Voor ik aan het want van de grote mast begin, heb ik eerst wat voorbereidingen getroffen voor de stagen,
Er worden aan de grote mast 2 grootstagen gezet, die aan weerszijde van de fokkemast op het bakdek vast gezet worden, de beschrijving doet dit met 4 mm enkelschijf blokken, maar ik doe het met hartblokken en talrepen. De hartblokken die ik heb zijn een maatje te groot, dus die heb ik wat kleiner gemaakt (rechts op de foto is de originele te zien en links de verkleinde versie) tevens 2 zware ringen gemaakt van 1 mm dik messing en gezwart,
De hartblokken met bindsels aan de ringen bevestigd om de onderkraag te maken en in het dek gelijmd,
Ook de kraag met een hartblok gemaakt voor de kruisstag, want daar kom je als het want gezet is niet of nauwelijks meer bij. De kraag is om de mast gelegd achter de klamp, links van de pijl;
En als laatste van deze dag nog 4 hoofdtouwen gezet, waarbij goed te zien is dat wanneer het want staat het alles behalve een makkie word om de bindsels om de kraag voor de kruisstag te leggen. Op de tekening van de kitmaker is niet te zien hoe de kruisstag bevestigd word, er is slechts een lijn getekend van de top van de kruismast naar de voet van de grote mast, ik doe het dus met hartblokken en talreep, zoals bij de fok-, en grootstag(en)