hms Beagle uit 1820

De laatste 2 stagen gezet, voorstengen stag + de loze stag, 2 spreilatten waarvan één halverwege het fokke want en één onder in het stengen want (beide aan bakboord) en nu bezig met de weeflijntjes. De detail foto's wilden vandaag niet lukken :(.

De voorstengen stagen zijn om de top van de marssteng geslagen en lopen aan weerszijde van de top aan de boegspriet door de vioolstukken naar ringen aan de boeg, 1 aan bak- en 1 aan stuurboord,
20221101_181541_bewerkt-1.jpg

20221101_181812_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
De laatste 2 stagen gezet, voorstengen stag + de loze stag, 2 spreilatten waarvan één halverwege het fokke want en één onder in het stengen want (beide aan bakboord) en nu bezig met de weeflijntjes. De detail foto's wilden vandaag niet lukken :(.

De voorstengen stagen zijn om de top van de marssteng geslagen en lopen aan weerszijde van de top aan de boegspriet door de vioolstukken naar ringen aan de boeg, 1 aan bak- en 1 aan stuurboord,
Bekijk bijlage 515613

Bekijk bijlage 515614
Netjes, Piet. Dat wordt een imposante voorzijde met al dat staande tuig.
Gr. Peter

Het is toch nog gelukt om een redelijke foto te maken van het want met de weeflijntjes aan bakboord. Inmiddels is het stengenwant aan die kant ook voorzien van weeflijntjes en vandaag hoop ik de andere kant te doen, waarna ik aan de volgende mast kan beginnen...

De weeflijntjes zijn van 100 % polyester en 0,1 mm dik, door de wax gehaald waardoor ze iets meer volume krijgen. (op de vorige pagina in post 497 schreef ik dat de hoofdtouwen 0,8 mm dik zijn, maar dat moet zijn 0,5 mm, het stengenwant 0,3 mm en bramwant 0,2 mm. De telefoon geeft niet echt een goed beeld van de verhoudingen. Ik gebruik altijd vrij dun garen voor de tuigage om het zo realistisch mogelijk te maken.
20221102_135954_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Het want aan bakboord is inmiddels gereed, het bramwant heb ik ook voorzien van weeflijntjes (in de bouw beschrijving word dit niet gedaan) te zien op onderstaande foto,
20221106_113629_bewerkt-1.jpg

Gisteren de hoofdtouwen van het want aan stuurboord voorzien van weeflijntjes,
20221106_113341_bewerkt-1.jpg

Het gaat even wat minder omdat ik weer wat problemen heb met de rug, dus in afwachting van een behandeling in de pijn kliniek moet ik ff wat rustiger aan doen. Geen echt probleem want ik lig voor op mijn schema dus het zal uiteindelijk wel goed komen:) en krakende wagens gaan over het algemeen langer mee...;)

Inmiddels ben ik ook de trotse eigenaar geworden van de nieuwe boorstandaard + micromot waar ik meteen maar 30 HSS-boortjes bij heb besteld van 0,3 tot 3,2 mm,
20221103_161451_bewerkt-1.jpg

de bankschroef om nog preciezer te kunnen werken komt als het goed is dinsdag binnen,
image_bewerkt-1.jpg

Met mijn oude machine heb ik een collega bouwer in het Noorden van het land blij kunnen maken :)

Mooi gereedschap Piet. Ik hoop dat je er veel gemak en plezier aan hebt. Ik denk het wel en past mooi in jouw "beperkte" ruimte!

Die opmerking van de "krakende wagen".... :rofl::jan:

Overigens veel succes met de rug behandeling. Zo te horen heb je die al eens eerder gehad en gaat het daarna een stukje beter. :thumbsup:

Mooi gereedschap Piet. Ik hoop dat je er veel gemak en plezier aan hebt. Ik denk het wel en past mooi in jouw "beperkte" ruimte!

Die opmerking van de "krakende wagen".... :rofl::jan:

Overigens veel succes met de rug behandeling. Zo te horen heb je die al eens eerder gehad en gaat het daarna een stukje beter. :thumbsup:
Het gereedschap van proxxon heb ik bekeken in jou verslag en volgens mij heb ik de zelfde gekocht. Ik heb nu toch wat meer vermogen als de micromot van 12 volt en dat is precies wat ik zocht.
En wat de rug betreft Peter, die is gewoon versleten en moet ik dus mee zien te leven, maar na een behandeling in op de pijnpoli heb ik toch dikwijls enkele maanden geen pijn meer en hoef ik daarom geen zware pijnstillers te slikken. Dus ik heb er ook deze keer weer goede hoop op, alhoewel de wachttijd altijd wel enkele weken bedraagt, tot die tijd dus een beetje rustig aan, dan komt alles vanzelf weer in orde :)

Hoe minder pillen je hoeft te slikken, des te beter Piet, dus ik hoop dat het na de behandeling weer even goed gaat zonder pijn. Een versleten rug krijg je niet zo maar alleen van langdurig fysiek werk.Toch knap hoe jij dan zo goed werk kan afleveren met het bouwen van een modelschip.
Dit legt toch een druk op de rug en nekspieren.

Ik heb dezelfde apparatuur en net als jij en blij mee. Ik kan het gemakkelijk wegzetten in een kast omdat het klein is maar wel erg handig. Ik probeer dus altijd het maximale uit mijn gereedschap te halen wat eruit te halen valt ook al is het er niet altijd voor bedoeld. In mijn huis lopen 3 kleine kinderen rond die de ruimte nodig hebben. Gelukkig heb ik nog een plekje voor klein gereedschap kunnen claimen, de rest is voor speelgoed, kleurboeken, potloden, auto's, poppen, lego, klei..... je begrijpt het wel denk ik. :)

Je setje boortjes mogen er ook zijn. Ik heb zo'n zelfde setje maar dan ook met hardmetalen freespennen en een setje met diamant graveerstiften. Die zijn ook erg handig, doosje is net zo groot en dus makkelijk in een la op te bergen.
De graveerstiften gebruik ik dus bij het figuursnijden, maar de freesjes kan ik weer gebruiken om de "trapjes" van de zijkanten van rolpaarden makkelijker te maken. :)

Back