Het Schipperscafe deel 6

Bouw je nu in epoxy of echt in polyester?

Met twee rompschalen in de matrijs bijeen, verlijm je deze bij epoxy, met een mengsel lamineerhars, verdikkingsmiddel en katoenvlokken.
Met een puntzak en afgeknipte punt, breng je de lijm aan als een banketbakker. Dan gaat de matrijs toe.
De gelamineerde helften zijn niet gelost, alles goed in het losmiddel.
Is de matrijs toegankelijk genoeg, dan kan versterken band worden aangebracht.
Bij zeer nauwe rompen lukt dat soms niet.
Kan het zelfs met een ballon lastig worden.

Verleden een complexe reparatie gedaan met zeer ranke romp.
Ballon op maat gemaakt naar vorm romp, uit plastic tas, en met strijkbout en calceerpapier de naad toe gestreken.
Water gevuld en behoedzaam de ballon, met epoxy en glas op stand gebracht. Water en grote injectiespuit toe en zonder overstress en vervorming de reparatie verricht.
Water is niet samendrukbaar… dus aan de spuit kon je de druk goed waarnemen. Ging om klein volume aan verplaatsing…
 
Ik bouw in polyester
de romp is maar 7 cm rondom en dan zit de sluiting er ook nog eens in .
ik heb het vroeger nog gedaan maar dus vergeten hoe

ok dus je spuit een mengeling van polyester (epoxy)met micro baloons eventueel als een worst op de rand en sluit dan de mal
langs binnen heb ik nog ervaring genoeg om een band in te lamineren dat lukt dus nog wel .
ok de volgende ligt klaar dat gaan we dan eens proberen morgen .
daar het een kleine boot is zitten er maar 2 lagen fijne doek en dan maar 1 laag dikkere
maar voor deze boten is dit meer dan stevig genoeg
het techrek is zo goed als klaar en nu de duiktank aan het bouwen .
monteren is dan voor morgen

dat met dat water moet ik eens proberen ik dacht dat ik het met lucht had gedaan maar inderdaad water kun je niet samen drukken en lucht wel
ook meteen proberen morgen

gr raf
 
Raf… rompen kan je op de naad bijlappen als je er goed bij kunt komen.

En in die zaken zeer… zoals het uitkomt.
Ik werk niet met polyester wegens het styreen. En het blijft lang geuren en plakkerig. Epoxy dampt ook, ook ongezond, maar reageert volledig uit.
Prettiger werken omdat je met harders kan kiezen voor verwerkingstijd.

Epoxy laat zich geduldig mengen met vulmiddelen, en verdikkers. Ook met pigment mooi resultaat. Verder UV beschermers… maar met alle kleur en UV… zal de sterkte vast afnemen.

Met de vulstof is dat niet. Verdikker ook niet. En met het lijmen leg je slechts een rupsje op.

Bij rompen zoals je ontwikkeld, zijn de verbindingen altijd sterk genoeg.

In modelvliegerbouw kunnen de krachten fors toenemen. Maar bij een niet extreem belaste romp van een vlieger… al snel oversterk.

De watergevulde ballon is vooral bij handzame compacte modellen. Nauwe rompen… zwevers…
Dus de ballon bevat dan geen liters water. Maar zelfs dat… groter… is gewoon te proberen bij de torpedovorm rompen die je in de foto toont.
De ballon die ik vervaardigde zat ook geen rek. En was naar omvang rompvorm gemodelleerd. Puur als drukzak, gelijke druk, regelbaar.
Bedoeld om epoxynat doek goed op de wand te doen hechten, gelijkmatig aan te drukken.

Bij het lijmen van een naad is het bijeenplakken eigenlijk goed genoeg.
De helften schoon gesneden, iets glas rafeling, geeft optimale hechting met de epoxylijm…
 
Kan me voorstellen dat Raf de romp aan de binnenkant zo glad mogelijk wil hebben om ruimte te creëren voor het mechaniek. Dat gaat er min of meer "zuigend" in. Daarmee legt hij de lat voor zichzelf aardig hoog natuurlijk! Succes met het lamineren Raf! We zien het resultaat wel hoop ik. Gr. Klaas.
 
Bedankt allemaal voor de hulp
Het probleem is het zijn duikboten maar we spreken wel over druk maar die is minimaal en word meestal sterk overdreven want zo diep duiken we er niet mee
Inderdaad Klaas dat is een van de redenen dat ik de rompen binnen ook glad wil hebben en de tweede reeds vernoemd zijn de naald vormige vezels
ook de diameter van de romp speelt een rol wat stevigte aan gaat .
het tech rek is klaar en ik ben nu met de duiktank bezig en hoop straks dat ik foto's kan posten .
de 3D print van de motor houder is gelukt maar ik had deze getekend voor een recht hoekige motor maar die krijgt de piston niet snel genoeg op en af .
en de andere motor die ik heb heeft een andere vorm dus opnieuw tekenen dan maar

gr raf
 
Nog even ter herinnering , iedereen met een rc boot kan en mag die dag komen varen .
Ontploffingsmotoren zijn verboden net als speedboten en snelle boten .
Ook gewoon een bezoekje kan en mag , een babbel met hobbygenoten is altijd leuk .
Parking tot op enkele tientallen meters van het vaarwater en een karretje voor zwaardere boten is beschikbaar net als een lift om ze te water te laten .
Tafels en stoelen zijn ter beschikking en tenten zijn voorzien .
De koffie en thee is gratis , frisdrank en een hapje zijn aan democratische prijzen verkrijgbaar .
Een vrachtschip van vier meter , een ponton van 1.5meter en een booreiland zijn ter beschikking om te slepen .
Ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers .
Nu hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zijn die dag .
Tot dan
Ronny
www.mothvzw.be


affiche moth 2022.jpg
 
Vandaag een dagje met de kinderen of jonge adults hoe ze tegenwoordig heten
we gaan mooi weer hebben dus de dag kan reeds niet meer stuk .
foto's komen wel op FB ,de club site of whatsapp

gr raf
 
zo de dag zit er op en de haai heeft goed gevaren .
er moest nog een paar gram lood in de kop en dan was het perfect
voor de rest met een paar 100 kinderen om je heen is het wel een drukte maar het was weer plezant
veel gevaren en vooral weer wat proeven kunnen doen wat motoren en accu's aan gaat
dus al met al een geslaagde dag

gr raf
 
Een voeding van een lader werkte niet meer dus het ding eens open gedaan .
Dit is gekocht als nieuw moet ik wel er bij melden en heeft een tijdje goed gewerkt
print1.jpeg
print2.jpeg

eerst er zitten 4 extra draden aan de print gesoldeerd .
dan de staat van vuil wat er op de print zit geeft ook een pak vraagtekens
derde de voeding past eigenlijk niet in de doos en zit alleen vast met wat mouse
na het opschonen en verwijderen van de overtollige bedrading (er zat ook nog een condensator los) de stroom er op en dit was het resultaat
met een kleine of grotere belasting blijft de 12 volt niet stabiel en begint rare zaken te doen .
dus goed voor de vuilbak want voor de 15 euro dat ze kost ga ik er geen tijd in steken .
het doosje krijgt een andere bestemming
gr raf
 
Die voeding ziet er niet best uit van binnen, zelfs al had je hem aan de praat gekregen, ik zou er niet veel vertrouwen meer in hebben. Voor hetzelfde geld gaat 'ie ineens in de hens...
 
ach ik heb al ergere zaken gezien hoor
en na een badje in de ultrasoon zien ze er uit als nieuw .
en meestal als er met een geschakelde voeding verkeerd loopt schakelt ze gewoon af of de zekering gaat er uit
als de printplaat bruin geworden is dan is het een ander verhaal
dan zijn de componenten reeds meer dan 75° geweest en is het voor mij ook einde verhaal

gr raf
 
Piet, Onder de video zie je een kromme pijl. Zet je cursor erop en je ziet de tekst delen. Klik erop en er verschijnt een aantal opties, o.a. link kopiëren. Klik die aan en dan kun je in het topic plakken. Kijk maar of het lukt. Gr. Klaas.
 
Bij het opruimen van het huis van mijn schoonmoeder kwamen we het schip van mijn schoonvader tegen. Hij was schipper op de Dordrecht II en heeft het schip afgebouwd toen hij met pensioen ging. Een collega schipper van pa was er aan begonnen, maar kon het niet afmaken. Toen heeft hij het schip overgenomen en afgebouwd.
20220531_124604.jpeg
 
vandaag eens de viskes onder handen genomen
nieuwe O ringen en vet in de assen gedaan en er zijn er bij die deze winter een nieuw techrek krijgen
als die corona servo's terug te bekomen zijn dan gaan die er ingezet worden want die zijn een pak kleiner maar trekken je vinger uit elkaar
de potvis zijn vinnetje vooraan word hersteld zodat hij ook zaterdag en zondag mee naar het water kan
gr raf
 
Hier gisteren even de "snijbrander" ter hand genomen en Smit Finland ontdaan van de achterbolders en het dek glad gemaakt. Vandaag had de schilder even tijd. Gr. Klaas.

20220601_210856.jpg
 
Back
Top