HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Ik denk dat ik volgende jaar in April maar een reis boek naar Australië of zo....
Ik durf mijn Aggy niet eens meer mee te nemen.....
Dan staat er echt een lelijke eendje naast een zwaan :(:(
Grapje hoor !!!!!!

En Jan ?
Als het bekoperen gedaan is dan ga ik weer terug naar de Fonz.
Dan ook nog de Halve Maan van Anja dus zal ze wel even stof aan het happen zijn op de plank.
 
Ik ben druk geweest met de poorten aan beide zijden, en het netjes glad schuren van de binnen verschansing i.v.m. de poorten en schildpadden.
We hebben een interessante discussie in het topic van Piet en Sjors betreffende het bekoperen.
Ik heb een knoop doorgehakt.
We kunnen niet écht nagaan of het authentiek is of niet, maar bij mij gaf de opmerking met de foto van de Bellona (foto is van een authentiek model) van Diederik wel een doorslag.

Ik zet wél een 1x1 mm lat op de scheiding romp en bekopering.
Ik vindt het mooier en zal een strakkere lijn geven.
Ik heb meerdere modellen gevonden waar het zo was;

De HMS Agamemnon van Granddad:
IMG0157.jpg


Het authentieke model van de HMS Bellona:
634650784.jpg


De HMS Pegasus (bouwer onbekend)
010.jpg


Als ik nu afwijk van de Historische correctheid is dat bewust en eigen keuze ;)
Ook zullen mijn koperen plaatjes verouderd worden, conform de bovenste foto.
Plaatjes 15 minuten in de Brünerungsmittel geeft dit effect.
Proefplaatjes zijn al eens "live" door Henk en Diederik beoordeeld.
Al met al behoorlijk wat meerwerk, maar daar kom ik mooi de winter mee door:D
 
De foto,s spreken voor zich Klaas, ongetwijfeld een mooie strakke afwerking.
 
Heerlijk als een discussie toch resultaat afwerpt.
Het komt er inderdaad heel strak uit te zien.
Een andere optie is om de bovenste rij plaatjes horizontaal te laten lopen langs de waterlijn.
Ik denk dat ik mijn Aggy maar even op de plank zet tot jij bij bent Klaas.
Kan ik van je afkijken :D:D
Maar is dit eigenlijk niet wat we wilde?
2 dezelfde modellen maar een ieder met een eigen inbreng......
 
Groen is mooi!
Maar dan wel in combinatie met de zwart/gele Nelson stijl, oogt anders een beetje doods, wel authentiek!
 
Koper in zout water zal zeker een groene uitslag vertonen.
Iemand uit de link van Diederik heeft dat ook gedaan.
Het punt wat ikzelf wil bereiken is: het glanzende moet eraf.
Ik kan natuurlijk een proefje den hoe het plaatje zich houd in zout water.
Is altijd het proberen waard.:D

Maar of dit ooit te bereiken is
(USS Constitution gebouwd door een Mexicaan)
Hier zie je overigens wél een horizontale rij platen op de waterlijn.
Deden ze dat misschien alleen in Amerika??

Constitution.jpg
 
Maar is dit eigenlijk niet wat we wilde?
2 dezelfde modellen maar een ieder met een eigen inbreng......

Zeer zeker, dat maakt het ook leuk natuurlijk.
Maar ik ga haar niet pimpelpaars schilderen met groene zeilen en witte stippen om een "eigen inbreng" te laten zien hoor;)
 
Koper in zout water zal zeker een groene uitslag vertonen.
Iemand uit de link van Diederik heeft dat ook gedaan.
Het punt wat ikzelf wil bereiken is: het glanzende moet eraf.
Ik kan natuurlijk een proefje den hoe het plaatje zich houd in zout water.
Is altijd het proberen waard.:D

Maar of dit ooit te bereiken is
(USS Constitution gebouwd door een Mexicaan)
Hier zie je overigens wél een horizontale rij platen op de waterlijn.
Deden ze dat misschien alleen in Amerika??

Constitution.jpg

In het boek The 44 Gun Frigate USS Constitution staan afbeeldingen (blz 64 en 65) met inderdaad de bovenste rij mooi recht. (zoals 'groene' foto)
 
Errug mooie en realistische boot, deze! Met ook de roestsporen waar het anker hangt, en bij de puttings!
 
Poorten aan beide kanten van het upper gundeck klaar en netjes geschuurd.
Schildpad blokken moet aan bb-zijde nog ingebouwd worden, en dan kan de binnen verschansing zijn laatste aflak beurt hebben.

Een sfeerbeeld (kunnen de "Hollanders" vast gaan rennen;))

P1010377kDgpf.jpg



P1010378.jpg
 
Ik heb nog een tip voor het vastzetten van de kanons straks.
Deze rolpaarden hebben eigenlijk geen bodem, het zijn rolpaarden waar de wangen op een balk staan, dus de onderkant is open.
Bij een volle bodem zet ik ze vast op het dek door een gaatje door de bodem en het dek te boren, een messing staafje erdoor en het kanon komt nooit meer van zijn plaats.
Hier gaat dat niet omdat er geen bodem is.

Ik gebruik steeds een kanon om de hoogte van een poort te controleren en kwam op het volgende;
Onder de vóórste as lijm ik een blokje van 2mm dik (is dikte van het vierkante deel van de as) en 3mm hoog.
Hierdoor staan de voorste wielen 1mm boven het dek, geen probleem, want dat kun je weg schuren, dus blokje gelijk met de wielen.
Mocht het kanon niet helemaal op 1/3 van de onderkant van de poort staan, kun je door het schuren de stand van het kanon "fine tunen" door iets minder weg te schuren.
In onze tak van sport gaat het vaak om tienden van millimeters :D
Er kan dan een héél klein kiertje ontstaan omdat de voorste wielen het dek niet helemaal raken
De broektouwen die daar liggen kun je mooi langs de voorste wielen leggen, en je ziet het nooit meer.
(Ja, ik speel ook wel eens vals;))
Grote bijkomend voordeel, je hebt met dit extra blokje veel meer lijm oppervlak om het kanon vast te lijmen op het dek.
Ik gebruik daar 2 componenten epoxy lijm voor, komt nóóit meer los.

Dry-fitje:


P1010381.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top