Het Schipperscafe deel 6

programeren.... Heeft toch niets te betekenen als je het een ander hoort vertellen of je het op www leest, ...tot je er zelf aan begint.
Geld ook voor mij ):

vandaag bezig geweest met een mal te maken .
het word een eenvoudige beginners duikboot die reeds voor een groot deel in elkaar gezet is
as ,stuurstang dichtingen ,sluiting ;techrek en dergelijke zitten er reeds allemaal in .
1 borsteloze motor en twee servo's meer is er niet nodig om plezier met deze boot te hebben

gr raf

vandaag het uur van de waarheid als de romp uit de mal komt.
de eerste is altijd een beetje spannend
gr raf

Vol verwachting klopt ons hart Raf. Schenken we nog iets op de goede afloop. De "omzet" in het café kan wel iets beter. Waar blijven de klanten? Gr. Klaas.

Rustig aan he Marc. Je mag toch niet teveel tillen?;) Gr. Klaas.

De boot voldoet aan de verwachtingen hoor dat niet weg.
hij drijft en lekt minimaal maar voor een eerste proef uit de mal helamaal niet slecht.
ik moet alleen nog de juiste manier vinden om de twee helften aan elkaar te zetten zonder dat het daarna lekt
de volgende ga ik met de ballon methode proberen welke ook gebruikt word bij koolstof en epoxy verwerking
gr raf

al een paar dagen de kelder aan het opruimen geweest
een paar lege kisten gevonden dus ????????
en in eentje zat mijn zeilboot .
de mast met zeilen heb ik ook nog dus volgende vaardag eens terug mee nemen
2,4 er in en gaan met die banaan .
ik moet nog ergens nieuwe zeilen hebben liggen maar die komen wel weer terug boven
als ik gedaan heb met opruimen en weg gooien

gr raf

Nee marc de andere kisten waren wel leeg en normaal zitten daar boten in dus ???? waar zijn ze heen
dat die zeilboot er nog in stak zal wel een reden gehad hebben zekers .
maar een adolf behrmpol is weg en dan een loods cruiser ;een pt 19 ;en nog een vracht boot .
dus dat zijn geen kleintjes hé
kan natuurlijk zijn dat toen ik dat geheugen kwijt ben geraakt ik die gewoon op het stort heb gekieperd dat zou dus ook kunnen

gr raf

Marc geen idee maar ik ben nog aan het opruimen en ik zie ook dat er een deel mallen weg zijn
dus ik vermoed alles in de koffer geladen en naar het container park afgevoerd .
alleen de kleine mallen zijn nog over .
zelfs de kleine thypoon die ik had is nergens meer te vinden .
gr raf

Laatst bewerkt:
Oei , met het geheugen weg zijn ook de boten weg !!!!!
Voelt naar aan veronderstel ik , maar er zijn erger dingen zullen we dan maar zeggen .
Groetjes
Ronny

Het is inderdaad erg dat je nog meerdere spullen mist nu je aan het opruimen bent. Is het mogelijk dat je ze op een andere plaats neergelegd Hebt?

Denk het niet marc want zo een adolf bhermpol is nu niet echt een kleine boot hé
en waarom zou hij niet veilig in zijn kist zitten
boven op zolder is ook opgeruimd en alles ingepakt voor de zomer en daar staat hij ook niet
dan nog zo een loods boot maar ik vind geen afbeelding meer
dan een thypoon duikboot van 1,25 meter
2 speed boten (key west) de kappen heb ik nog gevonden de boten ?????
de mallen van de foxtrot en van de thypoon zijn ook weg
dus ik zal blijkbaar alles wat groter is dan 1 meter weg gedaan hebben om de een of andere reden

gr raf

Ja Marc dat wel alleen zit ik met problemen die ik wel kan oplossen maar vroeger reeds opgelost had.
namelijk de naden tussen beide helften dicht krijgen .
ik lamineer beide helften en daarna schroef ik de mallen in elkaar .
dan giet ik de naden op met polyester en normaal zijn die dan dicht .
als extra zet ik een grote stevige ballon in de romp om alles naar buiten te drukken .
als dat uitgehard is zet ik een band glasdoek er in en weer terug die ballon .
zo is de romp langs binnen mooi glad en zit je niet met die vervelende stekende glasvezel stekels
na dan de mal open te maken is de naad niet opgevuld en moet ik langs buiten deze alsnog opvullen .
dus wat doe ik verkeerd ????

gr raf

Raf, Heb je bij het opblazen van de ballon luchtinsluitingen tussen ballon en mal die de hars uit de naad persen? Heb geen ervaring, maar zit zomaar iets te denken. Gr. Klaas.

Klaas het is de bedoeling dat de ballon de hars in de naad drukt zodat die normaal aan de buitenkant er uitkomt en dan heb ik een klein naadje weg te schuren .
nu gebeurd dit dus niet terwijl het wel zou moeten .
ik zet 2 bar op de ballon wat meer dan genoeg moet zijn maar nu ben ik er eentje aan het maken zonder ballon om te kijken wat er dan gebeurd

WhatsApp Image 2022-05-10 at 3.21.26 PM.jpeg

iemand vroeg een andere toren dus dan doen we dat hé
gr raf

Back