart geschilderd en daarna van blokken voorzien, foto indien gereed.

Laatst bewerkt:
De blinde is gereed om te worden afgehangen.

Geschilderd en voorzien van de brasblokken (enkelschijfs 5 mm) en het blok voor de noktakel alwaar het touw voor de takel al aan vast zit. De noktakel is gemaakt van een enkelschijfsblok (5 mm) en een vioolblok welke aan een ring onder het ezelshoofd word bevestigd. Het halende part word als het is ingeschoren belegd op de nagelbank op de boeg.

De brassen lopen vanaf een ring onder de fokkemars (vaste part) naar de blokken aan de ra en vervolgens via een enkelschijfsblok eveneens onder de fokkemars naar bijde ralingen voor de kuil alwaar ze belegd worden.

Laatst bewerkt:
De boegspriet en blindera zijn nagenoeg volledig getuigd op een klein detail na. Het is niet makkelijk om het goed in beeld te krijgen, maar hier toch een paar plaatjes,

De boegspriet en blinde zijn inmiddels volledig getuigd,

De volgende stap is het maken van gaffel en boom.
De reden dat ik deze items eerst maak voor de ra,s, is omdat de brassen van kruisbram- en kruismarsra via blokken aan de top van de gaffel lopen.

( het in vorm brengen van gaffel en boom is de zelfde procedure als het maken van de maststengen, zie pagina 30 van dit verslag post 592)

De bezaansboom is volgens tekening 280 mm lang, daar komt echter nog een versmalde nok bij van zo,n 7 mm dus totale lengte is 287 mm! (Top van de boom is 3 mm en de nok 2mm dik)

Geschilderd,

Nu de blokken bevestigen en dan kunnen ze op het schip.

Laatst bewerkt:
De bezaansboom en gaffel zijn gereed om te worden afgehangen.

De boom krijgt "slechts" één enkelschijfsblok voor de boomschoot, de rest van de tuigage zijn talies en komen straks bij het optuigen aan de beurt. Het gedeelte wat buiten het schip komt, de achterzijde van de boom is voorzien van een voetpaard, gemaakt van zwart draad van 0,5 mm en voorzien van knoopjes. Ik heb het draad ingesmeert met verdunde houtlijm zodat de vorm er netjes in blijft zitten. De voorzijde heeft geen paard nodig daar deze kant vlak boven het dek zit.

De gaffel heeft wat meer blokken, de tekst op de foto spreekt voor zich.

Morgen ga ik de boel optuigen, bijde klauwen worden voorzien van een rak met klootjes.

Begonnen met het optuigen van de gaffel en de bezaansboom,

Op de foto hier boven de blokken aangebracht voor de piekeval (bovendste blok), de dirk van de boom (middelste blok) en de klauwval voor de gaffel, (onderste blok)

De gaffel met piekeval en onder de mars de klauwval. (word later aangespannen als de tuigage compleet is)
Bijde gaan naar een ring aan de voet van de kruismast, klauwval aan SB en piekeval aan BB.

Rak van de gaffel.

Rak van de boom, het rak rust op een mastband, zodat deze niet verder kan zakken. De mastband (géén kuipband) is speciaal aangebracht voor de boom en is normaal van metaal, op het model een stukje zwart draad van 1 mm dik, met 2 slagen om de mast.

De boom met de dirk, hier enkel uitgevoerd omdat er géén zeil aan komt, met zeil heeft de dirk meestal twee extra talies, één aan de boom en één aan dek. In dit geval is dirk belegd op de achterste nagelbank aan stuurboord aan het 2e korvijnnagel. (zie plaatje hieronder)

Tot slot van deze reeks de boomschoot,

Morgen de schoten met talies voor de boom aanbrengen en de geerdes voor de gaffel waarna alles kan worden aangespannen en afgewerkt.

Laatst bewerkt:
Back