Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Is dit een optie voor een gemiddled modelvliegveld dan?
    KkFZsz260cI[/media] - RFB Fantrainer

    Ik heb geen idee of je met een driebladsprop bruikbaar stuw en snelheid kan krijgen voor een 1.4m model. Er zit nogal veel onderdelen in de weg voor een gunstige luchtstroom. Je zou eens met propcalc kunnen spelen.

    140 span bij een sportvliegtuigje is heel anders als bij een edf jet.

    en met ??? kan ik ook niets en neem niet de moeite om dit te raden ;)

    Hoi.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Ik moest vanavond met zoonlief naar een voorlichtingsavond van een middelbare school, vandaar de late reactie.

    De '???' had ik nog net voor we weg moesten ingeklopt . . . :oops:

    Ik weet niet wat je hoort: de fan of de turboprop/turboshaft motor? :confused:


    Er is sprake van een misverstand (minstens één).

    Er zijn een paar tekeningen voor de Fantrainer in omloop; die zitten allemaal dacht ik zo rond de 90 cm.

    Eén (Paul Willenborg) stamt uit plm. 1990, die vloog met een cox TD .049 en een gewoon propellortje! En die ging toen al behoorlijk hard. Nu zit daar dacht ik een Mega 16/15/3 op oid.

    De bedoeling is en blijft dus om er een pusher configuratie op te zetten (of de motor de andere kant op te laten lopen).


    Nou . . . Dat heb je even niet goed in het hoofd, Jitze! :p

    Spanwijdte wordt 119 cm; voor het gewicht gok ik iets rond de 1100 gram.

    Wordt het nu een heel ander verhaal? :p

    Propcalc heb ik niet en kan ik waarschijnlijk ook niet veel mee . . . :nooo:


    Ik zat vanmiddag even bij Schuebler te kijken: waanzinnige toerentallen, lijkt me, en toch veel schoepenbladen.

    Alleen efficient bij hoge snelheden? :confused:

    bLe01IKzziI[/media] - Mirage 2000-01 von fantastic-jets.com


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jan, met 119cm en 1100 gram moet dat geen enkel probleem opleveren.
    Ongeveer 300 Watt overbrengen op een 6x4 drieblads is niet heel moeilijk.
    (Mijn pylonracertje zat met een Mega 16/15/3 op 380W met een 4,75x4,5 tweeblads. )

    Kijk ook eens hier onder het kopje 'Look at this!' : Fantrainer
    Dat model weegt 800 gram en vliegt met een 5x3 drieblads. Mijn simpele conclusie is dat 1100 gram op een 6x4 drieblads dan weinig moeilijker moet zijn. En inmiddels hebben we borstelloze motoren...



    Even wat anders: ik begin steeds meer van de schoonheid van dit toestel te zien en stiekem loop ik er een beetje mee te flirten :p
    Daarom even wat vragen:
    - die 77" span tekening, waar komt die vandaan?
    - en waarom heb je de Willenberg versie opgeblazen ipv de (beter getekende?) 77" versie te verkleinen?

    Schaal 1:6 komt op 1,58m span. Groot genoeg voor retracts en flaps en toch nog goed handelbaar.:help:
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.104
    Heel wat jaartjes terug hebben er hier 3 rondgevlogen. Ik weet alleen niet van welke tekening of kit deze gebouwd waren.
    Ze vlogen alle drie rond met als aandrijving een Plettenberg HP 200/20/6 motor met een ingekorte cox 2 blads prop. De maat van de prop weet ik niet meer. Misschien dat ik wat navraag kan doen bij een van de vliegers van die toestellen, misschien weet hij nog hoe en wat.

    EDIT: volgens mij was dat de kit die Jitze al aangaf.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2011
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Ik heb gisteren toch ook maar :oops: een paar bekende fabrikanten benaderd, en Hacker meldt het volgende.


    De laatste vier kolommen snap ik, de eerste twee niet; wat is hiervan de exegese?:confused:


    Aha! Precies. :cool:

    Tenslotte: laat zich dit op de gewenste wijze monteren?

    /www.hacker-motor-shop.com/e-vendo....onId=&a=article&ProdNr=27800010&t=3&c=16&p=16


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2011
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Jitze,


    Zie RFB600 Fantrainer

    Volgens mij meer semi-scale.

    Geen kandidaat, ook verkleind niet.

    In het bijbehorende artikel wordt wel erg hoog over de kwaliteit van de vliegeigenschappen opgegeven: iedereen op de club mocht er mee vliegen ("pass the transmitter around").

    Interesse? :p


    jan.
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    :yes:

    Meestal teken ik hier en daar iets erbij wat op het origineel niet klopt. (laatst ook weer met de Siemens-Schuckert, waar ik de neus opnieuw getekend heb) Deze tekening samen met de Willenborg tekening zou goed moeten zijn voor een leuk model.

    PB coming up :D
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Zo, de rust is hier enigszins weergekeerd.

    Iedereen bedankt voor de input. :D

    Maar om nou te zeggen: 'Ik ben eruit! :p ': nee . . . :nooo:

    Het merkwaardige is dat bijna al die leveranciers ook (nog) niks van zich laten horen . . . :(

    Merkwaardig. :?

    Ga eerst maar eens aan de vleugels beginnen. :p


    jan.
     
  9. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    ik heb steeds het gevoel dat je te moeilijk denkt hierover... je hebt vast wel een motortje dat ongeveer in de buurt komt van wat je moet hebben op deze kist en een paar propjes kost je de kop ook niet. Anders heb ik hier wel een motortje liggen wat je mag gebruiken voor testen. Alleen even kijken hoe hij jouw kant op komt dan.
    ik stuur je een pb'tje met m'n tel.nr., bij interesse kun je me dan bellen.
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vandaag de tekeningen binnengekregen. Ook nog een bouwtopic gevonden van de 77 inch versie: RFB 600 Fantrainer
    Alleen waar hij de ribbenvleugel vandaan haalt? (tekening=foam core)

    Onderweg kwam ik nog wel iets tegen wat vele malen mooier is:
    RFB Fantrainer 600
    Als die toch eens zijn tekeningen of een kit zou verkopen...

    En nog een sfeerfilmpje van het origineel:
    Rhein-Flugzeugbau Fantrainer 600 Video Clip
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Volgens mij kenden we die al; bij die Zwitser kun je tekeningen bestellen . . .

    Ik heb een 'Muster'; mailen? :D


    Vwb. de motorisering kwam hier de suggestie voor een Mega 16/25/2 op 4 lipo's binnen . . .

    Food for thought . . . :p


    jan.
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Graag, ik wil die Muster wel, wat het dan ook is...
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Muster = monster = stukje als voorbeeld.

    Komt 'ie! :p

    Het plan voor de Mega staat me wel aan: gewoon een 6*4 twee-blad propje erachter:
    - dan hoeft de duct niet deelbaar gemaakt te worden :D
    - hoef ik geen ingewikkelde constructie te bedenken om de twee helften demonteerbaar te maken :D
    - kan de romp ook gewoon één ondeelbaar geheel worden. :D

    En, als ik een filmpje als bv. dit zie, lukt die handstart toch ook wel, denk ik . . . :?

    7ke3MdzmL54[/media] - Mega Stryker maiden

    Wat een power! :shock:

    (En dat zelfs op 3S! :p )

    Het moet maar goed zijn, hoor! :bad-words:

    ;)


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    584
    Locatie:
    MVA Almere
    Van welk merk zijn deze props?
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Ik die linker herken ik Graupner bladen . . .

    De rest?


    jan.
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.911
    Locatie:
    Velserbroek
    Dit zijn volgens mij samengestelde props... de rechter zijn volgens mij APC props met een iets afgetopt tipje.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Nou, de spantjes zij klaar! :D

    [​IMG]

    Sorry voor slechte kwaliteit: flitser doet het niet! :confused:

    Gaatjes boren levert plm. een gram per spant op. :(

    Binnenkort maar eens magneetjes bestellen :p . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.240
    Locatie:
    NB NL
    Zo, da`s een mooi setje! :D

    ... maar `t oog wil ook wat en kwaad kan `t niet! ;)

    Grt, Ram6
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles

Deel Deze Pagina