Rechts geslagen touwwerk, (met de zon mee) heet in scheepstermen "wantslag"
Links geslagen touwwerk, (tegen de zon in) heet "kabelslag"
Voor de schepen die wij bouwen kun je uit gaan van het volgende;
garens-wantslag-toepassing, bindsels en bekleden van touwwerk.
marllijn-wantslag- toepassing, idem bij staandwerk
lijnen-wantslag-toepassing, vlagge-en weeflijnen.
touw (algemeen) wantslag- toepassing, lopend want.
touw van het staandwant (hoofdtouwen) aan bakboord wantslag.
touw van het staandwant (hoofdtouwen) aan stuurboord kabelslag
trossen voor bijv. de ankers, zowel lichte als zware ankers bijde kabelslag.
Ik moet hier wel bij vermelden dat op de schaal waarin wij werken het in feite niet zo belangrijk is of je links- of rechts geslagen touw gebruikt, omdat het niet of nauwelijks zichtbaar is.
Of touwerk want- of kabelslag geslagen is, bepaald de laatse slag. Eerst worden van de draden strengen geslagen, waarna de trengen worden geslagen tot kardelen, die vevolgens geslagen worden tot het uiteindelijke touwwerk. De slagen worden altijd om en om uitgevoerd. Dus als de strengen bijv, want geslagen zijn dan zijn de kardelen kabelslag en het uiteindelijke touw weer wantslag. Het touw is dan wantslag geslagen.