Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    [​IMG]

    Neem bv. het motorspant. Daar wil ik wel 100% zeker van zijn als ik de stringers er in lijm, dat die recht 'zit'.

    Niet een beetje recht: kaarsrecht. 8)

    En het hart daarvan zit wel plm. 10 cm. boven de plaat. :shock:

    Dan valt er op een houten plaat niet meer zoveel met spelden te beginnen. :nooo:


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    he psst...., Jan... fouten maken is veroorloofd in de modelbouw... we hebben geen controle orgaan zoals in real aviation.........
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.885
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, en jij denkt dat daar wel alles klopt en recht is?
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Nalv. vraag over motorisering aan AXI Motors, mail van Jan Vaclavik.

    Nou dat weer . . . :mad:

    Aanpassen van de diameter van de duct is amper mogelijk, of je maakt er een wangedrocht van. :confused:

    Ben je net ongeveer zo ver dat je wilt gaan bouwen . . . :hammer:

    Suggesties?


    jan.
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.911
    Locatie:
    Velserbroek
    kan je niet met een meerbladige prop aan de gang?

    In mijn kleine Fantrainer gebruike we een 3 blads prop die werd ingekort tot 110mm diameter.

    Misschien kan je 2 twee blad props stappelen op 1 meenemer....

    Probleem is inderdaad dat je genoeg vermogen moet opnemen... dus of belasting omhoog, of spanning omhoog.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Dit kan een heel interessante discussie worden, waar ik echter niet erg in thuis ben.

    Vraag van mij aan Jan:
    Using such a Ramoser 5 bladed prop (trimmed down to the desired diameter), with high pitch, does that help?Antwoord van Jan:


    jan.
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Laatst bewerkt: 25 jan 2011
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Vraag aan Jan:

    1. I think it is possible to make the duct 6 inch (152,4 mm); does that help?

    2. And 5,5x4 (or 6x4) is a two-bladed prop? Or three-bladed?
    Or is it better to take e.g. a 8x4 and trim down, so you have bigger prop-blades (especially at the tip)?


    jan.
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jan,

    wellicht ten overvloede, maar kijk ook nog eens naar de italiaan die je aan het begin van dit topic citeerde: Home-page di AERBI-Associazione Aeromodellisti Biellesi

    Wat ik daaruit kan opmaken:
    - schaal 1:5
    - Supertigre G90 motor ---> max 16.000 rpm
    - Propellor 11x8 (afgetopt?)

    Met deze gegevens moet je wel het een en ander kunnen uitrekenen voor jouw setup toch?

    [​IMG]


    Wellicht ook eens een blik werpen op binnenlopers. De Mega 16/15/3 die je aan het begin van dit topic noemde is misschien wel een betere keus dan de AXI 2814/6...
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2011
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Ikke niet. :nooo:

    Wat ik van de man van AXI begrijp is dat
    - de diameter van de duct de bottlenek vormt
    - bij dit soort hoge toerentallen meerbladige propellors niet extra stuwkracht brengen (en dat wisten we natuurlijk ook al. Moeten we naar een eenbladige prop gaan kijken?)

    Kortom, de vraag is dus: welke prop met 6 inch diamameter levert samen met welke motor de meeste stuwkracht (vooral bij de start)?

    Wat ik niet begrijp is waarom hij geen 6 x 5 of 6 x 6 prop adviseert.:confused:

    Of een 8 x 4, die je inkort tot een 6 x 4.

    Lijkt mij dat dat meer thrust levert?


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2011
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Qua model heeft dit toestel juist de mooie eigenschap dat de duct zo groot is! Toestellen in deze maat worden met een 70mm of 90mm ducted fan aangedreven... Hier heb je 140 mm beschikbaar!
    Ook een uiterst rare bewering... Meer statische trekkracht krijg je door een grotere diameter, bredere bladen (bijv. afgetopte grotere props) of meer bladen. Meer snelheid door de pitch te verhogen.

    Jan, de propellor zal qua beschikbaarheid de beperkende factor zijn. Je zult moeten zoeken naar 3- of 5-bladige propellors in kleine maten. Hier kun je vervolgens de juiste motor bijzoeken.
    Ik zal vanmiddag ook eens rond gaan neuzen.

    edit: this oune should do the job! Master Airscrew 6x4 3-blads:
    - gewone:http://www.rctechnics.eu/ma-3blade-6x4-p-282.html
    - pusher: http://www.rctechnics.eu/3blade-pusher-p-2807.html
    Kun je eventueel ook inkorten tot 5,5 inch om hem mooier op schaal te houden.
    5x3 is evt ook beschikbaar, maar lijkt mij minder geschikt.


    Overigens nog even wat ik niet snap van de meneer van AXI: hij raadt je de motor met het hoogste kv aan om vervolgens op 3S te gaan vliegen en heel veel Amperes te trekken. (amperes=warmte) ten overvloede noemt hij er nog bij dat het geheel zeer goed gekoeld moet worden.
    Als hij nu eens een motor met een lager kv zou adviseren, dan trek je met gelijke prop veel minder stroom en wordt het zaakje vermoedelijk ook een stuk minder heet...
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2011
  12. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    kun je geen proefopstelling maken? Dan kun je het gewoon zien. Ik denk namelijk dat de praktijk iets makkelijker is. Probeer gewoon eens het verschil tussen een 6x5, 6x6 en een ingekort 8x4 prop. Stroom en thrust weten en je weet al iets meer.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Tja . . . Wat is wijsheid?

    @Jitze: lijken me zeer houtsnijdende opmerkingen (voor zover ik dat kan beoordelen).

    @Pieteralje: proefopstellingen: in termen van tijd, kosten (verschillende set-ups etc.): geen haalbare kaart . . . :nooo:

    Het kan zijn dat ik de AXI-meneer een beetje op het verkeerde been heb gezet door te suggereren dat het model door handstart gestart moet kunnen worden . . . :?

    Vwb. de diameter van de duct: de grap met (snelle) EDF-modellen is toch juist dat ze altijd mbv. een bungee gelanceerd moeten worden, omdat handstart onmogelijk is? :confused:

    Mijn wensen liggen net andersom: wel handstart, geen superhoge snelheden . . .

    Zonder de hier aanwezige kennis tekort te willen doen: is het zinvol dit vraagstuk op het electroforum plaatsen?


    jan.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Nog even voor de volledigheid:

    Elmbridge Model Club

    Zie derde alinea.


    jan.
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.347
    Locatie:
    Boskoop
    Meer amperes met een laag spanningsverlies levert net zoveel warmte op als minder met een hoog spanningsverlies, dus dat kun je niet zo zeggen. Je warmteverlies wordt bepaald door het motorvermogen dat je moet leveren (en het rendement), en dat wordt weer bepaald door de prop.
    Doordat je een beperking aan de propdiameter stelt, zul je dat moeten compenseren met een hoog toerental (of misschien meer bladen), en dat kan dus betekenen dat je op een hoog kv met 3s uitkomt, maar evengoed op een lager kv en 4s. Wel is het denk ik zo dat de man van AXI zich zal beperken tot de motoren in zijn leveringsgamma.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2011
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jan,

    vwb EDF's heb je gelijk, op de enkele uitzondering van Schubeler na. Die levert 2 soorten EDF's, namelijk HST (High Static Thrust) en HDT (High Dynamic Thrust). Jij zou iets a la HDT moeten hebben.

    Je zou inderdaad een los topic kunnen openen op het elektroforum. Een andere optie is om enkele gurus (Ron v Sommeren, Erik v Schaik?) hiernaartoe te lokken d.m.v. een PB.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
    Eric en Ron zijn gemaild. :D

    Ben benieuwd . . .


    jan.
     
  18. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Mijn antwoord zal je niet leuk vinden:

    De orginele op Youtube geeft een takkeherrie dus als je met een pusher gaat werken maak je geen schijn van kans om binne redelijke geluidslimieten te komen want je toerentallen ligen een stuk hoger.

    Een edf in deze grote maat gaat flink in de kosten lopen en denk dat de beste keus is on in de 90mm edf klasse te blijven en je ontwerp te verschalen. Alleen dan zou je nog acceptabel geluidsniveau kunnen hebben.


    Ook deze setup zou kunnen maar dan zou je nog moeten verschalen en loopt het risico voor gigantisch veel geluidsoverlast:
    Dynamax Scorpion 630kv Bench Test - RC Groups

    Succes,
    erik
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    groningen
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Erik,
    ik volg je redenering even niet. De grap van dit toestel is toch juist dat je een oversized fan erop hebt zitten? Ofwel dat je bij een 90mm fan maar de power van een 70mm fan nodig hebt zoals ik begreep van specs van de 90mm fan versie.

    Jan bouwt een versie met een 140mm duct. Het toestel krijg een spanwijdte van zo'n 1,4m waarbij het mogelijk is om onder de 3kg te blijven. In theorie zou dat toestel dus met 500 Watt aardig 'schaal' moeten vliegen.
    Jan kan de duct eventueel vergroten naar 6 inch. Dan moet het met een 6x4 drieblads propellor toch mogelijk zijn om binnen redelijke toerentallen dat vermogen te leveren? Of zit ik er ergens gigantisch naast?
     

Deel Deze Pagina