hms Beagle uit 1820

Hoe minder pillen je hoeft te slikken, des te beter Piet, dus ik hoop dat het na de behandeling weer even goed gaat zonder pijn. Een versleten rug krijg je niet zo maar alleen van langdurig fysiek werk.Toch knap hoe jij dan zo goed werk kan afleveren met het bouwen van een modelschip.
Dit legt toch een druk op de rug en nekspieren.

Ik heb dezelfde apparatuur en net als jij en blij mee. Ik kan het gemakkelijk wegzetten in een kast omdat het klein is maar wel erg handig. Ik probeer dus altijd het maximale uit mijn gereedschap te halen wat eruit te halen valt ook al is het er niet altijd voor bedoeld. In mijn huis lopen 3 kleine kinderen rond die de ruimte nodig hebben. Gelukkig heb ik nog een plekje voor klein gereedschap kunnen claimen, de rest is voor speelgoed, kleurboeken, potloden, auto's, poppen, lego, klei..... je begrijpt het wel denk ik. :)

Je setje boortjes mogen er ook zijn. Ik heb zo'n zelfde setje maar dan ook met hardmetalen freespennen en een setje met diamant graveerstiften. Die zijn ook erg handig, doosje is net zo groot en dus makkelijk in een la op te bergen.
De graveerstiften gebruik ik dus bij het figuursnijden, maar de freesjes kan ik weer gebruiken om de "trapjes" van de zijkanten van rolpaarden makkelijker te maken. :)
Bedankt voor je reactie Peter, je hebt volkomen gelijk wat betreft de rug en nekspieren en daarom werk ik gemiddeld maar één uur aan mijn model, maar wel een aantal keren per dag, het grote voordeel van gepensioneerd zijn :), En zo kan ik toch redelijk wat tijd stoppen in mijn hobby.

De boortjes zijn inderdaad super met als voordeel dat ze allemaal de zelfde schacht dikte hebben, dus met één spanklem kan ik ze gebruiken.

Met het laatste bramwant aan stuurboord is het staand want gereed van de 1e mast;
20221107_133317_bewerkt-1.jpg

20221107_133513_bewerkt-1.jpg

En vanmiddag de basis gemaakt voor de grootmars, boven op de foto de triplex plaat uit de kit en ook hier zitten de gaatjes voor het puttingwant te ver aan de buitenkant, dus opnieuw maken is eigenlijk ook wel nodig
20221107_155604_bewerkt-1.jpg

De grote mast word op de zelfde manier gemaakt als de fokke mast en is slechts een maatje groter...

Minder triplex en multiplex en meer gewoon hout in kits. Mooi opgelost Piet door het multiplex te vervangen voor notenhout. :thumbsup:

Ik trok vorig weekend twee top Mantua/Sergal kits open in een bekende NLse modelbouwwinkel met het idee om er één mee te nemen. Soleil Royal en Sovereign of the Seas, beide echt zeer mooie schepen. Prachtige kits, maar tegenwoordig drie kwart alleen maar multiplex laser parts en "waaibomenhout". Ik heb ze teruggelegd aangezien je per doosje gewoon 900-1000 euro mag neertellen voor een stapeltje multiplex platen en lindehouten latjes. Ik vrees dat dit de toekomst is van onze hobby :(

De charme van die "oudere" modelbouwdozen was dat je veel van de onderdeeltjes mocht vervaardigen uit latjes, meestal notenhout. Alleen de spanten waren multiplex en later wat verschansingsplaten. De rest gewoon latjes en messing onderdelen. Die dozen zijn spijtig genoeg verleden tijd.

Goed, genoeg gezeur van mij....back on topic. :)

Piet, even een vraagje uit nieuwsgierigheid, je bent nu bij de fokkemast begonnen, maak jij het plaatsen van de stagen van de andere masten nu niet veel lastiger?

Mooi setje gereedschap erbij Piet. Heel veel plezier ermee. Gaat nu nog mooier worden bij jou. Vraagje: waar heb je de boortjes vandaan?

Piet, even een vraagje uit nieuwsgierigheid, je bent nu bij de fokkemast begonnen, maak jij het plaatsen van de stagen van de andere masten nu niet veel lastiger?
Dat is natuurlijk een goede vraag Peter, maar dat valt op dit model erg mee. Ik doe uiteraard niet zomaar iets zonder eerst het tuigplan te bestuderen. En de groot- en loze grootstag worden vóór de fokke mast op het bakdek aan ringen bevestigd waar je goed bij kan. De grootstengenstagen (ook 2) komen aan de fokkemars en het ezelshoofd daarboven wat ook geen probleem oplevert enz.
Het tuigen van een model zal uiteraard nooit helemaal zonder het probleem dat er iets in de weg zit verlopen. Het tuigplan voor met name de stagen ziet er op de Brik anders uit als bijv. op een Engels fregat of linieschip, zoals bijv. de grootstagen die normaal om de boegspriet worden gelegd en hier dus op de achterkant van de bak worden vast gezet. Oordeel zelf, de stagen;
20221108_115910_bewerkt-1.jpg

Of het echt allemaal accuraat is weet ik niet omdat het de 1e keer is dat ik een Brik tuig, maar ik volg hier maar gewoon het plan wat in de doos van Occre is meegeleverd.

De grootmars die ik net als de fokkemars heb gemaakt van 2 mm dikke linden latten heb ik gisteren ook weer bekleed met noten fineer aan beide kanten,
20221108_201313_bewerkt-1.jpg

Om de mars komt een noten lat van 1 x 3mm, die ik vanmorgen in het water heb gezet om te buigen en daarna nat om de mars gespannen. Je krijgt hierdoor de bochten net iets mooier in de lat als wanneer je de plankenbuiger gebruikt,
20221109_102717_bewerkt-1.jpg

en terwijl dit ligt te drogen heb ik de sjorringen voor de sloepen op de boothouders vervangen met dunner en donker garen omdat deze sjorringen eigenlijk veel te dik waren en daardoor teveel in het oog sprongen. Het geheel ziet er nu wat subtieler uit vind ik,
20221109_112514_bewerkt-1.jpg

iets beter te zien met een plaatje van het hele dek,
20221109_112648_bewerkt-1.jpg

Tja ek zo kom ik ook vanaand weer hier uit. Prachtige werk Piet zoeals ons nauw al ken en verwacht. Zoals @Pingu57 Peter vermeld heb, sukkel ik behoorlijk om access tot deze site te krij. Vanaand heb dit gelukt! Ik hoop de gezondheid is ook weer gou beter! Als van de beste!
Dank je wel Heinrich en goed om je hier ook weer eens te zien :)

Gisteren kreeg ik de bankschroef van Proxxon binnen, de Primus 75. De gehard stalen spanbekken zijn 75 mm breed en de spanwijdte is 65 mm, geen echt kleine jongen dus, maar met legio hulpvaardige mogelijkheden. Met name het gewicht van 2,5 kg. maakt het mogelijk om te werken daar waar je wil zonder dat je de bankschroef hoeft vast te zetten.
20221110_083824_bewerkt-1.jpg

Omdat ik voornamelijk met hout werk heb ik stukjes hout in de stalen bekken gelijmd om schade aan het hout te voorkomen.

Zagen, schuren en vijlen bijvoorbeeld worden nu een stuk makkelijker en dankzij het gewicht schuift de bankschroef geen mm tijdens je werk,
20221110_083655_bewerkt-1.jpg

en ondanks de afmetingen van 150 x 160 mm ook goed te gebruiken voor het precisie boorwerk op de boorstandaard,
20221110_083230_bewerkt-1.jpg

Kortom om mooie aanvulling voor mijn hobby en een echte aanrader :), de prijs van € 63,99 is natuurlijk niet echt goedkoop, maar je hebt er waarschijnlijk de rest van je leven plezier van...

Gisteren kreeg ik de bankschroef van Proxxon binnen, de Primus 75. De gehard stalen spanbekken zijn 75 mm breed en de spanwijdte is 65 mm, geen echt kleine jongen dus, maar met legio hulpvaardige mogelijkheden. Met name het gewicht van 2,5 kg. maakt het mogelijk om te werken daar waar je wil zonder dat je de bankschroef hoeft vast te zetten.
Bekijk bijlage 516648
Omdat ik voornamelijk met hout werk heb ik stukjes hout in de stalen bekken gelijmd om schade aan het hout te voorkomen.

Zagen, schuren en vijlen bijvoorbeeld worden nu een stuk makkelijker en dankzij het gewicht schuift de bankschroef geen mm tijdens je werk,
Bekijk bijlage 516649

en ondanks de afmetingen van 150 x 160 mm ook goed te gebruiken voor het precisie boorwerk op de boorstandaard,
Bekijk bijlage 516650
Kortom om mooie aanvulling voor mijn hobby en een echte aanrader :), de prijs van € 63,99 is natuurlijk niet echt goedkoop, maar je hebt er waarschijnlijk de rest van je leven plezier van...
Mooie aanvulling, Piet. De gelijmde stukjes hout zijn een mooie oplossing. Ik heb ook zo’n klem. En wat magnetische bokjes met kunststof, rubber of vilt om je materiaal te beschermen. Ik kan niet meer zonder.
Gr. Peter

Back