Hans Groenenberg
Forum veteraan
De knoop is doorgehakt en ik ga luiken in de romp zagen. De posities zijn de stickertjes wat dan ook gelijk de groote aangeeft.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik weet het.... eerst koffie en dan de "moed"Amay, als dat maar goed gaat
Ik hoop dat de rest heel blijft, succes Hans
Soms kom je te laat op een idee.... oftewel een gejat idee van JanGedurfd.
Maar iets dat ik ook overweeg, maar wel in eerder stadium
Vroeger zaagden ze dit soort schepen dwars doormidden om ze te verlengen...
Dan is het wel van belang om te weten dat een dergelijk luik niet helemaal een gewoon luik was, maar meer een gat in de romp dat naderhand met dezelfde planken weer gesloten werd, en volledig dicht gebreeuwd werd. Om relatief makkelijk te kunnen laden vanaf het water zat het gat vaak niet zo hoog boven de waterlijn, en het was niet de bedoeling dat er bij ruw weer water door naar binnen kwam.Net als bij poorten voor kanonnen is er een kozijn in de opening geplaatst. Ik overweeg om de luiken ook gewoon zwart te maken.Bekijk bijlage 522388
Dus eigenlijk zeg je om de kozijnen er uit te halen en de planken opnieuw te laten doorlopen?Dan is het wel van belang om te weten dat een dergelijk luik niet helemaal een gewoon luik was, maar meer een gat in de romp dat naderhand met dezelfde planken weer gesloten werd, en volledig dicht gebreeuwd werd. Om relatief makkelijk te kunnen laden vanaf het water zat het gat vaak niet zo hoog boven de waterlijn, en het was niet de bedoeling dat er bij ruw weer water door naar binnen kwam.