hms Beagle uit 1820

De grootmars is gereed, details over de constructie lijkt me niet nodig daar dit het zelfde is als de fokkemars, eerder in dit verslag beschreven, is slechts een maatje groter
My Collage_bewerkt-2.jpg

Vandaag de mast op kleur gebracht, dit gebeurd net als alle masten en straks de ra's met walnoot beits van Kolderstok. De mast woelingen om de mast gelegd, 14 stuks en wederom met bruin garen van 0,3 mm en 3 slagen per woeling en aan de voet van mast een klamp gezet die gemaakt is van 2 x 3mm noten en dient om straks de kruisstag aan te bevestigen.

De nieuwe bankschroef die ik al gebruikte om de masttop vierkant te vijlen/schuren, is ook als '3e hand' een handig hulpmiddel om de woelingen om de mast te leggen...
20221112_153345_bewerkt-1.jpg

aan de voet de klamp,
20221112_160232_bewerkt-1.jpg

en het eind resultaat,
20221112_160304_bewerkt-1.jpg

en even in het model gezet,
20221112_161341_bewerkt-1.jpg

Vandaag de snauwmast en de slijtlijst gemaakt en aan de mast gezet, diverse ringen en een klamp, waarmee de mast (onder mast) gereed is. Ook de mars aan de masttop gelijmd.

Zijkant van de mast. De beschrijving zet de snauwmast vast met een messing draad om de mast, boven en onder. Ik heb het iets anders gedaan omdat ik zo'n messingdraad niet echt mooi vind staan. Tussen de snauwmast en de mast heb ik een klein stukje notenhout gelijmd van 3 x 1mm om enige afstand tussen de mast en het rondhout te creëren en daarna de snauwmast met wat houtlijm en een kleine nagel aan de mast bevestigd, te zien onder de witte V's. (aan de fokkemast zit de zelfde constructie wat ik echter niet beschreven heb)
Net onder de nommerstukken aan beide kanten 2 ringen voor het latere puttingwant en aan de onderkant de slijtlijst;
20221113_161815_bewerkt-1.jpg

achterkant van de mast,
20221113_161847_bewerkt-1.jpg

voorkant van de mast,
20221113_161919_bewerkt-1.jpg

en aan de masttop de klamp voor de strop van de takel van de grote ra en een ring,
20221113_162303_bewerkt-1.jpg

tenslotte de mast gesteld in de romp, de grote mast leunt iets achterover, niet goed te zien omdat hij nog los staat, maar moet niet veel meer zijn als een graad of anderhalf,
20221113_163123_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Bezig met het maken van de marssteng en die is al bijna klaar, ook hier is de constructie gelijk als de voormarssteng, de steng is slechts iets langer met 140 mm en ook 5 mm dik, de top en de voet zijn niet volledig vierkant gevijld, maar gedeeltelijk afgevlakt, wel aan 4 kanten, omdat ze moeten passen in vierkante gaten van 4 x 4 mm en als je rondhout van 5 mm vierkant vijlt dan krijg je dus 3 x 3 mm wat dan dus te klein zou zijn.
My Collage_bewerkt-3.jpg

Het ezelshoofd aan de masttop is al verlijmd, de steng met de zaling en ezelshoofd echter nog dry-fit omdat er nog ringen en blokken aan moeten en de hommer is weer gemaakt van een lat van 1 x 3mm (lindenhout)

Helaas brak de linker helft van de achterste dwarszaling en het stukje gewoon weer lijmen bleek niet mogelijk, het is dan ook maar een goeie mm in het vierkant triplex. Een stukje notenhout over een wat grotere lengte lijmen geeft de zaling weer voldoende sterkte. Klein nadeel is dat het natuurlijk zichtbaar blijft, maar alleen als je het weet...:rolleyes:

de breuk zit onder de X dus het hele stukje boven de pijl was afgebroken,
20221115_162530_bewerkt-1.jpg

na het op kleur brengen valt het gelukkig wel mee,
20221115_174627_bewerkt-1.jpg

En in het normale perspectief moet je al goed zoeken om de schade te kunnen zien,
20221115_174504_bewerkt-1.jpg

Mooi opgelost Piet, :wave het is bijna onmogelijk om zoiets heel te houden met die fijne triplex onderdelen
Bij de eenhoorn had ik ook zoiets, daar waren de onderdelen zelfs van mdf o_O

Altijd erg balen als zoiets gebeurd. Je hebt veel ervaring en dit is dus ook een mooie oplossing Piet. Dat extra stukje notenhout valt niet op en geeft wel de constructie extra sterkte, dus prima! :)
Nu maar hopen bij de tuigage als er een beetje spanning op gezet wordt, dat het heel blijft.. billenknijpmoment. :confused:

Mocht het toch weer breken, ik hoop het niet natuurlijk, dan zou ik het horizontale deel van de zaling compleet vervangen voor een stukje notenhout.

Nu maar hopen dat het gewoon blijft zitten. :)

Als reactie op bovenstaand commentaar; Ik vind het eigenlijk niet zo'n ramp, een ongelukje zit vaak in een klein hoekje en daarom blijven de grote hoeken over voor geluk :). Het is niet het 1e en waarschijnlijk ook niet het laatste ongelukje, dus gaan we gewoon vrolijk verder....

Dat er eigenlijk teveel triplex in de pakketten zit is zeker een nadeel Peter (@Pingu57), het meeste maak ik zelf opnieuw maar de zaling zou dan uit één stuk moeten en dat heb ik niet in huis, dus gebruik ik het net als de zaling aan de fokke mast. Er komt nagenoeg geen spanning op te staan Peter (@Ptèr) slechts één van de touwen van het bramwant en verder niets, dus bang voor breuk ben ik niet. En zoals gemeld is het na het tuigen van de mast nagenoeg niet meer te zien.

Als laatste onderdeel van de grote mast heb ik de Bramsteng (bram- en bovenbramsteng) die uit één stuk bestaat gemaakt met behulp van het draaibankje,
20221116_134101_bewerkt-1.jpg

De gaatjes zijn voor de draairepen van de bram- en bovenbramra.

Op kleur gebracht en verlijmd,
20221116_135524_bewerkt-1.jpg

Na het aanbrengen van de nodige blokken en ringen kan de mast in het model en getuigd worden...

Dry-fit,
20221116_135726_bewerkt-1.jpg

Back