HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Ziet er zoals altijd erg strak uit. Vind de schildpad blokken erg goed gelukt :cool:

Dank je Rob, soms frustrerend hoor, ben gewoon erg langzaam, en zou haar al graag met een bekoperde romp willen zien.
Mag al blij zijn als ik in Duizel volgend jaar zover ben, kan op die dag géén kritiek verdragen;););););)!!

Die schildpadden; heb er onderhand 20 gemaakt, maar steeds niet goed genoeg, terwijl ik er maar 8 nodig heb:confused::confused:

:help:Weer even een vraag voor de detailisten:p

De broekingen van het kanon; dit zijn de zware (linksgedraaide) touwen van de druif van de loop naar de binnenverschansing
Als ik de foto's van de Victory erbij pak zij die touwen behoorlijk dik.

IMG5786.jpg

Hier zie je trouwens een mooi voorbeeld van de Linksgedraaide touwen van de broeking en de Rechtsgedraaide touwen van de takels.
Op de Batavia in Lelystad hebben ze nóg hoofdpijn van mij:rolleyes:

Vraag; zou dit +/- 6 cm kunnen zijn, in dat geval moet ik 1mm linksgedraaid touw in Duitsland bestellen omdat dit dan qua schaal goed zou zijn

Vergelijken met omringende voorwerpen is mijn devies. Dekplanken wellicht 15 cm breed? Dan kan het touw aardig naar de 6 cm toe gaan.

Vergelijken met omringende voorwerpen is mijn devies. Dekplanken wellicht 15 cm breed? Dan kan het touw aardig naar de 6 cm toe gaan.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar een bruikbare tip Hans.
Is steeds een wederkerend vraagstuk; de schaal.
Het risico maar lopen, en 0,8 en 1 mm bestellen, kom ik aardig in de richting denk ik.

Je legt weer lekker hoog voor jezelf Klaas om alles historisch correct te bouwen.

Ben blij dat ik daar helemaal geen last van heb, als het in de buurt komt voor wat het moet zijn is het voor mij goed. :p

Blokken 2 mm

Correctie Klaas - de 8510 zijn 2 mm blokken, maar die vond ik te klein.

Je legt weer lekker hoog voor jezelf Klaas om alles historisch correct te bouwen.

Ben blij dat ik daar helemaal geen last van heb, als het in de buurt komt voor wat het moet zijn is het voor mij goed. :p

Ach Robert, Ik heb er geen last van.
De lat ligt niet hoog voor mij, maar wél voor het model wat er uiteindelijk moet staan, dit is mijn laatste volledige schip, en dan zal het hoe dan ook Historisch kloppen waar het kan.
En die schepen hadden nou eenmaal links en rechtsgedraaide touwen op de diverse plaatsen.
Ik ben steeds op zoek naar de details, het wordt alleen lastiger om de exacte gegevens en/of hulp te verkrijgen
Hierna alleen nog doorsnedes of een Admiraliteitsmodel, uiteraard met nog méér details, ben ik gek op;)

Laatst bewerkt:
Dank je Rob, kan ik iets mee, 0,8 - 1 mm moet dus goed zijn:D

Ik heb een lijstje met allerlei aanpassingen en details die ik wil aanbrengen op mijn model; kan er weer één afstrepen
Op de Vicory en andere grote schepen staat in de buurt van de grootmast een grote kist om touwen die aan dek nodig zijn in op te bergen.
Kist is langs de verticale zijden open om de wind erdoor te laten zoadat de touwen niet kunnen rotten of vergaan.

Op de Victory:
1005460.jpg

Mijn modelletje, gemaakt van restant kammetjes van de roosters, stukjes beslag er op en hatseflats wéér een leuk detail.
P1010383.jpg

Goeie tip Klaas die blokjes tussen de voorwielen van de rolpaarden!

Een wetenschappelijk antwoord;
De Agamemnon is kleiner dan de Victory, dus is de kist van de Agamemnon ook kleiner dan die op de Victory.
Omdat die dus kleiner is zijn 2 scharnieren voor de kist op de Agamemnon voldoende:rolleyes:

(Zo, hier heb ik mij weer netjes uitgel....d):D

Een wetenschappelijk antwoord;
De Agamemnon is kleiner dan de Victory, dus is de kist van de Agamemnon ook kleiner dan die op de Victory.
Omdat die dus kleiner is zijn 2 scharnieren voor de kist op de Agamemnon voldoende:rolleyes:

(Zo, hier heb ik mij weer netjes uitgel....d):D

:D:D:D Dat heb je zeker

Klaas.
Bericht #162:
Vraag; zou dit +/- 6 cm kunnen zijn, in dat geval moet ik 1mm linksgedraaid touw in Duitsland bestellen omdat dit dan qua schaal goed zou zijn
Toen ik begin juni op de Victory was, heb ik een aantal metingen gedaan.
De dikte van de rolpaardwanden is 12 cm. De broeking heb ik niet gemeten maar gezien de foto is 6cm zeer redelijk.
Jan Zwart

Da's interessante info.
Mijn rolpaard wanden zijn 2mm dik, in schaal 1:64 zit je dan op 128 mm = 12,8 cm.
Goed op schaal dus, dan het touw bekijkend heb ik goed gegokt met mijn 0,8 - 1mm draad.
Heb deze maten toch nodig, maar dan kan ik daar in ieder geval tussen kiezen,
Het moet optisch natuurlijk óók acceptabel zijn;)

Geen échte up date, ben gewoon lekker bezig met wat puntjes op de i te zetten en de achtergallerij voor te bereiden.
Vandaag mijn volgende bestelling touw binnen gekregen.
Heb nu alles in huis om de kanons in de juiste maat verhoudingen te voorzien van de rechts gedraaide takels, en linksgedraaide broektouwen.
Tevens een zwaar ankertouw mee laten komen (uiteraard links gedraaid)

Even een indruk van dat ankertouw. (dikte 2,5 mm)
Links: geleverd in kit (is rechts gedraaid, dus eigenlijk niet juist)
Rechts: Morope (links gedraaid, zoals het eigenlijk hoort)

P1010385.jpg

Back